Page 61 - RONDO 04
P. 61
Joonas Heikkisen roolit ovat usein yliampuvia. Huutamisesta on tullut jopa eräänlainen bravuuri. Kuva teoksesta Jäähyväiset kahvihuoneelle.
Petterssonin mukaan ohjaajan työ vaatii kykyä olla pal- kaannu huumorista, joten voin muiden esiintyjien edes-
jas ja rehellinen, mutta samaan aikaan se vaatii toisinaan sä heittää hänestä vitsiä. Olen huomannut, että se auttaa
samojen impulssien ohittamista. Joskus voi tuntua, etteivät muita rentoutumaan”, Heikkinen sanoo.
näyttelijät tuota lainkaan sitä, mitä itse haluaisi, mutta sitä Tiukka formaatti tai tunnettu teksti voivat tuoda esiin-
ei voi sanoa ääneen. tyjille jonkinlaisen suojan, mutta improvisaatioon ja yh-
”Tai voi sanoa, mutta se ei välttämättä ole viisasta”, Pet- teiseen materiaaliin pohjautuvassa teoksessa suojaa ei ole.
tersson sanoo. ”Se on monimutkaista tasapainottelua sen Pallot ovat ilmassa siihen asti, kunnes ensi-ilta kolkuttelee
kanssa, milloin on sopiva hetki osoittaa inhimillistä väsy- ovella.
mystä ja turhautumista, ja milloin tilanteet eivät kestä sitä.” Pettersson ei aina ole itsekään varma, mihin suuntaan
Petterssonin ja Heikkisen yhteenoton taustalla vaikutti esitys on menossa. Toisinaan mielikuvat tekeillä olevasta
tavallaan myös kollegoiden läheiset välit. Kun toisen tuntee esityksestä ovat ristiriidassa todellisuuden kanssa.
tarpeeksi hyvin, on tunteita vaikeampi piilottaa. Oppitunteja eläville -esityksen harjoituksissa Pettersson ei
”Joonas ehkä muita herkemmin aistii, mitä pinnan alla esimerkiksi ollut varma, käsitteleekö esitys niin paljon tyh-
on”, Pettersson sanoo. myyttä kuin hän kuvitteli. Se tuntui käsittelevän myös val-
taa ja yhteisöä, muun muassa.
Suojaa ei ole Esiintyjille epävarmuus ja suojan puute voivat tuntua
Heikkinen on Petterssonin esityksissä toisinaan muun työryh- raskaalta. He eivät tiedä, päätyvätkö heidän harjoittele-
män ulkopuolelta tuleva vierailija. Näin on myös Oppitunteja mansa kohtaukset esitykseen vai eivät. Siitä huolimatta
eläville -esityksessä, jonka muut näyttelijät ovat Kansallisteat- kohtausten pitäisi tuntua tärkeiltä ja niihin täytyy sitoutua
terin omaa väkeä. – kuitenkaan kiintymättä.
Näyttelijävierailut ovat melko tavallinen käytäntö teat- Petterssonin mielestä esitysproduktiossa mukana ole-
tereissa, mutta Petterssonin ohjaamissa esityksissä Heikki- minen itsessään on taitolaji, sillä yhteinen esitys on todel-
sen vierailuilla on sikäli erityinen merkitys, että hän tuntee la kompleksinen psykologinen kudelma. Tutun näyttelijän
ohjaajan metodin ja pystyy siten tukemaan muita näytteli- tuki on usein hyvästä.
jöitä. ”Joonas pystyy hyväksymään sen, että esityksen tekemi-
”Tunnen Aksen ja tiedän, ettei hän kovin herkästi louk- nen nyt vain on tällaista”, Pettersson naurahtaa. ■
RONDO 4|2025 61