Page 16 - RONDO_12
P. 16
Tapiolan kuoron joulukonsertit alkavat laulajien
tunnelmallisella sisääntulolla. Yksi niiden konserteista
on yleensä Temppeliaukion kirkossa.
Entä esimerkiksi renessanssi- ja barokkimusiikin val-
tava jouluaiheinen aarteisto – miksi kuorot eivät enem-
pää kaivele niitä? Sieltä löytyisi paljon uutta, huikaisevaa
kauneutta. ”Siinä tullaan taas kuoron identiteettiin.
Tällainen musiikki vaatii omanlaisensa esittäjistön, joka Lisää yhteisyyttä kuorokentälle
hallitsee tyylikysymykset. Se ei vain ole esimerkiksi YL:n Pasi Hyökki juhlisti marraskuisessa juhlakonsertissa kaik-
ominta alaa”, Hyökki vastaa. kien kuorojensa eli YL:n, Tapiolan kuoron, EMO Ensem-
Tapiolan kuoron joulukonserteilla oli sen perustajan blen ja lauluyhtye Tallan kanssa 30-vuotista taivaltaan
Erkki Pohjolan aikaan otsikkona Katso ihme taivainen, kuoronjohtajana.
ja ohjelmisto rakennettiin aina sen ympärille. Hyökin Kaikki alkoi vuonna 1992 KuoroEspoo-festivaalilta.
aikana otsikkona on ollut Valo. Se ilmenee paitsi mu- ”Kyseessä oli Jouni Kaipaisen uusi teos kahdelle kuo-
siikissa niin myös visuaalisuudessa, kun lapset laulavat rolle, ja siinä tarvittiin myös kahta johtajaa. Isäni Matti
kynttilälyhtyjen alla. Konsertteja on tänä jouluna kuusi, Hyökki johti YL:ää, ja minun vastuulleni lankesi ensi
Espoossa ja Helsingissä. kertaa Tapiolan kuoro”, hän muistelee.
”Oman tasonsa Tapiolan kuoron jouluun tuo se, että Nykyisin Suomessa on Pasi Hyökin lisäksi muitakin
kuorolaisista yleensä aina saa koottua myös soitinyhty- päätoimisia kuoronjohtajia. Kauan haaveiltu ammat-
een säestämään joitakin lauluja. Solistit ovat usein myös tilaistuminen kuorokentällä on kuitenkin jäänyt haa-
vanhoja kuorolaisia. Harpistit Hanna Kenttämies ja veeksi, vaikka Helsingin kamarikuoron pääseminen
Laura Hynninen ovat tänä vuonna mukana rakenta- valtionosuustukien piiriin olikin iso askel eteenpäin.
massa valo-teemaa. Kuoron alumnien konserteissa ot- Onko kehitys ollut pettymys?
sikkona on yhä Katso ihme taivainen.” ”Emme todellakaan ole a cappella -kuorokulttuuris-
EMO Ensemblen Tähti-nimiset joulukonsertit ovat sa samalla tasolla muiden Pohjoismaiden kanssa, joissa
tyyliltään erilaisia, viihteellisempiä Jingle bellseineen ja ammattikuoroja on ollut jo kauan. Tämä tuntuu esi-
rohkeampine sovituksineen. Kuoro on Pasi Hyökin pe- merkiksi säveltäjien kanssa tehtävässä yhteistyössä, jos-
rustama, mutta 2014 hän luovutti taiteellisen johta- sa aina täytyy ajatella sitä, etteivät kappaleet ole liian
juuden taiteelliselle toimikunnalle ja toimii nykyään vaikeita. Ehkä karvaimmin pettymys tuntui silloin, kun
päävierailijana. Musiikkitalolle alun perin suunniteltu ammattikuoro
”Alun perin tarkoituksena oli, että ensemble toimisi lensi kustannussyistä yli laidan, ja kaikkialla vain vakuu-
vierailujohtajien varassa, mutta osoittautui, että se sys- teltiin, että kyllä meiltä harrastajia löytyy.”
teemi ei oikein luo me-henkeä, ja niin minua pyydettiin ”Helsingin kamarikuoron VOS-tuki antoi toivoa,
takaisin”, Hyökki kertoo. sillä siinä todellakin rikottiin lasikattoja. Toivottavas-
”Kerran yksi kuuntelija tuli kysymään minulta, että ti tämä avaus poikii myös jatkoa. Muuten sanoisin, et-
miksi YL:n ja Tapiolan kuoron jouluohjelmat ovat niin tä kuorokulttuuri on moninaistunut, ja tasoakin riittää.
uskonnollisia. En niitä aivan sellaisina koe, mutta kieltä- Taustalla on mm. lauluyhtyeiden vaikutus. Ne ovat va-
mättä niissä on luterilaista henkeä. EMO Ensemble on kuuttaneet ihmiset siitä, että kuorolaulu voi olla moti-
vapaa kaikesta uskonnollisuudesta.” voivaa musiikkikoulutuksen saaneillekin.” |
16 RONDO CLASSIC 12|2022