Page 27 - RONDO_12
P. 27
RONDO populaaritaidetta
OSA: 22
Teksti: SANTERI KAIPIAINEN
sa 1960- ja -70-luvuilla. En osannut myydä SARJASSA ESITELLÄÄN TAITEELLISESTI KORKEATASOISIA
itseäni soittajana, mutta olin ilmeisesti ai- 2000-LUVUN ALBUMEITA KLASSISEN MUSIIKIN ULKOPUOLELTA.
ka nopea oppimaan, minkä tyylistä soittoa
millekin levylle halutaan, ja sana kiiri eteen-
päin”, Aaltonen kuvailee. talvi-iltain
”Silloin eivät muusikot olleet niin erikois-
tuneita yhteen tyyliin. Koin ja koen olevani tarinoita
yleismuusikko – jazzmuusikon leiman ovat
muut minuun lyöneet, mutta olen siitä to-
ki otettu, ja onhan improvisointi ollut sytyk- KATE BUSHIN 50 Words for Snow (2011)
keenä kaikelle soittamiselleni. ”
Aaltonen kertoo perustavansa oman soit- on leijuvan hidastempoinen kokoelma aikuisten
tonsa ennen kaikkea väreihin ja tunnelmaan. satuja, joissa korostuvat kohtaamisen ja
”Ihmettelin yhdessä vaiheessa, kun alkoi yhteyden väliaikaisuus ja epätäydellisyys.
tulla ulkomaillekin kutsuja esiintymään, et-
tä mitä he oikein kuulevat minussa, mutta
nyt ymmärrän, että se oli juuri se maalaami- LAULAJA-LAULUNTEKIJÄ, tuottaja ja tai- saapuu yöllä tämän vuoteeseen, syleiltä-
nen, jota koen soitollani tekeväni. Näen sekä depopin vaikutusvaltainen visionääri Kate väksi kylmyydessään, ja aamulla jäljellä on
oman että muiden musiikin kuvina ja värei- Bush vetäytyi konsertoinnista jo 20-vuotiaa- enää likomärkä sänky. Kertoja on kuitenkin
nä. Toinen asia on vahva dramatiikan taju, na, ensimmäisen kiertueensa jälkeen, ja on vakuuttunut, että jostain on hänen öisen
joka on auttanut myös free jazzin puolella 1980-luvun huippuvuosiensa jälkeen julkais- rakastajansa vielä pakko löytyä. 13-mi-
pitämään jännitteet kasassa ilman, että soit- sut uutta musiikkia hyvin vähän: viimeisen nuuttinen kerronta pitää tiukasti ottees-
to kaatuu. Haluan luoda vapaaseenkin imp- 29 vuoden aikana ovat ilmestyneet vain vuo- saan ehkä juuri verkkaisuutensa tähden:
rovisointiin teeman ja tarinan.” den 2005 Aerials, vanhoja lauluja uudelleen- joka lausetta on aikaa mutustella ja kuvi-
tulkinnut Director’s Cut sekä jo 11 vuoden ta- tella mielessään kuin hidastempoista elo-
Oma tyyli tietämättään kainen 50 Words for Snow. kuvaa.
1970-luvun alussa Aaltonen piipahti ensim- Harva julkaisutahti käy kuitenkin jotenkin Toisenlainen lumimies löytyy Wild Ma-
mäisten suomalaisten joukossa Yhdysvallois- järkeen kuunnellessa sitä ajantajua häm- nista, jossa Bush ja Andy Fairweather Low
sa Berkleen musiikkikorkeakoulussa, mutta mentävää pysähtyneisyyttä, josta 50 Words tiputtelevat Himalajan paikannimiä ker-
visiitti jäi vain muutaman kuukauden mit- for Snow koostuu. Pääosin laulun, pianon toessaan, kuinka peittävät jetin jalanjäl-
taiseksi. ”Monet tiesivät minut jo maineel- ja Steve Gaddin hiljaisen, pehmeäkapulai- jet, jottei sitä tunnettaisi, metsästettäisi ja
ta ja miettivät, mitä tuo Junnu täällä oikein sen rummutuksen ympärille rakentuva kaari tapettaisi – kuin Bush haluaisi jättää mys-
tekee. Saksofonitunneillakin opettajani no- on kuin pitkä Pohjolan yö kynttilänvalossa, tiikalle enemmän sijaa myös elämässä ja
peasti totesi, että taidat jo osata tarpeellisen. aikana ennen viihde-elektroniikkaa, jossa taiteessa.
Olin luonut tietämättäni oman tunnistetta- pakkanen ja lumihanki hiljentävät liikkeen ja Aikuisten satu on niin ikään Snowed In
van tyylin. Voinkin lohduttaa kaikkia niitä, asioiden tekemisen tahti hidastuu – aika ker- At Wheeler Street: Bushin ja Elton Johnin
jotka yrittävät matkia esikuvia siinä onnistu- toa satuja ja tarinoita. karismaattinen duo on kaksi rakastavaista,
matta, että kenties olettekin matkalla kuulos- Ja talvisia tarinoita Bush nimenomaan jotka kohtaavat – levyn leijuvia aikakäsi-
tamaan omalta itseltänne”, Aaltonen toteaa. lähtee kertomaan, usein dialogissa, kertosä- tyksiä jälleen sivuten – hetkittäin läpi his-
Hänelle läheisiksi yhteistyökumppaneiksi keen toimiessa kuin antifoni: Snowflakessa torian aina Rooman palosta syyskuun 11.
uran varrella muodostuivat säveltäjä Henrik Bushin poika Albert McIntosh laulaa äänen- päivään, mutta tahtomattaan toisensa me-
Otto Donner, rumpali Edvard Vesala se- murrosta edeltävällä heleydellään putoavan nettäen tai toisistaan ohi kulkien.
kä pianisti-säveltäjä Heikki Sarmanto. lumihiutaleen perspektiivistä, äiti-Katen iän Nimikkokappale 50 Words for Snow on
”Heikki on uskomaton melodikko. Hä- myötä laskeneen äänen vastatessa kärsiväl- kirjaimellisesti näyttelijä Stephen Fryn lu-
nen melodiansa sytyttävät minut, ja hän lisesti yhä uudelleen ”Jatka putoamista, löy- kema lista lumen kiertoilmaisuista eri kie-
vuorostaan riemastuu, kun vien hänen mu- dän sinut”. Poika laskeutuu taivaasta nimen- lillä – osa hyvin runollisia, osa keksittyä hö-
siikkinsa johonkin odottamattomaan suun- omaan jouluyönä. lynpölyä – joten tavallaan tässäkin ollaan
taan. Olemme yhä tiiviisti yhteyksissä.” Toistuvana teemana on juurikin kahden fantasian kanssa tekemisissä, mutta kielel-
Aaltonen koki 1980-luvulla uskoontulon subjektin täyden yhteyden mahdottomuus, lisillä metatasoilla Jorge Luis Borgesin ja
ja katosi joksikin aikaa jazzpiireistä, soittaen sen epätäydellisyys ja väliaikaisuus: lumihiu- Italo Calvinon tavoin. Voiko sanojenkaan
lähinnä kirkkokonsertteja ja esiintyen Sar- tale sulaa, lapsi erkanee kohdusta, varttuu kautta koskaan välittyä yhteinen käsitys
mannon levyillä. ja lähtee kotoa. Yli 11-minuuttisessa Lake Ta- ja ymmärrys koetusta asiasta? Päätösrai-
”Jumalalta sain sellaista oppia, jota ei mis- hoessa Bush kertoo tarinaa haamusta, joka ta Among Angels tarjoaa hitusen lohtua:
tään koulusta saa, aivan eri näkökulman ja ikuisesti huhuilee koiransa perään – pulssit- ”Näen enkeleitä ympärilläsi […] mutta sinä
lähtökohdan omaan soittamiseeni. Hiljalleen tomuuden tuntu yhdistettynä kahden kont- et tiedä sitä”, Bush kertoo kuulijalle. Autta-
palasin takaisin jazzin pariin, kun ymmärsin, ratenorin minimalistiseen kertosäkeeseen va, rakastava turva on jälleen kuin ohuen
että musiikki ei itsessään ole hyvää tai pahaa. on kuin Morton Feldmanin ja Henryk Góre- kalvon takana – aistittavissa lähellä, muttei
Se tarkoittaa myös, ettei siihen kuulu turha ckin rajapinta. suoraan kohdattavissa, kuin Eurydike Or-
muiden arvostelu ja ylenkatsominen.” ■ Misty on kaikessa psykoanalyyttisyydes- feuksen takana. ■
sään kuin aikuisten versio joulun Lumiuk-
Sarja päättyy. ko-piirretystä: kertojan rakentama lumiukko Sarja päättyy.
RONDO CLASSIC 12|2022 27