Page 25 - RONDO_12
P. 25

Kosketuspintoja                                                             RONDO   kolumni



                                                                                                               MINNA LEINONEN


                                           KIRJOITTAJA ON SÄVELTÄJÄ





              määrällisistä mittareista

              taiteen voimaan




              m             INULTA TIEDUSTELTIIN eräässä haas-

                            tattelussa, mikä on läpimurtoteokseni. Ky-
                            syin, kuinka se määritellään. Mitataanko se
                            esitys- tai kävijämäärillä, palkinnoilla, talou-
               dellisella menestyksellä vai kriitikkojen ylistyssanojen luku-
               määrällä? Onko taidealalla määrällisiä mittareita?
                 Korona-ajan täyssulut ovat väistämättä vaikuttaneet sii-
               hen, kuinka pitkällisiä suunnitelmia konserttikävijät uskal-
               tavat tehdä. Konserttiliput ostetaan viime hetkellä, eivätkä
               kausikortitkaan myy entiseen tapaan, minkä ei pitäisi yl-
               lättää ketään. Luottamus jatkuvuuteen rakennetaan vä-                                                          © VILLE HAUTAKANGAS
               hitellen. Markkinatilastot kertovat ennen kaikkea yleisön
               luottamuksen puutteesta päättäjiin ja maailmantilantee-
               seen, eivät epäluottamuksesta kulttuurin ja taidekokemuk-
               sen voimaan.
                 ”Mitä järkeä tässä enää on?” pohti eräs kollegani vast-  Kestävä investointi kulttuuriin
               ikään minulle voimattomana. Sota, ympäristötuhot, ener-
               giakriisi ja yhä sinnittelevä korona tuntuivat ylitsepääsemät-  on investointia tiedostavaan,
               tömiltä esteiltä yksittäisen säveltäjän äänelle tulla kuulluksi.   elämisen arvoiseen elämään,
               Kuinka tehdä monien kriisien keskellä työstään merkityk-
               sellistä itselleen ja toisille? Toinen muusikkotuttavani ker-  jonka vaikutukset kantavat kauas.
               toi ryhtyneensä opiskelemaan lakia, ja kolmas aikoo pyrkiä
               politiikkaan tunteakseen, että voisi suoraan vaikuttaa yh-
               teiskunnan tilaan. Jokainen näistä kolmesta miettii, kuinka   ahdasmielisessä oikeauskoisuudessa sekä  Heinz-Juhani
               käyttää tuntinsa parhaiten tekoihin, joilla on painoarvoa.   Hofmannin ihmismielen eriasteista julmuutta käsittele-
               Mutta mitkä ovat taiteen vaikuttamisen mahdollisuudet?  vissä oopperoissa Ihmissydän ja Maailmantappaja.
               TAIDETEOS MUOKKAA kuvaamme maailmasta. Vali-       VASTAUKSENI TOIMITTAJAN kysymykseen läpimur-
               tukseen siitä, että Gertrude Steinin muotokuva ei näyttänyt   toteoksesta oli selvä. Siihen eivät vaikuttaneet kriitikoiden
               Gertrude Steinilta, Pablo Picasson kerrotaan vastanneen:   näkemykset tai määrälliset tekijät, vaan se tapahtui kah-
               ”Ei haittaa, se tulee näyttämään”. Tässä yhteydessä Picas-  den ihmisen välisessä kohtaamisessa. Teoksessa Sirri Uu-
               so tuskin tarkoitti, että ikääntyessään Stein alkaisi vähitellen   sinta Ensemble ja gambisti Mikko Perkola artikuloivat
               näyttää muotokuvaltaan, vaan anekdootti tähdentänee, että   ilmastonmuutoksesta kärsivän linnun hätähuutoa musiikkiin
               Picasson tekemä muotokuva vaikuttaa vähitellen siihen ku-  upotetuin Margaret Atwoodin ja Giuseppe di Lam-
               vaan, joka meillä on Steinista. Kulttuurimme rakentuu tai-  pedusan sitaatein. Kantaesityksen jälkeen sain terveisiä
               dekokemuksista, joiden kautta tulkitsemme maailmaa.   kuulijalta, että median ilmastonmuutoksesta vyöryttämä
                 Musiikilla on läpi historian ollut suuri rooli yhteiskun-  informaatiotulva ei ollut tavoittanut häntä, mutta musiikin
               nallisena  vaikuttajana  ja  valistajana  aina  perimätiedon   kautta hän ymmärsi ilmastokriisin emotionaalisella tasolla.
               siirtymisestä poliittisiin kannanottoihin ja kansallisen itse-  Tämän kommentin vaikutus minuun oli pysäyttävä.
               tunnon kohottamiseen. Tänä vuonna juhlitun Kaija Saa-  Taidealan menestyksen mittarit eivät perustu hetkittäi-
               riahon mukaan ”tutkimme ihmisyyttä musiikin läpi, koska   siin kävijämääriin tai myyntitilastoihin. Kulttuuri kirkastaa
               jollakin tavalla se vie meitä syvemmälle”. Säveltäjä vaikut-  merkityksensä vain siihen uskomalla ja panostamalla myös
               taa niillä työvälineillä, jotka hänellä on käytössään, ja tekee   vaikeina aikoina. Ehkä koetun todellisuuden symbolisessa
               sitä, minkä hän parhaiten osaa. Ajan hermolla aktiivisesti   ja allegorisessa etäännyttämisessä piileekin taiteen voima ja
               elävä kriittinen ja yhteiskunnallinen taide syntyy siitä, että   sen tekemisen mielekkyys. Musiikki jollain tavalla vie ym-
               taiteilijalle tulee tarve kommentoida ajallemme ominaisia   märrystämme syvemmälle, paikkaan, jossa ei lasketa kau-
               ilmiöitä. Inhimillisten äärirajojen tuntu on vahvasti läsnä   sikortteja.  Kestävä  investointi  kulttuuriin  on  investointia
               esimerkiksi Antti Auvisen orkesteriteosten Junker Twist ja   tiedostavaan, elämisen arvoiseen elämään, jonka vaikutuk-
               Himmel Punk ilmentämässä äärioikeistolaisessa vihassa ja   set kantavat kauas. ■


                                                                                                 RONDO CLASSIC   12|2022  25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30