Page 12 - RONDO_12
P. 12
Uusia teoksia Hahn on tilannut ja kantaesittänyt jo 35. Harjoittelu on itsensä löytämistä
Lisää kantaesityksiä on tulossa niin, että 40:n raja menee 27 Encorea -levytyksen jälkeen Hahn jatkoi nuottien jul-
kohta rikki. Valtaosa näistä kuuluu 27 säveltäjältä tilattu- kaisemista omilla yksityiskohtaisilla esitysmerkinnöillään.
jen lyhyiden encore-numeroiden sarjaan, jonka hän le- Tämä inklusiivisuus näkyy myös hänen tavassaan ottaa so-
vytti vuonna 2014. siaalinen media haltuunsa. Hänen twitter-tilillään on 130
”Jos muusikko haluaa tulkita oman aikamme ääniä ja 000 seuraajaa, ja hänen bloginsa Postcards from the road on
tuntoja, ei se millään muulla tavalla niin hyvin onnistu yhdistelmä pohdiskeluja, tuulahduksia ja keskustelua. You-
kuin elävien säveltäjien kautta. Yritin valita encore-pro- tube-sivustolla on iso joukko teosten esittelyjä, joissa hän
jektiini erilaisia säveltäjiä, mutta kokonaisuus oli vie- antaa näytteitä ja kertoo taustoja.
lä kirjavampi kuin odotin. Säveltäjät ovat täysin omista Vaikutukseltaan suurin on kuitenkin Hilary Hahnin
lähtökohdistaan lähteviä, jopa eri soittimien soittajiin tai Instagramissa jakama #100DaysofPractice -haaste. Siinä
kansallisuuksiin liittyviä persoonallisuuksia”, hän kertoo. hän tarjoaa rehellisen näkymän omiin työ- ja harjoitus-
”Kommunikaatio säveltäjien kanssa avasi minulle si- rutiineihinsa, ja hän on saanut myös muut muusikot jaka-
tä, miten henkilökohtaista tarinan kerrontaa musiik- maan samaa ideaa. Kenelle hän haluaa harjoittelustaan
ki on. Jouduin kysymään jokaiselta erikseen, mitä tämä kertoa, malliksi musiikin opiskelijoilleko?
crescendo, kaari tai rubato tarkoittaa, ja sain aina erilai- ”Ei pelkästään, vaan haluan vain esitellä työprosesse-
sen vastauksen. Se muutti suhdettani partituuriin ja avar- jani, mitä klassisen musiikin alalla juuri kukaan ei ole teh-
si vapauden tilaa muusikkona. Kun soitin teoksia, tuntui, nyt. Näytetään vain lopputulos, ei prosessia. Harjoittelua
kuin tapaisin aina säveltäjän ihmisenä.” kohtaan on olemassa paljon turhia negatiivisia paineita,
Muista Hahnin tilaamista teoksista huomioiduin on joista täytyisi päästä eroon. Halusin näyttää itseni sellaise-
Jennifer Higdonin viulukonsertto, joka sai Pulitzer-pal- na kuin olen – tietäen, että kukaan muu ei harjoittele täy-
kinnon. Levyllään hän tuo sille pariksi Tshaikovskin sin samalla tavalla.”
viulukonserton. Toisella levyllään hän rinnastaa Samuel Mihin kaiken jo osaava virtuoosi ylipäätään tarvitsee
Barberin ja Edgar Meyerin konsertot, ja Rautavaaran harjoittelua?
Kaksi serenadia kuullaan Chaussonin Poèmen ja Prokofje- ”Harjoittelu on minulle tilaisuus kokeilla asioita ja ha-
vin ensimmäisen viulukonserton parina. Ideana on saada kea rajoja. En koskaan harjoittele suunnitellen tarkasti si-
nykymusiikki ja klassikot keskustelemaan ja avata kuulijan tä, mitä lavalla teen, vaan testaan erilaisia toteutustapoja.
korvat historiallisille jatkumoille. Kyse on itsensä kunnossa pitämisestä, samoin kuin urhei-
© O.J. SLAUGTHER
”Harjoittelu on
minulle tilaisuus
kokeilla asioita
ja hakea rajoja.”
12 RONDO CLASSIC 12|2022