Page 13 - RONDO_12
P. 13

Hilary Hahn on löytänyt sosiaalisesta mediasta hyvän kanavan olla vuorovaikutuksessa kuulijoidensa kanssa.


 © O.J. SLAUGTHER
                       lijalla. Ei tarvitse olla aina huipputerässä, mutta pitää olla   tomisessa. On nähtävä, ketkä kertovat näitä tarinoita ja
                       valmiina sitä hetkeä varten, kun kaikki taidot täytyy heit-  mistä näkökulmasta. Jos pysymme vain yhdellä kanaval-
                       tää peliin.”                                       la, kadotamme paljon historiaa. Vähemmistöt musiikissa
 ”Harjoittelu on         ”Harjoittelu ei ole sitä, että opiskelee jotain koetta   ovat osa sitä. Heidänkin tarinoilleen on annettava ääni.”
                                                                            ”Aina, kun aloitan jonkun projektin, katson, että edus-
 minulle tilaisuus     varten, vaan se on tie järkevään itsensä löytämiseen. Pi-  taako se arvojani, eli onko siinä  ainekset saada  yhteys
                       dän harjoittelussa siitä, että voi viettää aikaa jonkin asian
 kokeilla asioita      kanssa ilman kiirettä ja tekemisestä nauttien. Liian harvat   erilaisiin ihmisiin. Olen esimerkiksi soittanut äideille ja
 ja hakea rajoja.”     soitonopettajat käsittelevät tätä. Usein vain sanotaan op-  lapsille suunnatuissa kerhoissa ja saanut heidän tarinois-
                                                                          taan sisältöä musiikille. Olen myös pitänyt mestarikursse-
                       pilaalle, mitä tulisi tehdä seuraavaa tuntia varten. Pikem-
                       min kyse on siitä, että sinulla on ratkaistavana ongelma,   ja transsukupuolisille soittajille.”
                       johon itse täytyy löytää työkalut.”                  Muutama vuosi sitten Hilary Hahn aloitti projektin te-
                         Hilary Hahn aloitti viulunsoiton kolmevuotiaana ko-  koälyn tutkijan Carol Rileyn kanssa tekoälyn ja musiikin
                       tikaupungissaan  Baltimoressa  Suzuki-metodin  parissa.   välisten mahdollisuuksien kartoittamiseksi. He muodosti-
                       10-vuotiaana hän pääsi Philadelphian Curtis-instituu-  vat yhdessä Deep Music AI -nimisen organisaation, jonka
                       tin  Jascha Brodskyn oppiin. Brodsky oli itsensä  Eu-  tarkoituksena on tasoittaa kuiluja niiden välillä. Hyöty-
                       gène Ysaÿen oppilas, joten tästä  aukeni kiinnostavia   jä he näkevät niin säveltämisen kuin musiikin pedagogii-
                       traditioketjuja. Ikään kuin omaa historiaansa muistellen   kankin kannalta.
                       Hahn levytti hiljattain kolme Suzuki-oppikirjaa malliksi   Mitään tekoälyllä  luotujen sävellysten tulevaa  ei ole
                       kolmevuotiaille – ja vähän vanhemmillekin. Kuka muu   vielä syntynyt, mutta mahdollisuuksista antaa kuvan Da-
                       tähtiviulisti on tehnyt saman? Ainakin satojentuhansien   vid Langin Hahnille säveltäjä teos out of  mind. Siinä it-
                       kuulijoiden määrä on taattu.                       se sävelletyt ja  tekoälyn tuottamat äänet vuorottelevat
                                                                          työntö- ja vetojousissa. Aivan täyttä valtaa koneelle ei ole
                                  Ääni erilaisille tarinoille             annettu senkään osuuksissa, sillä Lang suodatti niistä sel-
                       Donald Trumpin presidenttikausi, George Floydin    laiset elementit, jotka sopivat hänen musiikkiinsa.
                       tappo sekä Black Lives Matter -liike ja sen herättämä valtava   ”Taide on asia, joka tekee meistä ihmisiä, ja siihen kuu-
                       keskustelutulva ovat saaneet myös Hilary Hahnin avarta-  luvat luovuus, ilmaisu ja tunteet. Mitä paremmin tekoä-
                       maan perspektiivejään ja päivittämään suhdettaan tasa-ar-  ly oppii ottamaan huomioon tällaisia inhimillisiä tekijöitä,
                       von kysymyksiin. Asia ei silti ole niin yksinkertainen, että   sitä paremmat mahdollisuudet sillä on palvella ihmiskun-
                       hän vain ottaisi poliittisina eleinä naisten ja värillisten sä-  taa. Monet muusikot ovat kiinnostuneet asiasta – esimer-
                       veltäjien musiikkia ohjelmiinsa, vaan hän määrittelee ta-  kiksi Esa-Pekka Salonen on mukana organisaatiomme
                       voitteensa laajemmin.                              toiminnassa. Ymmärrän, jos jotkut pelkäävät tekoälyä tai-
                         ”Se oli hetki tarkastella uudelleen amerikkalaisen yh-  teessa, mutta siihen ei ole aihetta. Eläviltä säveltäjiltä tai
                       teiskunnan tilaa ja historiaa ja musiikin osuutta sen ker-  muusikoilta tekoäly ei vie töitä”, Hahn vakuuttaa. ■



                                                                                               RONDO CLASSIC    12|2022  13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18