Page 37 - RONDO_12
P. 37
Steve reich © STEPHANIE BERGER
kääntyi mietteliääksi
Steve Reich,
Synergy Vocalsin
Amanda Morrison ja
Colin Currie pokkaavat
Carnegie hallissa
konsertin jälkeen.
Musiikillisen kaaren puolivälissä vibrafonit ja sopraa- ja-päätöksestä. Tehillim on säveltäjänsä Credo, joka tem-
not liittyvät mukaan rikastamaan taidokkaan kontra- paa kuulijan pidäkkeettömästi mukaansa, olipa tämä
punktin väripalettia. Päätösrukouksessa musiikki haipuu sitten uskova tai ei.
asteittain sitä ympäröivään hiljaisuuteen kerrassaan vai- Tehillim sai Carnegie Hallissa omistautuneen esityk-
kuttavalla tavalla. sen, jonka melodiat piirtyivät kirkkaina väräjävään il-
Läpi tämän erityislaatuisen teoksen Reich haluaa maan tarkoin artikuloitujen rytmien kannattelemina.
lauluäänten ja soitinosuuksien sekoittuvan yhteen sau- Illan jälkipuolisko oli omistettu Reichin yli tunnin
mattomasti, ikään kuin yhdeksi värikylläiseksi sanojen mittaiselle pääteokselle Music for 18 Musicians. Vuosina
ja musiikin sulautumaksi hieman samaan tapaan kuin 1974–76 sävelletty teos pohjaa ainutkertaiselle muoto-
aiemmissa teoksissaan, joissa instrumentaatio ja nauhoi- ratkaisulle, jonka arkkitehtuuri hakee vertaistaan hie-
tetut katkelmat lomittuvat orgaanisiksi kokonaisuuksiksi. noimpien sinfonioiden joukosta. Teos alkaa ja päättyy
86-vuotiaan säveltäjän tuotannossa loitsunomainen Tra- yhdentoista dominanttisoinnun muodostamilla ”pulssi-
veler’s Prayer avaa ovia vielä käymättömiin kaikkeuksiin. koraaleilla”, jotka soivat koko yhtyeen voimin. Avauksen
Currien johdolla Synergy Vocalsin ja Colin Currie jälkeen kukin sointu toimii vuorollaan viisiminuuttisen
Groupin muusikot pukivat moniäänisen teoksen tum- osan perustana.
mien sävyjen mietelmäksi, jonka intensiivinen misteri- Näissä puitteissa Reich valjastaa käyttöön koko re-
oso-tunnelma väritti Traveler’s Prayerin melodiakaaria ja pertoaarinsa unisonokaanoneista variaatioihin ja asteit-
hienostunutta harmoniaa mitä mieleenpainuvimmin. taisiin prosesseihin, joilla vuoron perään rakennetaan
ja puretaan rytmisiä kuvioita ja melodia-aiheita. Välillä
ILLAN AVAUKSENA kuultu Tehillim (1981) oli niin musiikin yli pyyhkivät pulssien muodostamat sadekuu-
ikään unohtumaton kokemus. Psalmisinfonia on tutkielma rot raikastaen tekstuuria oskillaatioillaan.
psalmien 19, 34, 18 ja 150 maailmoista. Se on kirjoitettu Music for 18 Musicians on sävelletty marimboille, ksy-
neljälle laulajalle ja isolle soitinyhtyeelle. Reichin sävel- lofoneille, vibrafonille, pianoille, kahdelle klarinetille
lysten joukossa Tehillim edustaa vahvimmin länsimaisiin ja bassoklarinetille, viululle, sellolle ja neljälle laulajal-
muotoratkaisuihin nojaavaa lähestymistapaa. Soivan pin- le, joiden yhteistyö tuottaa säveltäjän tuotannossa en-
nan alla kulkevat erilaiset taidokkaat kaanonrakenteet ja nenkuulumattoman värien tulvan. Reichin laulajilleen
variaatiotekniikat, joiden varaan rakentuvat huumaavat kirjoittamat osuudet ovat soittimellisia yhdistelmiä Ella
laulajien ja soitinten linjat, joille tunnusomaista ovat ala- Fitzgerald -henkistä scat-iloittelua ja Debussyn sei-
ti vaihtuvat tahtilajit. reenien huhuilua. Mielenkiintoista kyllä, illan ohjelman
Mitkään kuvaukset eivät riitä tavoittamaan musiikin puitteissa nämä varhaiset soitinten ja ihmisäänen mik-
käsinkosketeltavaa voimaa, olipa sitten kyse avausosan saukset kuulostivat nekin Traveler’s Prayerin tekstuurin eti-
Jumalan kunniaa julistavista sävelmaisemista, hätkäh- äisiltä.
dyttävistä toisen osan muunnelmista, J. S. Bachin BWV Colin Currie Groupin ja Synergy Vocalsin käsissä
4:n innoittamista hitaan osan vuorolauluista pistävine Music for 18 Musicians sai huippuesityksen, jonka kont-
tritonuskulkuineen saatikka riemuntäytteisestä Hallelu- rapunktin ja sointivärin virtuositeetti etsi vertaistaan. ■
RONDO CLASSIC 12|2022 37