Page 42 - RONDO_12
P. 42

KAIJA SAARIAHO,












                                                           OPETTAJANI:










                 Teksti: JUHA T. KOSKINEN
                                         ”Viisi miniatyyria”
                     Tutustuminen Kaijaan                                Opetus Temppelikadulla,
               I     ja hänen musiikkiinsa                         Ii    lukuvuosi 1997–1998
                 MUISTAN ELÄVÄSTI hetken Finlandia-talolta vuonna     TUNNELMA ENSIMMÄISELLÄ sävellystunnillani Kaijan
                 1991, jolloin olin 17-vuotias lukiolainen. Lapsuudessani ja   johdolla oli rauhallinen, luottavainen. Tunti tapahtui Avan-
                 nuoruudessani kävin usein Radion Sinfoniaorkesterin har-  tin kesäkurssilla Porvoossa vuonna 1997. Olin juuri palan-
                 joituksissa, koska isäni soitti viulua orkesterissa. Orkeste-  nut Ranskasta, minulla oli takana vuosi Erasmus-opintoja
                 rin tällä kertaa soittama, monitasoinen musiikki kuulosti   Lyonin CNSMD-konservatoriossa. Olin saanut maistaa tuh-
                 korviini jännittävän oudolta verrattuna kaikkeen siihen   din annoksen Länsi- ja Etelä-Euroopan kulttuurielämän hy-
                 asti tuntemaani. Olin toki jo tutustunut Paavo Heinisen   vän ja pahan tiedon puusta.
                 Veitsi-oopperaan Savonlinnan Oopperajuhlilla, mutta silti   Ennen Kaijan kohtaamista opettajana olin opiskellut
                 se, mitä kuulin tällä kertaa, oli jotain aivan ainutlaatuista   useiden muiden sävellysopettajien johdolla. Opintojeni
                 sekä soinniltaan että aikakäsitykseltään.            edetessä tutustuin useisiin Saariahon teoksiin, joista erityi-
                   Muistan, miten hermostuneen oloinen hento lyhyttuk-  sesti Nymphéa jousikvartetille ja elektroniikalle sekä Amers
                 kainen nainen juoksi vähän väliä kapellimestarin ja tek-  sellolle ja orkesterille muodostuivat merkittäviksi oman sä-
                 niikkapöydän väliä valtava partituuri käsissään. Sain pian   vellystyöni innoittajiksi.
                 tietää, että kyseessä oli Kaija Saariaho. Esa-Pekka Salo-  Minuun teki välittömästi vahvan vaikutuksen se, että
                 nen johti ”…à la fumée” -teoksen tulevan kantaesityksen.   Kaija kohtasi minut – itsepäisen nuorukaisen – aidosti
                 Tuolloin, uudesta sointimaailmasta lumoutuneena, en   kuunnellen ja kunnioittaen kangertelevia mielipiteitäni.
                 osannut kuvitellakaan, että kuuden vuoden kuluttua Kai-  Kohtasin haastavan kollegan, joka oli onnistunut rakenta-
                 jasta tulisi sävellysopettajani Sibelius-Akatemiassa.  maan oman eheän ja toimivan musiikillisen maailmansa.






          42     RONDO CLASSIC   12|2022
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47