Page 27 - RONDO_12
P. 27

RONDO   populaaritaidetta

                                                                                                                     OSA: 22
                                                                             Teksti: SANTERI KAIPIAINEN

           sa 1960- ja -70-luvuilla. En osannut myydä                        SARJASSA ESITELLÄÄN TAITEELLISESTI KORKEATASOISIA
           itseäni soittajana, mutta olin ilmeisesti ai-                     2000-LUVUN ALBUMEITA KLASSISEN MUSIIKIN ULKOPUOLELTA.
           ka nopea oppimaan, minkä tyylistä soittoa
           millekin levylle halutaan, ja sana kiiri eteen-
           päin”, Aaltonen kuvailee.                talvi-iltain
             ”Silloin eivät muusikot olleet niin erikois-
           tuneita yhteen tyyliin. Koin ja koen olevani   tarinoita
           yleismuusikko – jazzmuusikon leiman ovat
           muut minuun lyöneet, mutta olen siitä to-
           ki otettu, ja onhan improvisointi ollut sytyk-  KATE BUSHIN 50 Words for Snow (2011)
           keenä kaikelle soittamiselleni. ”
             Aaltonen kertoo perustavansa oman soit-  on leijuvan hidastempoinen kokoelma aikuisten
           tonsa ennen kaikkea väreihin ja tunnelmaan.   satuja, joissa korostuvat kohtaamisen ja
             ”Ihmettelin yhdessä vaiheessa, kun alkoi   yhteyden väliaikaisuus ja epätäydellisyys.
           tulla ulkomaillekin kutsuja esiintymään, et-
           tä mitä he oikein kuulevat minussa, mutta
           nyt ymmärrän, että se oli juuri se maalaami-  LAULAJA-LAULUNTEKIJÄ, tuottaja ja tai-  saapuu yöllä tämän vuoteeseen, syleiltä-
           nen, jota koen soitollani tekeväni. Näen sekä   depopin vaikutusvaltainen visionääri Kate   väksi kylmyydessään, ja aamulla jäljellä on
           oman että muiden musiikin kuvina ja värei-  Bush vetäytyi konsertoinnista jo 20-vuotiaa-  enää likomärkä sänky. Kertoja on kuitenkin
           nä. Toinen asia on vahva dramatiikan taju,   na, ensimmäisen kiertueensa jälkeen, ja on   vakuuttunut, että jostain on hänen öisen
           joka on auttanut myös free jazzin puolella   1980-luvun huippuvuosiensa jälkeen julkais-  rakastajansa vielä pakko löytyä. 13-mi-
           pitämään jännitteet kasassa ilman, että soit-  sut uutta musiikkia hyvin vähän: viimeisen   nuuttinen kerronta pitää tiukasti ottees-
           to kaatuu. Haluan luoda vapaaseenkin imp-  29 vuoden aikana ovat ilmestyneet vain vuo-  saan ehkä juuri verkkaisuutensa tähden:
           rovisointiin teeman ja tarinan.”         den 2005 Aerials, vanhoja lauluja uudelleen-  joka lausetta on aikaa mutustella ja kuvi-
                                                    tulkinnut Director’s Cut sekä jo 11 vuoden ta-  tella mielessään kuin hidastempoista elo-
                 Oma tyyli tietämättään             kainen 50 Words for Snow.             kuvaa.
           1970-luvun alussa Aaltonen piipahti ensim-  Harva julkaisutahti käy kuitenkin jotenkin   Toisenlainen lumimies löytyy Wild Ma-
           mäisten suomalaisten joukossa Yhdysvallois-  järkeen kuunnellessa sitä ajantajua häm-  nista, jossa Bush ja Andy Fairweather Low
           sa Berkleen musiikkikorkeakoulussa, mutta   mentävää pysähtyneisyyttä, josta 50 Words   tiputtelevat Himalajan paikannimiä ker-
           visiitti jäi vain muutaman kuukauden mit-  for Snow koostuu. Pääosin laulun, pianon   toessaan, kuinka peittävät jetin jalanjäl-
           taiseksi.  ”Monet tiesivät minut jo maineel-  ja Steve Gaddin hiljaisen, pehmeäkapulai-  jet, jottei sitä tunnettaisi, metsästettäisi ja
           ta ja miettivät, mitä tuo Junnu täällä oikein   sen rummutuksen ympärille rakentuva kaari   tapettaisi – kuin Bush haluaisi jättää mys-
           tekee. Saksofonitunneillakin opettajani no-  on kuin pitkä Pohjolan yö kynttilänvalossa,   tiikalle enemmän sijaa myös elämässä ja
           peasti totesi, että taidat jo osata tarpeellisen.   aikana ennen viihde-elektroniikkaa, jossa   taiteessa.
           Olin luonut tietämättäni oman tunnistetta-  pakkanen ja lumihanki hiljentävät liikkeen ja   Aikuisten satu on niin ikään Snowed In
           van tyylin. Voinkin lohduttaa kaikkia niitä,   asioiden tekemisen tahti hidastuu – aika ker-  At Wheeler Street: Bushin ja Elton Johnin
           jotka yrittävät matkia esikuvia siinä onnistu-  toa satuja ja tarinoita.       karismaattinen duo on kaksi rakastavaista,
           matta, että kenties olettekin matkalla kuulos-  Ja talvisia tarinoita Bush nimenomaan   jotka kohtaavat – levyn leijuvia aikakäsi-
           tamaan omalta itseltänne”, Aaltonen toteaa.  lähtee kertomaan, usein dialogissa, kertosä-  tyksiä jälleen sivuten – hetkittäin läpi his-
             Hänelle läheisiksi yhteistyökumppaneiksi   keen toimiessa kuin antifoni: Snowflakessa   torian aina Rooman palosta syyskuun 11.
           uran varrella muodostuivat säveltäjä Henrik   Bushin poika Albert McIntosh laulaa äänen-  päivään, mutta tahtomattaan toisensa me-
           Otto Donner, rumpali Edvard Vesala se-   murrosta edeltävällä heleydellään putoavan   nettäen tai toisistaan ohi kulkien.
           kä pianisti-säveltäjä Heikki Sarmanto.   lumihiutaleen perspektiivistä, äiti-Katen iän   Nimikkokappale 50 Words for Snow on
             ”Heikki on uskomaton melodikko. Hä-    myötä laskeneen äänen vastatessa kärsiväl-  kirjaimellisesti näyttelijä Stephen Fryn lu-
           nen melodiansa sytyttävät minut, ja hän   lisesti yhä uudelleen ”Jatka putoamista, löy-  kema lista lumen kiertoilmaisuista eri kie-
           vuorostaan riemastuu, kun vien hänen mu-  dän sinut”. Poika laskeutuu taivaasta nimen-  lillä – osa hyvin runollisia, osa keksittyä hö-
           siikkinsa  johonkin  odottamattomaan suun-  omaan jouluyönä.                   lynpölyä – joten tavallaan tässäkin ollaan
           taan. Olemme yhä tiiviisti yhteyksissä.”   Toistuvana teemana on juurikin kahden   fantasian kanssa tekemisissä, mutta kielel-
             Aaltonen koki 1980-luvulla uskoontulon   subjektin täyden yhteyden mahdottomuus,   lisillä metatasoilla Jorge Luis Borgesin ja
           ja katosi joksikin aikaa jazzpiireistä, soittaen   sen epätäydellisyys ja väliaikaisuus: lumihiu-  Italo Calvinon tavoin. Voiko sanojenkaan
           lähinnä kirkkokonsertteja ja esiintyen Sar-  tale sulaa, lapsi erkanee kohdusta, varttuu   kautta koskaan välittyä yhteinen käsitys
           mannon levyillä.                         ja lähtee kotoa. Yli 11-minuuttisessa Lake Ta-  ja ymmärrys koetusta asiasta? Päätösrai-
             ”Jumalalta sain sellaista oppia, jota ei mis-  hoessa Bush kertoo tarinaa haamusta, joka   ta Among Angels tarjoaa hitusen lohtua:
           tään koulusta saa, aivan eri näkökulman ja   ikuisesti huhuilee koiransa perään – pulssit-  ”Näen enkeleitä ympärilläsi […] mutta sinä
           lähtökohdan omaan soittamiseeni. Hiljalleen   tomuuden tuntu yhdistettynä kahden kont-  et tiedä sitä”, Bush kertoo kuulijalle. Autta-
           palasin takaisin jazzin pariin, kun ymmärsin,   ratenorin minimalistiseen kertosäkeeseen   va, rakastava turva on jälleen kuin ohuen
           että musiikki ei itsessään ole hyvää tai pahaa.   on kuin Morton Feldmanin ja Henryk Góre-  kalvon takana – aistittavissa lähellä, muttei
           Se tarkoittaa myös, ettei siihen kuulu turha   ckin rajapinta.                 suoraan kohdattavissa, kuin Eurydike Or-
           muiden arvostelu ja ylenkatsominen.” ■     Misty on kaikessa psykoanalyyttisyydes-  feuksen takana. ■
                                                    sään kuin aikuisten versio joulun Lumiuk-
           Sarja päättyy.                           ko-piirretystä: kertojan rakentama lumiukko   Sarja päättyy.

                                                                                               RONDO CLASSIC   12|2022         27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32