Page 32 - RONDO_12
P. 32

Teksti: PAAVO KÄSSI

                käsiohjelmalla





                                        vai ilman?





                                        Käsiohjelman kaava on jokaiselle klassisen musiikin
                                             konserteissa kävijälle tuttu. Mitä tapahtuu,

                                                          jos siitä poikkeaa?































               k                 ONSERTTIEN KÄSIOHJELMILLA          sanoo, että ajatus erilaisen käsiohjelman tekemisestä oli   © SHUTTERSTOCK

                                                                      Käsiohjelmaromaanin kirjoittanut Jenni Kinnunen
                                 on harvoin mitään uutta sanottavaa. Tyy-
                                 pillisimmillään niissä kerrotaan anek-
                                                                    ollut hänellä mielessä jo pitkään. Tilaisuus sen toteut-
                                 dootteja, joilla selitetään musiikillisten
                                                                    tamiseen tuli, kun Oulunsalo Soi -festivaalilla aloittanut
                                 motiivien syntyhistoriaa: kolmiodraa-
                                                                      ”Olen kirjoittanut ohjelmakirjoja myös perinteisellä
                                 man, sydänsairauksien ja 10. sinfonian
                                 säveltämistyön runtelema Mahler vie-  Rännäli ilmaisi kiinnostuksensa samaan asiaan.
                                                                    tyylillä, jossa käsitellään musiikin teoriaa ja taustoja sä-
                  railemassa Sigmund Freudin sohvalla, Beethoven sä-  vellyksen synnystä. Jossain vaiheessa tuli ajatus, että ha-
                  veltämässä 2. sinfoniansa päätösosaa                             luaisin kirjoittaa niin, että kuulija voisi
                  ilmavaivoissaan, ja Shostakovitshin   Viime aikoina              keskittyä täysin konserttielämykseen”,
                  kohdalla on välttämätöntä mainita so-                            Kinnunen kuvailee.
                  ta, Stalin ja satiiri.               käsiohjelmien                 Hän lähti kirjoittamaan käsioh-
                    Viime aikoina käsiohjelmien mallil-  mallille on               jelmaa, joka pyrkisi olemaan kaikkea
                  le on ollut tarjolla vaihtoehtoja. Erää-                         muuta kuin kertakäyttöinen ja jo-
                  nä kokeilijana on ollut Oulunsalo Soi   ollut tarjolla           ka käsittelisi musiikkiin liittyviä koke-
                  -festivaali, joka lanseerasi tänä vuonna   vaihtoehtoja.         muksia. Varsinainen käsiohjelmateksti
                  käsiohjelmaromaanin. Perinteisten teos-                          syntyi Rännälin sekä festivaalin taitei-
                  esittelyjen sijaan se keskittyy henkilökohtaiseen kerron-  lijoiden kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta. Tärkeää
                  taan, jossa tilaa on myös satiirille.             oli, ettei teksti asettuisi poikkiteloin musiikin kanssa.
                    Festivaalin taiteellinen johtaja Mika Rännäli sanoo,   Yksittäisten teoskuvausten  sijaan  lopputuloksesta
                  että käsiohjelmaromaanin on ollut tarkoitus haastaa odo-  muodostui  kokonaisuus,  jossa  on  tyypillistä  käsiohjel-
                  tuksia. ”Halusimme tuoda uudenlaisen näkökulman kä-  maa laajempi kerronnallinen kaari. Romaanin kerron-
                  siohjelmien tekemiseen. Omaelämäkerrallisia litanioita   nallisuus ulottui myös konsertteihin, joissa Kinnunen oli
                  on nähty niin paljon,” Rännäli kertoo.            mukana juontajana.


          32     RONDO CLASSIC    12|2022
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37