Page 13 - RONDO_12
P. 13
Hilary Hahn on löytänyt sosiaalisesta mediasta hyvän kanavan olla vuorovaikutuksessa kuulijoidensa kanssa.
© O.J. SLAUGTHER
lijalla. Ei tarvitse olla aina huipputerässä, mutta pitää olla tomisessa. On nähtävä, ketkä kertovat näitä tarinoita ja
valmiina sitä hetkeä varten, kun kaikki taidot täytyy heit- mistä näkökulmasta. Jos pysymme vain yhdellä kanaval-
tää peliin.” la, kadotamme paljon historiaa. Vähemmistöt musiikissa
”Harjoittelu on ”Harjoittelu ei ole sitä, että opiskelee jotain koetta ovat osa sitä. Heidänkin tarinoilleen on annettava ääni.”
”Aina, kun aloitan jonkun projektin, katson, että edus-
minulle tilaisuus varten, vaan se on tie järkevään itsensä löytämiseen. Pi- taako se arvojani, eli onko siinä ainekset saada yhteys
dän harjoittelussa siitä, että voi viettää aikaa jonkin asian
kokeilla asioita kanssa ilman kiirettä ja tekemisestä nauttien. Liian harvat erilaisiin ihmisiin. Olen esimerkiksi soittanut äideille ja
ja hakea rajoja.” soitonopettajat käsittelevät tätä. Usein vain sanotaan op- lapsille suunnatuissa kerhoissa ja saanut heidän tarinois-
taan sisältöä musiikille. Olen myös pitänyt mestarikursse-
pilaalle, mitä tulisi tehdä seuraavaa tuntia varten. Pikem-
min kyse on siitä, että sinulla on ratkaistavana ongelma, ja transsukupuolisille soittajille.”
johon itse täytyy löytää työkalut.” Muutama vuosi sitten Hilary Hahn aloitti projektin te-
Hilary Hahn aloitti viulunsoiton kolmevuotiaana ko- koälyn tutkijan Carol Rileyn kanssa tekoälyn ja musiikin
tikaupungissaan Baltimoressa Suzuki-metodin parissa. välisten mahdollisuuksien kartoittamiseksi. He muodosti-
10-vuotiaana hän pääsi Philadelphian Curtis-instituu- vat yhdessä Deep Music AI -nimisen organisaation, jonka
tin Jascha Brodskyn oppiin. Brodsky oli itsensä Eu- tarkoituksena on tasoittaa kuiluja niiden välillä. Hyöty-
gène Ysaÿen oppilas, joten tästä aukeni kiinnostavia jä he näkevät niin säveltämisen kuin musiikin pedagogii-
traditioketjuja. Ikään kuin omaa historiaansa muistellen kankin kannalta.
Hahn levytti hiljattain kolme Suzuki-oppikirjaa malliksi Mitään tekoälyllä luotujen sävellysten tulevaa ei ole
kolmevuotiaille – ja vähän vanhemmillekin. Kuka muu vielä syntynyt, mutta mahdollisuuksista antaa kuvan Da-
tähtiviulisti on tehnyt saman? Ainakin satojentuhansien vid Langin Hahnille säveltäjä teos out of mind. Siinä it-
kuulijoiden määrä on taattu. se sävelletyt ja tekoälyn tuottamat äänet vuorottelevat
työntö- ja vetojousissa. Aivan täyttä valtaa koneelle ei ole
Ääni erilaisille tarinoille annettu senkään osuuksissa, sillä Lang suodatti niistä sel-
Donald Trumpin presidenttikausi, George Floydin laiset elementit, jotka sopivat hänen musiikkiinsa.
tappo sekä Black Lives Matter -liike ja sen herättämä valtava ”Taide on asia, joka tekee meistä ihmisiä, ja siihen kuu-
keskustelutulva ovat saaneet myös Hilary Hahnin avarta- luvat luovuus, ilmaisu ja tunteet. Mitä paremmin tekoä-
maan perspektiivejään ja päivittämään suhdettaan tasa-ar- ly oppii ottamaan huomioon tällaisia inhimillisiä tekijöitä,
von kysymyksiin. Asia ei silti ole niin yksinkertainen, että sitä paremmat mahdollisuudet sillä on palvella ihmiskun-
hän vain ottaisi poliittisina eleinä naisten ja värillisten sä- taa. Monet muusikot ovat kiinnostuneet asiasta – esimer-
veltäjien musiikkia ohjelmiinsa, vaan hän määrittelee ta- kiksi Esa-Pekka Salonen on mukana organisaatiomme
voitteensa laajemmin. toiminnassa. Ymmärrän, jos jotkut pelkäävät tekoälyä tai-
”Se oli hetki tarkastella uudelleen amerikkalaisen yh- teessa, mutta siihen ei ole aihetta. Eläviltä säveltäjiltä tai
teiskunnan tilaa ja historiaa ja musiikin osuutta sen ker- muusikoilta tekoäly ei vie töitä”, Hahn vakuuttaa. ■
RONDO CLASSIC 12|2022 13