Page 36 - RONDO_12
P. 36
Minimalismin isähahmoihin kuuluva STEVE REICH Teksti: JARI KALLIO | New York
yllätti uudehkolla teoksellaan Traveler’s Prayer,
joka hylkää rytmipulssin ja tekee kunniaa
renessanssipolyfonialle. Kesken sen sävellystyötä
koronavirus lähti leviämään, ja näin mietteliäs
musiikki alkoi näyttäytyä eri valossa. © JEREMY LIEBMAN
Steve reich
kääntyi mietteliääksi
o LKOONKIN, että Steve Reich viet- lä toukouussa 2020, Reich ei alun perin lähtenyt säveltä-
Vaikka Traveler’s Prayer valmistui koronasulkujen keskel-
ti 85-vuotispäiviään jo syksyllä 2021,
mään teoksestaan pandemiameditaatiota.
pandemian jälkimainingeissa juhlinta
”Kappale sai alkunsa siitä tosiasiasta, että olin 83-vuo-
on jatkunut pitkälle kauteen 2022–23.
Säveltäjän kotikulmilla New Yorkissa
asian ytimeen päästiin vihdoin marraskuussa, jolloin Co- tias. Se on selvästi iäkkäämmän säveltäjän musiikkia sa-
malla tavoin kuin vaikkapa Stravinskyn Requiem Canticles,
lin Currie Group ja Synergy Vocals vierailivat Carnegie jonka hän kirjoitti omiin hautajaisiinsa, joskin, onnek-
Hallissa A Steve Reich Celebration -ohjelmallaan. Pitkän lin- seen, muutamaa vuotta liian aikaisin. Kesken sävellystyö-
jan Reich-tulkkien tuomisina oli säveltäjän viimeisin teos ni virus lähti leviämään, ja yhtäkkiä kaikkialla eteemme
Traveler’s Prayer (2020), joka kuultiin Yhdysvaltain ensiesi- vyöryi sairautta ja kuolemaa. Niinpä Traveler’s Prayer alkoi
tyksenä seuranaan klassikot Tehillim (1981) ja Music for 18 näyttäytyä erilaisissa sävyissä minusta riippumatta. Vaik-
Musicians (1974–76). ka tämä ei oikeastaan vaikuttanut niihin tapoihin, joilla
Amsterdamissa, Hampurissa ja Pariisissa jo syksyl- musiikkiani työstin, olosuhteiden muutos vaikutti siihen,
lä 2021 kiertänyt ohjelma oli totisesti nimensä veroinen. mistä kappaleeni kertoi, halusinpa sitä tai en.”
Lyömäsoitinvirtuoosi Colin Currien johdolla yhtyeet
veivät kuulijansa huikealle matkalle Reichin omintakei- OTSIKKONSA MUKAISESTI Traveler’s Prayer pohjaa
sen soivan kaikkeuden eri kerrostumiin maalaten moni-il- kolmeen tekstikatkelmaan, jotka ovat peräisin ensimmäi-
meisen muotokuvan yhdestä aikamme merkittävimmistä sestä ja toisesta Mooseksen kirjasta sekä psalmeista. Kak-
säveltäjistä. si näistä katkelmista esiintyivät myös myös Reichin WTC
Illan ohjelman keskiössä kuultu 16-minuuttinen Tra- 9/11 -jousikvarteton (2010) päätösosan nauhoitetuissa pu-
veler’s Prayer aloittaa kokonaan uuden luvun säveltäjänsä heosuuksissa. Uudessa teoksessa niitä kannattelevat sekä
tuotannossa. Silmiinpistävintä kahdelle tenorille, kahdel- hepreankieliseen pyhien tekstien resitaatioperinteeseen pe-
le sopraanolle, kahdelle jousikvartetille, kahdelle vibrafo- rustuvat melodiat että Reichin omat sävelkulut.
nille ja pianolle kirjoitetussa teoksessa on, ettei siinä ole Tekstuurin ja ambienssin näkökulmista ainoa varsinai-
kuultavissa Reichin musiikille niin tunnusomaista rytmis- nen ennakkotapaus säveltäjän tuotannossa lienee löydet-
tä pulssia. Tämä tekee Traveler’s Prayerista erityisen miette- tävissä audiovisuaalisen Reich/Richter (2019) -yhtyeteoksen
liään sävellyksen, jonka suggestiivinen voima on valtava. liki aineettomasta keskitaitteesta, jossa musiikillisten ta-
”Jos kappaleeni asemoi musiikin historiaan, se on lä- pahtumien asteittainen hidastuminen on omiaan häivyt-
hempänä Josquin des Preziä kuin Igor Stravinskya, tämään pulssin tuntua. On kuitenkin huomioitava, että
mikä on täysin uutta minulle. Olen myös hyödyntänyt tässä aiemmassa teoksessa efekti on ohimenevä, kun taas
siinä monia sellaisia sävellystekniikoita, joista olen ai- Traveler’s Prayerissa se muodostaa partituurin ytimen.
na tiennyt, mutta joita en ole koskaan käyttänyt, kuten Teoksen avaa tenorin soololinja, jolle alttoviulut, sellot
peilikaanoneita ja rapuliikettä. Halusin kappaleen py- ja piano antavat harmonisen kontekstin. Tämä vähäelei-
syvän harmonisesti aloillaan, ja ensimmäiset kahdek- syydessään pohjattoman kaunis aihe toimii pohjana va-
san minuuttia kuluvatkin yhdessä ja samassa sävellajissa. paille kaanonkuluille, jotka avautuvat hiljalleen pianon
Toisaalta tarvitsin riittävästi vaihtelua ja huomasin, että sykleittäin toistuvien matalien, kellomaisten ankkuri-
kirjoittamalla näitä hyvin vapaita kaanoneita saan inter- pisteiden säestäminä. Reichille tyypilliseen tapaan hie-
vallisuhteisiin variaation tuntua. Minulle tämä kaikki oli novireinen kudos synnyttää syviä tuntemuksia ilman
aivan uutta ja yllättävää”, säveltäjä kertoo Rondolle. sentimentaalisuuden rahtustakaan.
36 RONDO CLASSIC 12|2022