Page 25 - RONDO_12
P. 25
Kosketuspintoja RONDO kolumni
MINNA LEINONEN
KIRJOITTAJA ON SÄVELTÄJÄ
määrällisistä mittareista
taiteen voimaan
m INULTA TIEDUSTELTIIN eräässä haas-
tattelussa, mikä on läpimurtoteokseni. Ky-
syin, kuinka se määritellään. Mitataanko se
esitys- tai kävijämäärillä, palkinnoilla, talou-
dellisella menestyksellä vai kriitikkojen ylistyssanojen luku-
määrällä? Onko taidealalla määrällisiä mittareita?
Korona-ajan täyssulut ovat väistämättä vaikuttaneet sii-
hen, kuinka pitkällisiä suunnitelmia konserttikävijät uskal-
tavat tehdä. Konserttiliput ostetaan viime hetkellä, eivätkä
kausikortitkaan myy entiseen tapaan, minkä ei pitäisi yl-
lättää ketään. Luottamus jatkuvuuteen rakennetaan vä- © VILLE HAUTAKANGAS
hitellen. Markkinatilastot kertovat ennen kaikkea yleisön
luottamuksen puutteesta päättäjiin ja maailmantilantee-
seen, eivät epäluottamuksesta kulttuurin ja taidekokemuk-
sen voimaan.
”Mitä järkeä tässä enää on?” pohti eräs kollegani vast- Kestävä investointi kulttuuriin
ikään minulle voimattomana. Sota, ympäristötuhot, ener-
giakriisi ja yhä sinnittelevä korona tuntuivat ylitsepääsemät- on investointia tiedostavaan,
tömiltä esteiltä yksittäisen säveltäjän äänelle tulla kuulluksi. elämisen arvoiseen elämään,
Kuinka tehdä monien kriisien keskellä työstään merkityk-
sellistä itselleen ja toisille? Toinen muusikkotuttavani ker- jonka vaikutukset kantavat kauas.
toi ryhtyneensä opiskelemaan lakia, ja kolmas aikoo pyrkiä
politiikkaan tunteakseen, että voisi suoraan vaikuttaa yh-
teiskunnan tilaan. Jokainen näistä kolmesta miettii, kuinka ahdasmielisessä oikeauskoisuudessa sekä Heinz-Juhani
käyttää tuntinsa parhaiten tekoihin, joilla on painoarvoa. Hofmannin ihmismielen eriasteista julmuutta käsittele-
Mutta mitkä ovat taiteen vaikuttamisen mahdollisuudet? vissä oopperoissa Ihmissydän ja Maailmantappaja.
TAIDETEOS MUOKKAA kuvaamme maailmasta. Vali- VASTAUKSENI TOIMITTAJAN kysymykseen läpimur-
tukseen siitä, että Gertrude Steinin muotokuva ei näyttänyt toteoksesta oli selvä. Siihen eivät vaikuttaneet kriitikoiden
Gertrude Steinilta, Pablo Picasson kerrotaan vastanneen: näkemykset tai määrälliset tekijät, vaan se tapahtui kah-
”Ei haittaa, se tulee näyttämään”. Tässä yhteydessä Picas- den ihmisen välisessä kohtaamisessa. Teoksessa Sirri Uu-
so tuskin tarkoitti, että ikääntyessään Stein alkaisi vähitellen sinta Ensemble ja gambisti Mikko Perkola artikuloivat
näyttää muotokuvaltaan, vaan anekdootti tähdentänee, että ilmastonmuutoksesta kärsivän linnun hätähuutoa musiikkiin
Picasson tekemä muotokuva vaikuttaa vähitellen siihen ku- upotetuin Margaret Atwoodin ja Giuseppe di Lam-
vaan, joka meillä on Steinista. Kulttuurimme rakentuu tai- pedusan sitaatein. Kantaesityksen jälkeen sain terveisiä
dekokemuksista, joiden kautta tulkitsemme maailmaa. kuulijalta, että median ilmastonmuutoksesta vyöryttämä
Musiikilla on läpi historian ollut suuri rooli yhteiskun- informaatiotulva ei ollut tavoittanut häntä, mutta musiikin
nallisena vaikuttajana ja valistajana aina perimätiedon kautta hän ymmärsi ilmastokriisin emotionaalisella tasolla.
siirtymisestä poliittisiin kannanottoihin ja kansallisen itse- Tämän kommentin vaikutus minuun oli pysäyttävä.
tunnon kohottamiseen. Tänä vuonna juhlitun Kaija Saa- Taidealan menestyksen mittarit eivät perustu hetkittäi-
riahon mukaan ”tutkimme ihmisyyttä musiikin läpi, koska siin kävijämääriin tai myyntitilastoihin. Kulttuuri kirkastaa
jollakin tavalla se vie meitä syvemmälle”. Säveltäjä vaikut- merkityksensä vain siihen uskomalla ja panostamalla myös
taa niillä työvälineillä, jotka hänellä on käytössään, ja tekee vaikeina aikoina. Ehkä koetun todellisuuden symbolisessa
sitä, minkä hän parhaiten osaa. Ajan hermolla aktiivisesti ja allegorisessa etäännyttämisessä piileekin taiteen voima ja
elävä kriittinen ja yhteiskunnallinen taide syntyy siitä, että sen tekemisen mielekkyys. Musiikki jollain tavalla vie ym-
taiteilijalle tulee tarve kommentoida ajallemme ominaisia märrystämme syvemmälle, paikkaan, jossa ei lasketa kau-
ilmiöitä. Inhimillisten äärirajojen tuntu on vahvasti läsnä sikortteja. Kestävä investointi kulttuuriin on investointia
esimerkiksi Antti Auvisen orkesteriteosten Junker Twist ja tiedostavaan, elämisen arvoiseen elämään, jonka vaikutuk-
Himmel Punk ilmentämässä äärioikeistolaisessa vihassa ja set kantavat kauas. ■
RONDO CLASSIC 12|2022 25