Page 59 - RONDO 04
P. 59

j               OSKUS KOKEMUKSEN jakamattomuus              yläasteen ATK-luokkaan. Eräs koulukaveri teki internetis-


                                                                          Petterssonin mukaan kohtauksen idea juontaa juurensa
                            iskee vasten kasvoja.
                                                                        sä älykkyystestin ja sai siitä huonommat pisteet kuin kuu-
                              Vuosi on 2013.  Eldorado-esityksen en-
                                                                        luisa Koko-gorilla.
                            si-ilta Teatteri Takomossa on päättynyt ja
                                                                          Toisaalta kohtauksen taustalla on myös perustavampi
                            tunnelma katossa. Ilmassa on suuren lu-
                                                                        ja henkilökohtaisempi havainto ihmisten epävarmuudesta.
                            nastuksen tuntua.
                                                                        Olenko tosi älykäs vai poikkeuksellisen tyhmä, Pettersson
                              ”Tähti on syttynyt. Halleluja! Tätä var-
                                                                        myöntää pohtineensa usein.
                            ten me olemme opiskelleet. Nyt se lopulta-
                            kin tapahtuu”, kuvailee esityksen ohjannut
                                                                          Heikkinen tuntee Petterssonin ja käsittää, että kysymys
                            Akse Pettersson yli kymmenen vuoden
                            takaisen ensi-illan tunnelmia.
                                                                        ohjaajalle. He ovat paitsi kollegoita myös ystäviä.
                              ”Yleisöhän rakastaa teosta.”              älykkyydestä on monimutkainen ja osittain kipeä kysymys
                                                                          Ehkä juuri siksi Heikkinen osaa viedä kohtauksen tar-
                              Eldoradossa esiintyy myös Helsinkiin      peeksi pitkälle. Niin että jostain niinkin yhdentekevästä
                            vastikään palannut näyttelijä  Joonas       kuin älykkyystestistä syntyy jotain paljon suurempaa, koko
                            Heikkinen, joka on aiemmin ollut kiinni-    identiteettiä ja eksistenssiä koskeva kysymys.
                            tyksellä Rovaniemen teatterissa.               Ja ennen kaikkea erinomainen kohtaus.
                Seuraavana  päivänä  Heikkinen  pyöräilee  läpimurron
              kiilto silmissään kotoaan Vallilasta  Sörnäisten R-kioskille
              lukemaan Helsingin Sanomista esityksen kritiikin.
                ”Se oli ihan lyttäys.”                                Parhaimmillaan materiaalin
                Kulttuurisivujen alalaidassa kriitikko Suna Vuori luon-
              nehti Eldoradoa köykäiseksi ja vähän tylsäksikin esitykseksi.   luominen tapahtuu
              Hän kehuu esityksessä mukana ollutta Joanna Haarttia,   kaksisuuntaisesti ohjaajan
              mutta  kirjoittaa heti perään, että  jatkuva  huutaminen ja
              mauttomuus väsyttävät nopeasti.                         ja näyttelijän välillä.
                ”Huutaminen nimenomaan oli minun osuuteni”, Heik-
              kinen sanoo.
                Nuivasta kritiikistä huolimatta Eldorado oli ja pysyi teki-
              jöilleen suurena sisäisenä onnistumisena, joka jätti halun              Voisiko olla, että…
              tehdä esityksiä vastaavalla tavalla myös jatkossa.        Pettersson ohjaa esitykset työryhmälähtöisesti, mikä tar-
                Näin sai alkunsa Petterssonin ja Heikkisen yhteistyö.   koittaa, että esityksen materiaali syntyy näyttelijöiden kans-
                                                                        sa improvisoimalla.
                             Yliampumisen taide                           Ohjaajan ensimmäiset ajatukset tulevasta esityksestä
              Heikkisestä tuli sittemmin yksi Petterssonin luottonäyttelijöis-  ovat useimmiten enemmän temaattisia kuin näyttämöllisiä.
              tä. Eldoradon jälkeen Heikkinen on esiintynyt muun muassa   ”Lukiofilosofiaa”, kuten Pettersson ajatteluaan itseironises-
              teoksissa Paras mahdollinen maailma, How the West Was Won, Ar-  ti luonnehtii. Monesti hän keksii ensimmäisenä esityksen
              ki ja kauhu, Jeppe Niilonpoika ja Jäähyväiset kahvihuoneelle.  nimen.
                Yhteensä Heikkinen esiintynyt kahdeksassa Petterssonin    Esityksen ennakkosuunnitteluvaiheessa Pettersson työs-
              ohjaamassa esityksessä, viimeisimpänä Kansallisteatterissa   tää ideoita ja kokoaa listaa mahdollisista kohtauksista, joi-
              keväällä ensi-iltansa saanut Oppitunteja eläville – Varovaisen op-  ta hän alkaa työstää esiintyjien kanssa. Lista voi venähtää
     © KATRI NAUKKARINRN / SUOMEN KANSALLISTEATTERI
              timistinen esitys henkilökohtaisesta tyhmyydestä.         sadankin ranskalaisen viivan mittaiseksi, ja osa ideoista on
                Heikkisen roolit ovat usein yliampuvia. Huutamisesta on   Petterssonin mielestä niin vähäpätöisiä, että ei kehtaa edes
              tullut jopa eräänlainen bravuuri. Katsojana olen usein ko-  sanoa ääneen” .
              kenut, että juuri Heikkisen roolityöt kanavoivat esityksen   Kohtausideat alkavat usein sanoilla: ”voisiko olla, että…”
              teemoja näyttämölle kirkkaimmin.                            Voisiko olla, että saa älykkyystestin tulokset ja pettyy niihin.
                Oppitunteja eläville -esityksessä esimerkiksi on kohtaus, jos-  ”Jollain maagisella tavalla esiintyjät useimmiten lopulta
              sa  Heikkisen esittämä  hahmo ajautuu käsittämättömän     saavat kiinni siitä, mitä haen”, Pettersson sanoo.
              hybriksen valtaan saatuaan huippupisteet älykkyystestistä.   Parhaimmillaan materiaalin luominen tapahtuu kak-
              Kun tulokset lopulta osoittautuvat virheellisiksi, hahmo va-  sisuuntaisesti ohjaajan ja näyttelijän välillä. Molemmat
              joaa maan alle pohjattoman tuskan saattelemana.           ehdottavat asioita ja kohtaus syntyy orgaanisesti ja vääjää-
                Kohtaus on tunnistettavaa Petterssonia. Tai Heikkistä.   mättömän oloisesti.
              Tai molempia. Rajaa  on vaikea vetää. Kohtauksen olisi      Heikkisen kanssa Petterssonin yhteistyö on hioutunut
              voinut tehdä joku muukin näyttelijä, mutta siitä olisi var-  niin saumattomaksi, että on vaikea erottaa, kumman vas-
              masti tullut erilainen.                                   tuulla mikäkin osa kohtausta on. Ne ovat kirjaimellisesti yh-
                Heikkinen itse piti kohtausta alun perin niin ääliömäisen   teisiä.
              yksinkertaisena, ettei se voisi toimia.                     ”Meille on kehittynyt semmoinen työtapa, että Akse pys-
                Toisin kävi. Yleisö rakasti kohtausta.                  tyy syöttämään lennosta asioita ja voin ottaa niitä vastaan
                ”Mitä yksinkertaisemmin sen esitän, sitä paremmin se    ilman, että menisin tukkoon”, Heikkinen sanoo. ”Jollekin
              uppoaa”, Heikkinen toteaa.                                muulle sellainen voisi tuntua häiritsevältä.”          |


                                                                                                       RONDO    4|2025   59
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64