Page 37 - RONDO_12
P. 37

Steve reich                                                                                                   © STEPHANIE BERGER





 kääntyi mietteliääksi



                                                                                                                Steve Reich,
                                                                                                                Synergy Vocalsin
                                                                                                                Amanda Morrison ja
                                                                                                                Colin Currie pokkaavat
                                                                                                                Carnegie hallissa
                                                                                                                konsertin jälkeen.


                 Musiikillisen kaaren puolivälissä vibrafonit ja sopraa-  ja-päätöksestä. Tehillim on säveltäjänsä Credo, joka tem-
               not liittyvät mukaan rikastamaan taidokkaan kontra-  paa kuulijan pidäkkeettömästi mukaansa, olipa tämä
               punktin väripalettia. Päätösrukouksessa musiikki haipuu   sitten uskova tai ei.
               asteittain sitä ympäröivään hiljaisuuteen kerrassaan vai-  Tehillim sai Carnegie Hallissa omistautuneen esityk-
               kuttavalla tavalla.                               sen, jonka melodiat piirtyivät kirkkaina väräjävään il-
                 Läpi tämän erityislaatuisen teoksen Reich haluaa   maan tarkoin artikuloitujen rytmien kannattelemina.
               lauluäänten ja soitinosuuksien sekoittuvan yhteen sau-  Illan jälkipuolisko oli omistettu  Reichin  yli  tunnin
               mattomasti, ikään kuin yhdeksi värikylläiseksi sanojen   mittaiselle pääteokselle Music for 18 Musicians. Vuosina
               ja musiikin sulautumaksi hieman samaan tapaan kuin   1974–76 sävelletty teos pohjaa ainutkertaiselle muoto-
               aiemmissa teoksissaan, joissa instrumentaatio ja nauhoi-  ratkaisulle,  jonka  arkkitehtuuri hakee  vertaistaan  hie-
               tetut katkelmat lomittuvat orgaanisiksi kokonaisuuksiksi.   noimpien sinfonioiden joukosta. Teos alkaa ja päättyy
               86-vuotiaan säveltäjän tuotannossa loitsunomainen Tra-  yhdentoista dominanttisoinnun muodostamilla ”pulssi-
               veler’s Prayer avaa ovia vielä käymättömiin kaikkeuksiin.   koraaleilla”, jotka soivat koko yhtyeen voimin. Avauksen
                 Currien johdolla  Synergy Vocalsin ja  Colin Currie   jälkeen kukin sointu toimii vuorollaan viisiminuuttisen
               Groupin muusikot pukivat moniäänisen teoksen tum-  osan perustana.
               mien sävyjen mietelmäksi, jonka intensiivinen misteri-  Näissä puitteissa Reich valjastaa käyttöön koko re-
               oso-tunnelma väritti Traveler’s Prayerin melodiakaaria ja   pertoaarinsa unisonokaanoneista variaatioihin ja asteit-
               hienostunutta harmoniaa mitä mieleenpainuvimmin.   taisiin prosesseihin, joilla vuoron perään rakennetaan
                                                                 ja puretaan rytmisiä kuvioita ja melodia-aiheita. Välillä
               ILLAN AVAUKSENA kuultu Tehillim (1981) oli niin   musiikin yli pyyhkivät pulssien muodostamat sadekuu-
               ikään unohtumaton kokemus. Psalmisinfonia on tutkielma   rot raikastaen tekstuuria oskillaatioillaan.
               psalmien 19, 34, 18 ja 150 maailmoista. Se on kirjoitettu   Music for 18 Musicians on sävelletty marimboille, ksy-
               neljälle laulajalle ja isolle soitinyhtyeelle. Reichin sävel-  lofoneille, vibrafonille, pianoille, kahdelle klarinetille
               lysten joukossa Tehillim edustaa vahvimmin länsimaisiin   ja bassoklarinetille, viululle, sellolle ja neljälle laulajal-
               muotoratkaisuihin nojaavaa lähestymistapaa. Soivan pin-  le, joiden yhteistyö tuottaa säveltäjän tuotannossa en-
               nan alla kulkevat erilaiset taidokkaat kaanonrakenteet ja   nenkuulumattoman värien tulvan. Reichin laulajilleen
               variaatiotekniikat, joiden varaan rakentuvat huumaavat   kirjoittamat osuudet ovat soittimellisia yhdistelmiä Ella
               laulajien ja soitinten linjat, joille tunnusomaista ovat ala-  Fitzgerald -henkistä scat-iloittelua ja Debussyn sei-
               ti vaihtuvat tahtilajit.                          reenien huhuilua. Mielenkiintoista kyllä, illan ohjelman
                 Mitkään kuvaukset eivät riitä tavoittamaan musiikin   puitteissa nämä varhaiset soitinten ja ihmisäänen mik-
               käsinkosketeltavaa voimaa, olipa sitten kyse avausosan   saukset kuulostivat nekin Traveler’s Prayerin tekstuurin eti-
               Jumalan kunniaa julistavista sävelmaisemista, hätkäh-  äisiltä.
               dyttävistä toisen osan muunnelmista, J. S. Bachin BWV   Colin Currie Groupin ja Synergy Vocalsin käsissä
               4:n innoittamista  hitaan osan vuorolauluista  pistävine   Music for 18 Musicians sai huippuesityksen, jonka kont-
               tritonuskulkuineen  saatikka  riemuntäytteisestä  Hallelu-  rapunktin ja sointivärin virtuositeetti etsi vertaistaan. ■


                                                                                               RONDO CLASSIC    12|2022   37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42