Page 39 - RONDO_12
P. 39
”Minua kiehtoo se tapa,
jolla muusikko tulkitsee
musiikkia – myös muuta
kuin omaani. Se panee
mielikuvitukseni
liikkeelle.” – Kaija Saariaho
säveltäjä on tehnyt Anssi Karttusen nauhoittamista sello-
äänistä. Saariaho on löytänyt Karttusessa seikkailunha-
luisen muusikon, joka on aina valmis kokeilemaan uusia
soittotapoja tai elektronisia laitteita. Toisin kuin voisi luul-
la, Saariaho ja Karttunen eivät kuitenkaan ole itse sävel-
lysvaiheessa juuri yhteydessä toisiinsa.
Ideat ja instrumentti
KAIJA SAARIAHO: Tämä meidän yhteistyömme on ny-
kyään itse asiassa yksinkertaisesti vain sitä, että Anssi soittaa
minun musiikkiani konserteissa! Minulla on hänelle oike-
astaan varsin vähän sanomista. Ehkä Anssi toivoisi sanal-
lista palautetta enemmän.
ANSSI KARTTUNEN: Eniten olimme yhteistyössä, kun
Kaija sävelsi jousikvartettoaan Nymphéaa (1987). Kävim-
me läpi jousitekniikkoja ja sellon mahdollisuuksia. Siinä
teoksessa en kuitenkaan ollut itse mukana soittajana. Sen
jälkeen tuli ensimmäinen soolosellokappale Petals (1988) © PETRI ARTTURI ASIKAINEN
postiluukusta eräänä maanantaina. Sen sävellysprosessis-
sa en ollut mukana ollenkaan. Petals edusti aivan toisen-
laista tapaa kirjoittaa sellolle kuin mitä juuri kukaan teki
noihin aikoihin. Minusta oli suorastaan yllättävää, että sil-
ti siinä ei tarvinnut muuttaa kuin kahden nuotin järjestys-
tä. Ja lopputulos käsittääkseni vastasi sitä, mitä Kaija oli ANSSI: Olen miettinyt sitä, mutta se on kysymys, jo-
kuvitellut. Alustavan selloon ja jousisoittimiin tutustumi- hon minunkin on itse mahdotonta vastata. Luulen kyllä,
sen jälkeen Kaijalla on ollut todella suuri varmuus sellon että kaikissa niissä eri säveltäjien teoksissa, joiden synty-
mahdollisuuksista. vaiheessa olen ollut mukana, on jotakin minusta. Mutta
KAIJA: Tämä liittyy myös siihen, että samalla kun ku- miten ne voivatkaan kuulostaa jokainen niin erilaiselta!
vittelen musiikkia ikään kuin ”abstraktina” musiikkina, Mikä se sitten on, mitä siellä minusta on… Ei voi sanoa,
kuvittelen sen koko ajan myös fyysisesti sellolle. Saatua- että jokin tietynlainen trilli on minun ansiostani eri sävel-
ni viulukonserttoni valmiiksi minun piti säveltää kappa- täjien teoksissa.
le kontrabassolle. Se oli todella vaikeata! Olin tottunut Uskoakseni vaikutus kuuluu esimerkiksi muotoon liit-
hienomekaniikan kuvitteluun, ja yhtäkkiä skaala oli laa- tyvissä seikoissa. Kaija on kuullut, miten soitan hänen
jennettava valtavaksi. Siitä huomasin, kuinka sitä todella kappaleitaan ja millä tavalla muotoilen hänen kirjoitta-
kuvittelee instrumentin tavallaan fyysisesti ajassa. mansa musiikin. Esimerkiksi se, kuinka olen soittanut Pe-
ANSSI: Ennen kuin Kaija löysi Gidon Kremerin, talsia, on ehkä vaikuttanut Près’n muodontaan ja sellistin
muistan hänen tuskailleen, kuinka vaikeaa on löytää viu- rooliin tässä sävellyksessä. Tätä ei pitäisi kuitenkaan mys-
listeja, jotka ovat kiinnostuneita tällaisesta etsimisestä ja tifioida ja ylikorostaa, sillä mikään näistä vaikutuksista ei
kokeilusta. Edelleenkin on viulisteja, jotka sanovat, ettei ole täysin konkreettista laatua. Viulukonserttoaan sävel-
tällaista ylipäätään voi kirjoittaa. Kuitenkin näitä sävellyk- täessään Kaija kuunteli paljon Gidon Kremerin soittoa,
siä on jo soitettu vuosikausia. Kaikissa instrumenteissa ei mutta ei hän ole siitä ottanut varsinaisesti konkreettisia
ole kiinnostuneita ja avomielisiä soittajia, jotka haluaisivat asioita, kuten fraasinloppuja, vaan hän on tutustunut
löytää soittimestaan jotakin erikoista. Kremerin muusikkotyyppiin ja tämän tapaan muotoilla
asioita.
Eloa muusikoihin KAIJA: On kiehtovaa pohtia, mitä piilee sellaises-
KAIJA: Miksi olen kirjoittanut toistuvasti Anssille? Tällaisia sa esityksessä, joka pitää kuulijan joka hetki vallassaan.
asioita on hyvin vaikea analysoida. Minkä takia Anssin soit- Saman teoksen saattaa kuulla aivan pätevän muusikon
to on sellaista, että se kiinnostaa minua? Minua kiehtoo se esittämänä, ja sitä huomaa vain miettivänsä aivan mui-
tapa, jolla hän tulkitsee musiikkia – myös muuta kuin omaa- ta asioita. Haluaisin ymmärtää tätä ilmiötä enemmän ja
ni. Se panee mielikuvitukseni liikkeelle. Mutta miten voi- kyetä puhumaan siitä, jotta säveltäjänä saisin eloa näihin
sin itse tietää, mitä Anssin persoonasta välittyy musiikkiini? ”aivan päteviin muusikoihin” ja heidän soittoonsa. |
RONDO CLASSIC 12|2022 39