Page 20 - RONDO_12
P. 20
Teksti: NELLI KORHONEN | Kuvat: SAARA VUORJOKI / Music Finland
veli-matti puumalan
sisäsyntyinen säveltäminen
VELI-MATTI PUUMALA viettää tällä hetkellä monimuotoista elämää: säveltäjän ja
”
professorin työn lisäksi hän hoitaa pientä tytärtään, joka syntyi muutamia viikkoja sitten.
Uusi kantaesityskin on tulossa: muistista ja muistoista kertova Tree of Memories
-viulukonsertto esitetään itsenäisyyspäivänä RSO:n konsertissa.
SÄVELTÄJYYTEENI ON keskeisesti vaikuttanut kastin musiikkia, mutta minulla oli hirveä esiintymiskam-
se, että olen syntynyt Kaustiselle. Jo varhaisesta lap- mo. Oman musiikin kuuleminen konserteissa toi kuitenkin
suudesta alkaen minulla on ollut tilaisuus altistua ihmeellistä tyydytystä. Säveltäjyydestä tuli luonteva ja tur-
kansanmusiikille.” Näin säveltäjä Veli-Matti Puu- vallinen tapa olla osa musiikkia. Sain luoda oman maa-
mala vastaa, kun häneltä kysyy, miksi hänestä tuli ilman. Motivaatio tekemiseen ei tullut niinkään musiikin
säveltäjä. Puumala aloittikin viulunsoiton 6-vuotiaana. Pia- ulkopuolelta.”
no astui kuvioihin myöhemmin yläkoulussa. Musiikkilukiosta Puumala sai kannustusta, ohjausta ja
Kenties kaikista tärkein käänne oli kuitenkin se, kun kritiikkiä, joiden voimin hän uskaltautui hakeutumaan Si-
70-luvun lopulla Kaustiselle perustettiin musiikkilukio, belius-Akatemiaan. Ja sinne hän myös pääsi, heti ylioppi-
jonne Puumala hakeutui opiskelemaan. Siellä oli mahdol- laaksi valmistumisen jälkeen.
lisuus kuulla ja soittaa kansanmusiikin lisäksi myös klassis-
ta musiikkia. ”Uusi lukio toi Kaustiselle erilaisia ihmisiä, Uusi alku oli shokki
oppilaita ja opettajia, joiden myötä uteliaisuuteni erilaisia Sävellysopintojen myötä Puumala muutti Helsinkiin, mis-
asioita kohtaan kasvoi”, kertoo Puumala työpöytänsä ää- sä hän oli käynyt ensimmäisen kerran vasta vuosi ennen
rellä Taideyliopiston Sibelius-Akatemian R-talolla. opintojensa alkua. ”Olihan se iso kulttuurishokki. Yhtäkkiä
Myös kutsumus säveltämiseen syntyi pikku hiljaa mu- asuin isossa kaupungissa. Kaustisella olin tottunut turval-
siikkilukiossa. Pehr Henrik Nordgren, joka toimi tuol- liseen ja pieneen tekemiseen, mutta Sibelius-Akatemiassa
loin Vaasan läänintaiteilijana, ja jolla sattui olemaan tunnelma olikin ammattimaista. Oli paljon vertailua op-
työhuone musiikkilukion tiloissa, herätti Puumalan kiin- pilaiden välillä. Tuntui, että opiskelukaverit olivat edisty-
nostuksen musiikin tekemistä kohtaan: ”Näin säveltäjän neempiä. Se jätti jäljen.”
työhuoneen. Kaikki ne pöydälle asetellut kynät ja se tun- Puumala kertoo, että opintojen alussa syntynyt haava
nelma siellä oli kovin inspiroivaa.” ei ole vieläkään täysin umpeutunut, ja joinakin hetkinä se
Puumalan onneksi musiikkilukiossa oli mahdollisuus ilmoittaa olemassaolostaan: ”Silloin, kun ei mene kovin
opiskella myös sävellystä, ja sen myötä saada omia teok- hyvin, haava saattaa aueta. Sitten taas, kun menee parem-
sia esitettäväksi. ”Se oli hyvin ainutlaatuista, olin kuitenkin min ja on kiinnostavia työtehtäviä, haavan olemassaoloa ei
vasta koulupoika. Jopa orkesteriteokseni esitettiin eräässä edes muista.”
musiikkilukion konsertissa”, Puumala muistelee. Sävellystä Puumala opiskeli koko opiskeluaikansa Paa-
Säveltäjyys oli jo nuorelle Puumalalle sisäsyntyistä: ”Ra- vo Heinisen kanssa. ”Meillä oli luottamuksellinen ja hy-
20 RONDO CLASSIC 12|2022