Page 32 - RONDO_12
P. 32
Teksti: PAAVO KÄSSI
käsiohjelmalla
vai ilman?
Käsiohjelman kaava on jokaiselle klassisen musiikin
konserteissa kävijälle tuttu. Mitä tapahtuu,
jos siitä poikkeaa?
k ONSERTTIEN KÄSIOHJELMILLA sanoo, että ajatus erilaisen käsiohjelman tekemisestä oli © SHUTTERSTOCK
Käsiohjelmaromaanin kirjoittanut Jenni Kinnunen
on harvoin mitään uutta sanottavaa. Tyy-
pillisimmillään niissä kerrotaan anek-
ollut hänellä mielessä jo pitkään. Tilaisuus sen toteut-
dootteja, joilla selitetään musiikillisten
tamiseen tuli, kun Oulunsalo Soi -festivaalilla aloittanut
motiivien syntyhistoriaa: kolmiodraa-
”Olen kirjoittanut ohjelmakirjoja myös perinteisellä
man, sydänsairauksien ja 10. sinfonian
säveltämistyön runtelema Mahler vie- Rännäli ilmaisi kiinnostuksensa samaan asiaan.
tyylillä, jossa käsitellään musiikin teoriaa ja taustoja sä-
railemassa Sigmund Freudin sohvalla, Beethoven sä- vellyksen synnystä. Jossain vaiheessa tuli ajatus, että ha-
veltämässä 2. sinfoniansa päätösosaa luaisin kirjoittaa niin, että kuulija voisi
ilmavaivoissaan, ja Shostakovitshin Viime aikoina keskittyä täysin konserttielämykseen”,
kohdalla on välttämätöntä mainita so- Kinnunen kuvailee.
ta, Stalin ja satiiri. käsiohjelmien Hän lähti kirjoittamaan käsioh-
Viime aikoina käsiohjelmien mallil- mallille on jelmaa, joka pyrkisi olemaan kaikkea
le on ollut tarjolla vaihtoehtoja. Erää- muuta kuin kertakäyttöinen ja jo-
nä kokeilijana on ollut Oulunsalo Soi ollut tarjolla ka käsittelisi musiikkiin liittyviä koke-
-festivaali, joka lanseerasi tänä vuonna vaihtoehtoja. muksia. Varsinainen käsiohjelmateksti
käsiohjelmaromaanin. Perinteisten teos- syntyi Rännälin sekä festivaalin taitei-
esittelyjen sijaan se keskittyy henkilökohtaiseen kerron- lijoiden kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta. Tärkeää
taan, jossa tilaa on myös satiirille. oli, ettei teksti asettuisi poikkiteloin musiikin kanssa.
Festivaalin taiteellinen johtaja Mika Rännäli sanoo, Yksittäisten teoskuvausten sijaan lopputuloksesta
että käsiohjelmaromaanin on ollut tarkoitus haastaa odo- muodostui kokonaisuus, jossa on tyypillistä käsiohjel-
tuksia. ”Halusimme tuoda uudenlaisen näkökulman kä- maa laajempi kerronnallinen kaari. Romaanin kerron-
siohjelmien tekemiseen. Omaelämäkerrallisia litanioita nallisuus ulottui myös konsertteihin, joissa Kinnunen oli
on nähty niin paljon,” Rännäli kertoo. mukana juontajana.
32 RONDO CLASSIC 12|2022