Page 22 - RONDO_12
P. 22
© HEIKKI TUULI
RONDO kantaesitys
Teksti: KIMMO KORHONEN
”Minulla on samoja elementtejä mukana
sekä improvisoiduissa esityksissä että
sävelletyissä teoksissa, enkä halua teosteni
kuulostavan vain jazzilta tai vain nykymusiikilta”,
kertoo molemmissa genreissä kotonaan oleva
ESA PIETILÄ. Hänen uusi kaksoiskonserttonsa
viululle ja saksofonille kuullaan Jyväskylässä.
Esa Pietilä viihtyy
jazzin ja nykymusiikin
välimaastossa.
tenorisaksofoni
ja viulu yhteisellä
matkalla
”
MIETITTIIN KERRAN Pekka Kuusiston merkiksi saa työhön kunnon driveä päälle, mutta tässä
kanssa, voitaisiinko tehdä jotain yhdessä. Pek- tapauksessa en kokenut sitä ongelmaksi”, Pietilä ker-
ka tykkää soittaa Ligetin viulukonserttoa, jo- too. ”Alussa oli intensiivinen sävellysvaihe, ja suurin
ka on aivan huikea teos, ja ehdotti, että tekisin osa teoksesta oli valmiina jo reilun vuoden kuluttua.
sille sisarkonserton. Siitä teoksen sävellysprosessi alkoi.” Oli aikaa tehdä teosta rauhassa, miettiä orkestrointia,
Näistä Esa Pietilän (s. 1964) tenorisaksofonille, väriasioita ja yksityiskohtia.”
viululle ja orkesterille sävelletyn kaksoiskonserton Kai- Pekka Kuusiston kaikkea pelkäämätön taiteilijapro-
ros Ludus syntyvirikkeistä on kulunut jo kymmenkunta fiili oli keskeinen tekijä teoksen taustalla. ”Viuluosuus
vuotta. Pitkälle ajalle venyneen sävellysprosessin tu- on nimenomaan Pekalle tehty”, Pietilä kertoo. ”Ei tar-
loksena partituuriin on merkitty valmistumisvuosiksi vinnut sävellystyössä murehtia teknisiä rajoituksia ja sai
2013–22, ja nyt teos saa vihdoin kantaesityksensä Jy- kirjoittaa vähän rohkeammin.”
väskylä Sinfonian konsertissa 14. joulukuuta. Pietilä Tenorisaksofoni ja viulu ovat poikkeuksellinen ellei
on itse tenorisaksofonin varressa, Pekka Kuusisto viu- peräti ainutlaatuinen solistiyhdistelmä. Onko sitä vai-
listina, ja orkesteria johtaa sveitsiläis-australialainen kea kontrolloida esimerkiksi balanssin suhteen?
Elena Schwarz, joka tunnetaan kaiken muun ohella ”Onhan se haastava yhdistelmä. Saksofoni ja viulu
ahkerana uuden musiikin tulkitsijana. soivat kuitenkin hyvin yhdessä, ja kyllä viulustakin löy-
Kaikkia kuluneita vuosia Pietilä ei ole konserton tyy voimaa, kun käytetään moniotteita ja muita run-
parissa viettänyt. Teoksen valmistuminen on venynyt saampia ilmaisukeinoja. Ja vaikka tenorisaksofonissa
osin Pekka Kuusiston kiireisen aikataulun vuoksi, ja on voimaa, mukana on myös herkempiä sävyjä, eri-
osin siksi, että Pietilä on näinä vuosina säveltänyt jat- koistekniikoita kuten multifoneja ja väriasioita.”
kuvasti muita teoksia. Jyväskylä Sinfonia korvamerkitsi Kyseessä on laaja, suunnilleen puolituntinen teos,
jo varhain teoksen omille listoilleen. Se ehdittiin jo ker- jonka viisi osaa soitetaan tauoitta yhteen. ”Osien vä-
taalleen ilmoittaa kantaesitettäväksi 2022 helmikuussa, lillä on transformaatioita osasta toiseen. Kun yksi asia
mutta sillä kertaa korona peruutti esityksen. päättyy, on toinen asia jo alkanut itää. Osien sisällä on
”Joskus pitkä syntyaika voi olla hankala, eikä esi- lisäksi eriluonteisia alaosioita ja interludioita.”
22 RONDO CLASSIC 12|2022