Page 36 - RONDO_12
P. 36

Minimalismin isähahmoihin kuuluva STEVE REICH                                         Teksti: JARI KALLIO  |  New York
           yllätti uudehkolla teoksellaan Traveler’s Prayer,
           joka hylkää rytmipulssin ja tekee kunniaa

           renessanssipolyfonialle. Kesken sen sävellystyötä
           koronavirus lähti leviämään, ja näin mietteliäs
           musiikki alkoi näyttäytyä eri valossa.                                              © JEREMY LIEBMAN




                            Steve reich





         kääntyi mietteliääksi



                o                 LKOONKIN, että Steve Reich viet-  lä toukouussa 2020, Reich ei alun perin lähtenyt säveltä-


                                                                       Vaikka Traveler’s Prayer valmistui koronasulkujen keskel-
                                  ti 85-vuotispäiviään jo syksyllä 2021,
                                                                    mään teoksestaan pandemiameditaatiota.
                                  pandemian jälkimainingeissa juhlinta
                                                                       ”Kappale sai alkunsa siitä tosiasiasta, että olin 83-vuo-
                                  on jatkunut pitkälle kauteen 2022–23.
                                  Säveltäjän kotikulmilla New Yorkissa
                  asian ytimeen päästiin vihdoin marraskuussa, jolloin Co-  tias. Se on selvästi iäkkäämmän säveltäjän musiikkia sa-
                                                                    malla tavoin kuin vaikkapa Stravinskyn Requiem Canticles,
                  lin Currie Group ja Synergy Vocals vierailivat Carnegie   jonka hän kirjoitti omiin hautajaisiinsa, joskin, onnek-
                  Hallissa A Steve Reich Celebration -ohjelmallaan. Pitkän lin-  seen, muutamaa vuotta liian aikaisin. Kesken sävellystyö-
                  jan Reich-tulkkien tuomisina oli säveltäjän viimeisin teos   ni virus lähti leviämään, ja yhtäkkiä kaikkialla eteemme
                  Traveler’s Prayer (2020), joka kuultiin Yhdysvaltain ensiesi-  vyöryi sairautta ja kuolemaa. Niinpä Traveler’s Prayer alkoi
                  tyksenä seuranaan klassikot Tehillim (1981) ja Music for 18   näyttäytyä erilaisissa sävyissä minusta riippumatta. Vaik-
                  Musicians (1974–76).                              ka tämä ei oikeastaan vaikuttanut niihin tapoihin, joilla
                    Amsterdamissa,  Hampurissa  ja  Pariisissa  jo syksyl-  musiikkiani työstin, olosuhteiden muutos vaikutti siihen,
                  lä 2021 kiertänyt ohjelma oli totisesti nimensä veroinen.   mistä kappaleeni kertoi, halusinpa sitä tai en.”
                  Lyömäsoitinvirtuoosi  Colin Currien johdolla yhtyeet
                  veivät kuulijansa huikealle matkalle Reichin omintakei-  OTSIKKONSA MUKAISESTI Traveler’s Prayer pohjaa
                  sen soivan kaikkeuden eri kerrostumiin maalaten moni-il-  kolmeen tekstikatkelmaan, jotka ovat peräisin ensimmäi-
                  meisen muotokuvan yhdestä aikamme merkittävimmistä   sestä ja toisesta Mooseksen kirjasta sekä psalmeista. Kak-
                  säveltäjistä.                                     si näistä katkelmista esiintyivät myös myös Reichin WTC
                    Illan ohjelman keskiössä kuultu 16-minuuttinen  Tra-  9/11 -jousikvarteton (2010) päätösosan nauhoitetuissa pu-
                  veler’s Prayer aloittaa kokonaan uuden luvun säveltäjänsä   heosuuksissa. Uudessa teoksessa niitä kannattelevat sekä
                  tuotannossa. Silmiinpistävintä kahdelle tenorille, kahdel-  hepreankieliseen pyhien tekstien resitaatioperinteeseen pe-
                  le sopraanolle, kahdelle jousikvartetille, kahdelle vibrafo-  rustuvat melodiat että Reichin omat sävelkulut.
                  nille ja pianolle kirjoitetussa teoksessa on, ettei siinä ole   Tekstuurin ja ambienssin näkökulmista ainoa varsinai-
                  kuultavissa Reichin musiikille niin tunnusomaista rytmis-  nen ennakkotapaus säveltäjän tuotannossa lienee löydet-
                  tä pulssia. Tämä tekee Traveler’s Prayerista erityisen miette-  tävissä audiovisuaalisen Reich/Richter (2019) -yhtyeteoksen
                  liään sävellyksen, jonka suggestiivinen voima on valtava.    liki aineettomasta keskitaitteesta, jossa musiikillisten ta-
                    ”Jos kappaleeni asemoi musiikin historiaan, se on lä-  pahtumien asteittainen hidastuminen on omiaan häivyt-
                  hempänä Josquin des Preziä kuin Igor Stravinskya,   tämään pulssin tuntua. On kuitenkin huomioitava, että
                  mikä  on täysin uutta  minulle. Olen myös hyödyntänyt   tässä aiemmassa teoksessa efekti on ohimenevä, kun taas
                  siinä monia sellaisia sävellystekniikoita, joista olen ai-  Traveler’s Prayerissa se muodostaa partituurin ytimen.
                  na tiennyt, mutta joita en ole koskaan käyttänyt, kuten   Teoksen avaa tenorin soololinja, jolle alttoviulut, sellot
                  peilikaanoneita ja  rapuliikettä. Halusin kappaleen py-  ja piano antavat harmonisen kontekstin. Tämä vähäelei-
                  syvän harmonisesti aloillaan, ja ensimmäiset kahdek-  syydessään pohjattoman kaunis aihe toimii pohjana va-
                  san minuuttia kuluvatkin yhdessä ja samassa sävellajissa.   paille kaanonkuluille, jotka avautuvat hiljalleen pianon
                  Toisaalta tarvitsin riittävästi vaihtelua ja huomasin, että   sykleittäin toistuvien matalien, kellomaisten ankkuri-
                  kirjoittamalla näitä hyvin vapaita kaanoneita saan inter-  pisteiden säestäminä. Reichille tyypilliseen tapaan hie-
                  vallisuhteisiin variaation tuntua. Minulle tämä kaikki oli   novireinen kudos synnyttää  syviä  tuntemuksia  ilman
                  aivan uutta ja yllättävää”, säveltäjä kertoo Rondolle.    sentimentaalisuuden rahtustakaan.


          36     RONDO CLASSIC    12|2022
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41