Page 33 - RONDO_12
P. 33
käsiohjelmalla ka jatkoivat käsiohjelman kerronnallista linjaa. Siitä tuli nikanavaisessa viestinnässä käsiohjelmien ja nettisivujen
”Juonnoista tuli eräänlaisia runoja ja miniesseitä, jot-
Röngän mukaan Kansallisoopperan ja -baletin mo-
artikkelit suunnitellaan täydentämään toisiaan. Loppu-
mielenkiintoinen kokemus, jossa pääsin itse keskustele-
maan yleisön kanssa. Minua on aina kiinnostanut ajatus tulokseen vaikuttaa myös se, että viestinnälliset tehtävät
vai ilman? keskenään ja muodostavat kokonaisuuden.” tiolla hyvin vakiintuneet. ”Kansallisena taidelaitoksena
siitä, miten musiikki, teksti ja esitystilanne keskustelevat
ovat Kansallisoopperan ja -baletin kaltaisella instituu-
Romaani kritisoi niin klassisen musiikin historian
meillä on myös vastuu jakaa tietoa oopperasta ja baletis-
mieskeskeisyyttä kuin iät ajat toisteltuja taidehistorial- ta taidemuotoina”, Rönkä sanoo.
lisia anekdootteja, joiden alkuperiä käsitellään harvoin Monikanavaisesta tiedotuksesta huolimatta fyysinen
kriittisesti. käsiohjelma pitää edelleen pintansa.
”Tyypillisessä käsiohjelmassa on häivytetty kertoja, ”Ihmiset toivovat edelleen painettua käsiohjelmaa di-
jonka esittämät väittämät otetaan kanonisoituina tosi- gisisältöjen rinnalle.”
asioina. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö myös ”Painettu käsiohjelma on monelle mukava ja tärkeä
tällainen teksti sisältäisi kerrontaa”, Kinnunen huo- muisto esityksestä, ja se sisältää myös paljon kuvia. Kos-
mauttaa. ka esityksiä ei saa loppukiitoksia lukuun ottamatta ku-
Siitä huolimatta, että käsiohjelmaromaanissa teos- vata tai muuten tallentaa, niin käsiohjelma on monelle
ten esittelytekstit ovat kaikkea muuta kuin tavallisia, ovat ainoa konkreettinen muisto, johon voi palata vielä vuo-
taiteilijaesittelyt käsiohjelmaromaanissa mukana sel- sien tai vuosikymmentenkin jälkeen”, Rönkä sanoo. ■ |
laisenaan. Kinnusen mukaan ne ovat taiteilijan omaa
itsereflektiota eivätkä kuulu suoraan festivaalin itse tuot-
tamaan sisältöön.
”Ne edustavat taiteilijoiden omaa markkinointimate- käsiohjelma on monelle ainoa
riaalia.”
konkreettinen muisto, johon
Kumaus ilman käsiohjelmaa voi palata vielä vuosien tai
Lappeenrantalainen Kumaus-festivaali ei käytä fyysistä
käsiohjelmaa lainkaan. Helka Seppälä, yksi festivaalia vuosikymmentenkin jälkeen.
järjestävän kolmehenkisen ydintyöryhmän jäsenistä, ker-
too, että tälle on yksinkertainen syy: konserttien ohjelmis-
to on esiintymishetkeen asti salainen.
Täysin pimennossa yleisö ei sokkokonsertteihin joudu
menemään. Seppälän mukaan sosiaalisen median ka-
navilla julkaistaan ”musiikillista ruokahalua herättäviä
tekstejä”, joista ihmiset saavat yrittää päätellä konsert-
tien sisältöjä. Myös poikkeuksia löytyy. Ilmaiskonserttien
ohjelmat ovat julkisia, ja kantaesityksistä festivaali tie-
dottaa etukäteen.
Käsiohjelmien puuttuminen tarkoittaa myös sitä, että
festivaalin työryhmä juontaa itse paljon esityksiä. Näin
siksi, jotta yleisö tietäisi, milloin kappale loppuu tai seu-
raa väliaika. Konserttien lopussa esitetyt teokset näkyvät
esiintymistilan valkokankaalla, ja myöhemmin ne tule-
vat esille festivaalin kotisivuille ja sosiaalisen median ka-
naviin.
Juontojen ja omaperäisen tiedottamisen avulla te-
kijät pyrkivät myös hälventämään sitkeää mielikuvaa
nykymusiikin vaikeudesta. Samalla koko festivaalista
rakentuu kaari, joka pyrkii tarjoamaan kuulijoille jän-
nitteisempiä ja seesteisempiä kokemuksia. Nykymusiik-
kipainotteisissa konserteissa voidaan kuulla esimerkiksi
Beethovenia.
”Nyt kun on kolme vuotta festivaalia tehnyt, niin ylei-
sö osaa jo odottaa, mitä on tulossa”, Seppälä kuvailee.
Musiikillinen muistoesine
Kansallisooppera ja -baletti on laajentanut käsiohjelman
sisältöä internetiin ja sosiaaliseen mediaan tarjoten sisäl-
töä myös oman mobiilisovelluksensa kautta, kertoo vies-
tintäsuunnittelija Petra Rönkä. Vastaavanlaista sisältöä Oulunsalo Soi -festivaali lanseerasi uuden tyyppisen käsiohjelman – käsiohjelmaromaanin.
Perinteisten teosesittelyjen sijaan se keskittyy henkilökohtaiseen kerrontaan, jossa tilaa on
ovat tuottaneet esimerkiksi Helsingin kaupunginorkesteri myös satiirille.
ja Radion sinfoniaorkesteri.
RONDO CLASSIC 12|2022 33