Page 33 - RONDO_12
P. 33

käsiohjelmalla  ka jatkoivat käsiohjelman kerronnallista linjaa. Siitä tuli   nikanavaisessa viestinnässä käsiohjelmien ja nettisivujen
                 ”Juonnoista tuli eräänlaisia runoja ja miniesseitä, jot-
                                                                           Röngän mukaan Kansallisoopperan ja -baletin mo-
                                                                         artikkelit suunnitellaan täydentämään toisiaan. Loppu-
               mielenkiintoinen kokemus, jossa pääsin itse keskustele-
               maan yleisön kanssa. Minua on aina kiinnostanut ajatus    tulokseen vaikuttaa myös se, että viestinnälliset tehtävät
 vai ilman?    keskenään ja muodostavat kokonaisuuden.”                  tiolla hyvin vakiintuneet. ”Kansallisena taidelaitoksena
               siitä, miten musiikki, teksti ja esitystilanne keskustelevat
                                                                         ovat Kansallisoopperan ja -baletin kaltaisella instituu-
                 Romaani kritisoi niin klassisen musiikin historian
                                                                         meillä on myös vastuu jakaa tietoa oopperasta ja baletis-
               mieskeskeisyyttä kuin iät ajat toisteltuja taidehistorial-  ta taidemuotoina”, Rönkä sanoo.
               lisia anekdootteja, joiden alkuperiä käsitellään harvoin    Monikanavaisesta tiedotuksesta huolimatta fyysinen
               kriittisesti.                                             käsiohjelma pitää edelleen pintansa.
                 ”Tyypillisessä käsiohjelmassa on häivytetty kertoja,      ”Ihmiset toivovat edelleen painettua käsiohjelmaa di-
               jonka esittämät väittämät otetaan kanonisoituina  tosi-   gisisältöjen rinnalle.”
               asioina. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö myös     ”Painettu käsiohjelma on monelle mukava ja tärkeä
               tällainen teksti sisältäisi kerrontaa”, Kinnunen huo-     muisto esityksestä, ja se sisältää myös paljon kuvia. Kos-
               mauttaa.                                                  ka esityksiä ei saa loppukiitoksia lukuun ottamatta ku-
                 Siitä huolimatta, että käsiohjelmaromaanissa teos-      vata tai muuten tallentaa, niin käsiohjelma on monelle
               ten esittelytekstit ovat kaikkea muuta kuin tavallisia, ovat   ainoa konkreettinen muisto, johon voi palata vielä vuo-
               taiteilijaesittelyt käsiohjelmaromaanissa mukana sel-     sien tai vuosikymmentenkin jälkeen”, Rönkä sanoo. ■     |
               laisenaan.  Kinnusen  mukaan  ne  ovat  taiteilijan  omaa
               itsereflektiota eivätkä kuulu suoraan festivaalin itse tuot-
               tamaan sisältöön.
                 ”Ne edustavat taiteilijoiden omaa markkinointimate-  käsiohjelma on monelle ainoa
               riaalia.”
                                                                      konkreettinen muisto, johon
                        Kumaus ilman käsiohjelmaa                     voi palata vielä vuosien tai
               Lappeenrantalainen Kumaus-festivaali ei käytä fyysistä
               käsiohjelmaa lainkaan. Helka Seppälä, yksi festivaalia   vuosikymmentenkin jälkeen.
               järjestävän kolmehenkisen ydintyöryhmän jäsenistä, ker-
               too, että tälle on yksinkertainen syy: konserttien ohjelmis-
               to on esiintymishetkeen asti salainen.
                 Täysin pimennossa yleisö ei sokkokonsertteihin joudu
               menemään. Seppälän mukaan sosiaalisen median ka-
               navilla julkaistaan ”musiikillista ruokahalua herättäviä
               tekstejä”, joista ihmiset saavat yrittää päätellä konsert-
               tien sisältöjä. Myös poikkeuksia löytyy. Ilmaiskonserttien
               ohjelmat ovat julkisia, ja kantaesityksistä festivaali tie-
               dottaa etukäteen.
                 Käsiohjelmien puuttuminen tarkoittaa myös sitä, että
               festivaalin työryhmä juontaa itse paljon esityksiä. Näin
               siksi, jotta yleisö tietäisi, milloin kappale loppuu tai seu-
               raa väliaika. Konserttien lopussa esitetyt teokset näkyvät
               esiintymistilan valkokankaalla, ja myöhemmin ne tule-
               vat esille festivaalin kotisivuille ja sosiaalisen median ka-
               naviin.
                 Juontojen ja omaperäisen tiedottamisen avulla te-
               kijät pyrkivät myös hälventämään sitkeää  mielikuvaa
               nykymusiikin vaikeudesta. Samalla koko festivaalista
               rakentuu kaari, joka pyrkii tarjoamaan kuulijoille jän-
               nitteisempiä ja seesteisempiä kokemuksia. Nykymusiik-
               kipainotteisissa konserteissa voidaan kuulla esimerkiksi
               Beethovenia.
                 ”Nyt kun on kolme vuotta festivaalia tehnyt, niin ylei-
               sö osaa jo odottaa, mitä on tulossa”, Seppälä kuvailee.

                         Musiikillinen muistoesine
               Kansallisooppera ja -baletti on laajentanut käsiohjelman
               sisältöä internetiin ja sosiaaliseen mediaan tarjoten sisäl-
               töä myös oman mobiilisovelluksensa kautta, kertoo vies-
               tintäsuunnittelija Petra Rönkä. Vastaavanlaista sisältöä   Oulunsalo Soi -festivaali lanseerasi uuden tyyppisen käsiohjelman – käsiohjelmaromaanin.
                                                                 Perinteisten teosesittelyjen sijaan se keskittyy henkilökohtaiseen kerrontaan, jossa tilaa on
               ovat tuottaneet esimerkiksi Helsingin kaupunginorkesteri   myös satiirille.
               ja Radion sinfoniaorkesteri.

                                                                                               RONDO CLASSIC    12|2022   33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38