Page 40 - RONDO_12
P. 40
Valitettavasti tietty musiikki kestää paljon suurempaa
väärinkäyttöä. Siitä jää vielä arvosteltavissa oleva luu-
ranko jäljelle. Kuitenkin esityksen antama näkökulma
on jäänyt suppeaksi. Kaijan musiikin tekstuuri ja kirjoi-
tustapa havahduttaa muusikin: näin tarkkaa työtä pitäi-
si tehdä myös perinteisen ohjelmiston parissa!
Informaation tulvaa
KAIJA: Olen saanut viime aikoina muutamilta esittäjil-
tä aika ankaraa kritiikkiä yksityiskohtaisesta notaatiosta-
ni. Minulta kysytään, enkö voisi jättää nuotinnoksestani
joitakin asioita pois, ja pitääkö nuotinnoksen olla niin
tarkkaa. Kun oikein mietin tätä, joudun identiteettikrii-
siin! Jos jätän musiikistani esimerkiksi sul tasto – sul pon-
© PETRI ARTTURI ASIKAINEN ticello -tason pois, toki jäljellä ovat vielä aika vahvoina
ne elementit, jotka tekevät siitä juuri minun musiikkiani.
Mutta eikö säveltäjän täydy kirjoittaa kokonaan se, miten
hän musiikkinsa kuvittelee? Ja minä kuvittelen musiik-
kiini tuon tason. Kuinka voisin kirjoittaa musiikkia mer-
kitsemättä näkyviin dynamiikkaa, kun tiedän, että joku
motiivi sellon soittamana on täysin eri asia pianissimos-
Partituurin haasteet sa, mezzofortessa tai fortissimossa?
Viime vuosina Kaija Saariahon musiikkiin on alkanut il- ANSSI: Minäkin olen miettinyt tätä ongelmaa. Suu-
mestyä yhä enemmän voimakaspiirteisiä rytmisiä ja melo- rin vaikeus Kaijan teosten työstämisessä on juuri infor-
disia eleitä, samoin kuin vastakohtia ja jyrkkiä leikkauksia. maation suuri määrä. Nuottien, dynamiikan, tempon ja
Silti sointi- ja sointuväri, äänipinnat ja niiden asteittai- karaktäärin lisäksi sekä jousen paine että jousen paik-
set muutokset ovat edelleen sen keskeisiä ominaisuuksia. ka kielellä on koko ajan määritelty. Asioita on niin pal-
Yksi ainoa jousisoittimille kirjoitettu sävel saattaa si- jon päällekkäin, että kunkin yksityiskohdan parissa on
sältää suuren määrän vivahteita ja yksityiskohtia. Säve- vietettävä kauan aikaa, jotta nämä tapahtumat saa au-
len soidessa jousi matkaa otelaudan päältä kohti tallaa tomatisoiduksi. Jokaista parametria ei näet pysty seu-
ja saa aikaan soinnin kiristymisen, vibrato jähmettyy raamaan nuottia lukiessaan.
suoraksi ääneksi ja lopulta, kun jousipainetta kasvate- Harjoittelen tason kerrallaan. Se on ainoa tapa, sil-
taan äärimmilleen, sävel muuttuu epäharmoniseksi hä- lä muuten heti alussa jäisi liian tärkeitä asioita huomaa-
lyääneksi. Tällainen musiikki asettaa soittajille aivan matta. Ensin täytyy opetella varsinaiset nuotit, sitten
omanlaisensa haasteet. lisätään joko jousen paikka tai paine. Tätä jatketaan,
ANSSI: Joillekin esittäjille on jostakin syystä hyvin kunnes kaikki on saatu poimittua esiin. Tässä vaiheessa
vaikeaa lähestyä Kaijan musiikkia. Ilmeisesti tämä joh- soitetaan vielä voimakkaasti hidastetussa tempossa; pik-
tuu siitä, että siinä joutuu luottamaan korviinsa vähin- kuhiljaa tempoa nostetaan.
tään yhtä paljon kuin silmiinsä. Niin paljoon musiikkiin Itse nuotit saattavat olla hyvin yksinkertaiset, mutta
on totuttu tutustumaan lukemalla. Tässä musiikissa niiden päälle tulevat kerrokset aiheuttavat kovan aivo-
nuottienluku ei kuitenkaan riitä, koska se on niin sidottu voimistelun ennen kuin voi toimia vapaasti. Tähän on
aikaan, instrumenttiin ja tekstuurin kaikkiin pieniin vi- kuitenkin tähdättävä – ei riitä, että saa musiikin juuri ja
vahteisiin. Jos koettaa rakentaa tulkinnan pelkän nuot- juuri soitettua, vaan kaiken tämän lisäksi on saavutetta-
tikuvan perusteella, musiikista jää puuttumaan hyvin va sellainen tulkinnan liikkumavara kuin muidenkin sä-
paljon. veltäjien kohdalla. Tällöin jotakin osatekijää käsitellään
Olen törmännyt kapellimestareihin, jotka lähtevät vapaasti. Jousen ylipainetta ei esimerkiksi soitetakaan
tekemään tätä musiikkia samoilla säännöillä kuin muu- joka kerta samalla tavalla, vaan joskus hiukan liioitellen,
takin musiikkia eivätkä käytä korviaan. He vain lukevat joskus tuskin lainkaan. Silti teos pysyy samana. Tämä
ja ovat sitä mieltä, että näillä säännöillä musiikki toimii, lopputulos on löydettävä kunkin säveltäjän kohdalla, oli
koska jonkun toisen säveltäjän musiikkiin tällainen työ- notaatio sitten minkälainen hyvänsä!
tapa sopii hyvin. Mutta jokainen säveltäjä vaatii aivan Olen varma siitä, että elävien säveltäjien kanssa työs-
eri työkalupakin! Kaijan kappaleet tuottavat kokeneel- kentely on vaikuttanut valtavasti siihen, mitä ajattelen
lekin soittajalle jatkuvia yllätyksiä. Esimerkiksi jokai- nuottien voivan minulle musiikista informoida. Aktiivi-
sen Près’n esityksen yhteydessä huomaan, kuinka paljon nen yhteistyö opettaa, että vaikka nuotit olisivat kuinka
alkuvaiheessa on vielä jäänyt löytämättä. Kappaleen tarkat, tarvitaan lopulta kuitenkin mielikuvitus, joka saa
kanssa täytyy elää. esityksen elämään.
40 RONDO CLASSIC 12|2022