Page 10 - RONDO_12
P. 10

m                     ITEN KLASSISEN MUUSIKON          sinfoniaorkesterin harjoitusten jälkeen. Hahnin vasta-

                                                                         Istumme Helsingin Musiikkitalon lämpiössä Radion
                                      tulisi  asemoida  itsensä  suhteessa
                                                                       ukset haastattelukysymyksiin ovat pitkiä ja perusteelli-
                                      alan saavutettavuuteen, tasa-arvoon
                                      ja yhteiskunnalliseen vaikuttami-
                                                                       sia. Hän oikeasti tuntuu haluavan jakaa asioita eikä vain
                                      seen? Amerikkalainen tähtiviulisti
                                                                         Helsingissä hän soitti  Sibeliuksen viulukonser-
                                      Hilary Hahn ei ole mennyt mu-
                                                                       ton ja jatkoi RSO:n ja kapellimestari Nicholas Col-
                     kaan cancel-kulttuuriin tai poliittisiin tempauksiin vaan   täyttää pr-velvollisuuttaan.
                     uskoo perinteisen musiikillisen vuorovaikutuksen voi-  lonin kanssa myös Keski-Euroopan kiertueelle. Hahn
                     maan, digitaalisten välineiden mahdollisuuksia käyttäen.   on levyttänyt konserton jo kymmenen vuotta sitten
                        Koronasulkujen aika vahvisti Hahnin käsitystä siitä,   Esa-Pekka Salosen kanssa, mutta nyt tulkinnassa oli
                     että yhteiset kokemukset ihmisten kanssa ovat mahdol-  selvästi uusia, sisäistyneempiä sävyjä. Oliko tämäkin ko-
                     lisia muuallakin kuin fyysisessä tilassa. Hän oli jo aiem-  ronatauon tuumausten satoa?
                     min aloittanut sapattivuoden 2019 aavistamatta, että   ”Ehkä. Mutta enemmän kyse on varmaan siitä, et-
                     esiintymispaussi jatkuisi vielä pari vuotta. Aika  pani   tä sain soittaa teosta ensimmäisen kerran suomalaisen
                     miettimään asioita uusiksi.                       orkesterin kanssa. RSO:n Sibelius-soitto on niin luon-
                        ”Olin jo aiemmin ihmetellyt, miksi minun täytyy ra-  tevaa ja sisäsyntyistä, että muusikoiden ei tarvitse yrit-
                     kentaa aikatauluni kolme vuotta etukäteen. Mistä tie-  tää ja teeskennellä ymmärtävänsä musiikin merkityksiä.
                     dän, ovatko ne asiat enää silloin itselleni inspiroivia? Jos   Tämän eron moniin muihin orkestereihin huomaa in-
                     jotain tästä kaikesta opimme, ehkä se on juuri jousta-  tuitiivisesti”, Hahn kokee.
                     vuuden tarve. Peruutusten myötä tullut aika antoi   ”Ja  sama pätee esimerkiksi ranskalaisen orkesterin
                     tilaisuuden tarkastella myös teoksia puhtaalta    soittaessa ranskalaista musiikkia. Arvostan orkesterien
                     pöydältä, kun toistuvien esitysten tuoma rutiini   persoonallisuutta, koska haluan rakentaa tulkintoja sa-
                     katkesi”, hän kertoo.                             nattomasti keskustellen.”
                                                                         Viulistin toinen tärkeä viimeaikainen kontakti suo-
                                                                       malaiseen  musiikkiin  oli  Einojuhani  Rautavaaran
                                                                       viimeiseksi jääneen teoksen  Kaksi  serenadia postuumi
                                                                       kantaesitys ja levytys 2019 yhdessä Mikko Franckin
                                                                       ja Ranskan radion filharmonikkojen kanssa.
                                                                         ”Olin soittanut Rautavaaran viulukonserttoa ja ra-
                                                                       kastunut siihen. Tiesin Mikko Franckin läheisen kon-
                                                                       taktin säveltäjään ja kysyin häneltä Pariisin-residenssini
                                                                         aikana, olisiko Rautavaara kiinnostunut kirjoittamaan
                                                                            minulle uutta teosta. Rautavaaran kuoltua 2016
                                                                              luulin, että se projekti meni siinä, mutta säveltä-
     Mitä paremmin tekoäly                                                    jän leski oli hautajaispäivänä näyttänyt Mikolle
     oppii ottamaan huomioon                                                  keskeneräisiä nuotteja, ja se oli meidän serena-
     inhimillisiä tekijöitä, sitä
     paremmat mahdollisuudet                                                dimme”, hän muistelee. Vain orkestraatiota piti
     sillä on palvella ihmiskuntaa.                                    täydentää, ja sen teki Kalevi Aho.
                                                                         ”En ehtinyt tavata Rautavaaraa, mutta minulla oli
                                                                       silti tunne, että olin mukana osana sävellysprosessia.
                                                                       Tämän takia minulle tuli hyvin henkilökohtainen suh-
                                                                       de teokseen. Koen, että siinä jokainen nuotti on taval-
                                                                       laan yhtä aikaa alku ja loppu – se punoo linjaa elämän
                                                                       ja kuoleman, valon ja harmauden välillä. Se on lem-
                                                                       peää, rakkautta ja elämää syleilevää musiikkia.”

                                                                              Musiikki on yhdessä jakamista
                                                                       Hilary Hahn aloitti uransa ihmelapsena, ja ”kuin viu-
                                                                       lu kädessä syntyneen” soiton luontevuus ja projisoinnin
                                                                       kirkkaus ovat olleet hänen soitolleen ominaista. Täydel-
                                                                       linen tekniikka ikään kuin piiloutuu musiikillisen linjan
                                                                       taakse, tekemättä koskaan itsestään numeroa.
                                                                         Hahn ei ole tulkinnoissaan yhtä villin radikaali kuin
                                                                       Patricia Kopatchinskaja, herkän ekspressiivinen
                                                                       kuin Vilde Frang tai seikkailullinen kuin Pekka Kuu-
                                                                       sisto, vaan soitossa kuuluvat klassisen virtuoosiperin-
                                                                       teen hyveet. Hänen uudistushalunsa  kuitenkin näkyy
                                                                       muualla, kuten teknologian käytössä ja yhteistyössä ny-
                                                                       kysäveltäjien kanssa.                               |


          10     RONDO CLASSIC   12|2022
                                                            © O.J. SLAUGTHER
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15