Page 22 - RONDO_12
P. 22

© HEIKKI TUULI
       RONDO   kantaesitys

       Teksti: KIMMO KORHONEN



             ”Minulla on samoja elementtejä mukana
             sekä improvisoiduissa esityksissä että
             sävelletyissä teoksissa, enkä halua teosteni
             kuulostavan vain jazzilta tai vain nykymusiikilta”,

             kertoo molemmissa genreissä kotonaan oleva
             ESA PIETILÄ. Hänen uusi kaksoiskonserttonsa
             viululle ja saksofonille kuullaan Jyväskylässä.









                                                   Esa Pietilä viihtyy
                                                   jazzin ja nykymusiikin
                                                   välimaastossa.


             tenorisaksofoni



             ja viulu yhteisellä




             matkalla

         ”




                      MIETITTIIN KERRAN Pekka Kuusiston        merkiksi saa työhön kunnon driveä päälle, mutta tässä
                      kanssa, voitaisiinko tehdä jotain yhdessä. Pek-  tapauksessa en kokenut sitä ongelmaksi”, Pietilä ker-
                      ka tykkää soittaa Ligetin viulukonserttoa, jo-  too. ”Alussa  oli intensiivinen sävellysvaihe, ja  suurin
                      ka on aivan huikea teos, ja ehdotti, että tekisin   osa teoksesta oli valmiina jo reilun vuoden kuluttua.
              sille sisarkonserton. Siitä teoksen sävellysprosessi alkoi.”  Oli aikaa tehdä teosta rauhassa, miettiä orkestrointia,
                Näistä  Esa Pietilän (s. 1964) tenorisaksofonille,   väriasioita ja yksityiskohtia.”
              viululle ja orkesterille sävelletyn kaksoiskonserton Kai-  Pekka Kuusiston kaikkea pelkäämätön taiteilijapro-
              ros Ludus syntyvirikkeistä on kulunut jo kymmenkunta   fiili oli keskeinen tekijä teoksen taustalla. ”Viuluosuus
              vuotta.  Pitkälle  ajalle  venyneen sävellysprosessin  tu-  on nimenomaan Pekalle tehty”, Pietilä kertoo. ”Ei tar-
              loksena partituuriin  on merkitty valmistumisvuosiksi   vinnut sävellystyössä murehtia teknisiä rajoituksia ja sai
              2013–22, ja nyt teos saa vihdoin kantaesityksensä Jy-  kirjoittaa vähän rohkeammin.”
              väskylä  Sinfonian konsertissa  14. joulukuuta. Pietilä   Tenorisaksofoni ja viulu ovat poikkeuksellinen ellei
              on itse tenorisaksofonin varressa, Pekka Kuusisto viu-  peräti ainutlaatuinen solistiyhdistelmä. Onko sitä vai-
              listina, ja orkesteria  johtaa sveitsiläis-australialainen   kea kontrolloida esimerkiksi balanssin suhteen?
              Elena Schwarz, joka tunnetaan kaiken muun ohella   ”Onhan se haastava yhdistelmä. Saksofoni ja viulu
              ahkerana uuden musiikin tulkitsijana.            soivat kuitenkin hyvin yhdessä, ja kyllä viulustakin löy-
                Kaikkia kuluneita  vuosia Pietilä  ei  ole  konserton   tyy voimaa, kun käytetään moniotteita ja muita run-
              parissa viettänyt. Teoksen valmistuminen on venynyt   saampia ilmaisukeinoja. Ja vaikka tenorisaksofonissa
              osin Pekka Kuusiston kiireisen  aikataulun  vuoksi,  ja   on voimaa,  mukana on myös herkempiä sävyjä, eri-
              osin siksi, että Pietilä on näinä vuosina säveltänyt jat-  koistekniikoita kuten multifoneja ja väriasioita.”
              kuvasti muita teoksia. Jyväskylä Sinfonia korvamerkitsi   Kyseessä  on laaja,  suunnilleen puolituntinen  teos,
              jo varhain teoksen omille listoilleen. Se ehdittiin jo ker-  jonka viisi osaa soitetaan tauoitta yhteen. ”Osien vä-
              taalleen ilmoittaa kantaesitettäväksi 2022 helmikuussa,   lillä on transformaatioita osasta toiseen. Kun yksi asia
              mutta sillä kertaa korona peruutti esityksen.    päättyy, on toinen asia jo alkanut itää. Osien sisällä on
                ”Joskus  pitkä syntyaika voi olla hankala, eikä esi-  lisäksi eriluonteisia alaosioita ja interludioita.”


          22     RONDO CLASSIC    12|2022
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27