Page 44 - RONDO_12
P. 44

RONDO   kuukauden klassikko                                   ANTTI HÄYRYNEN



                                                                     FRANZ LISZT: ETUDES D’EXÉCUTION TRANSCENDANTE






















                      yli-inhimillinen


                     pianisti







                                         ”Kukaan ei ajattele enää vaikeuksien voittamista, vaan piano katoaa ja jäljelle
                                         jää vain musiikki”, kirjoitti HEINRICH HEINE FRANZ LISZTIN soitosta.
                                         Tästä erityisenä esimerkkinä on Lisztin pianosarja Transsendenttiset etydit.


                               ”





                                                 Virtuoosien viehätys yleisöl-  lintaa. Barokkiaikana muusikot saattoivat mainostaa   © LANE V. ERICKSON / SHUTTERSTOCK
                                                 le on hyvin samanlainen kuin   itseään ”virtuosoina”, mutta aihetta käsitelleet musiik-
                                                 sirkuksen massoille. Aina   kioppaat tekivät edelleen eron käytännön soittotaito-
                                                 elää toive, että jotain vaaral-  jen ja laajemman musiikillisen ymmärryksen välille.
                                                 lista voi tapahtua: Monsieur   Lähes kaikki barokin virtuoosit sävelsivät itse taituri-
                                                 Ysaÿe saattaa soittaa viu-  numeronsa.
                                         lua M. Colonne olkapäillään, tai M.   Johann Kuhnaun –  Bachin edeltäjä Leipzigin
                                         Pugno päättää kappaleensa nostamal-  Tuomaskirkossa – kirjassa Der musikalische Quack-Salber
                                         la pianon hampaillaan.” Debussyn   (”Musiikillinen  silmänkääntäjä”, 1700) saksalainen muu-
                                         tunnettu, nimimerkillä Monsieur   sikko omaksuu italialaisen nimen Caraffa ja tekee vai-
                                         Croche julkaisema lausahdus oli   kutuksen ”virtuoosina” Dresdenin hovissa, jossa kaikkea
                                         suunnattu virtuoosikulttia, ei sii-  italialaista ihailtiin yli äyräiden. Varoittavan esimerkkin-
                                         nä nimettyjä muusikoita vastaan.  sä jälkeen Kuhnau kertoo, millainen on ”todellinen vir-
                         Virtuooseihin on suhtauduttu musiikissa kaksijakoi-  tuoosi ja onnellinen muusikko” (”Der wahre Virtuose und
                      sesti, ja eri suuntiin viittaa  myös sanan historia. Lati-  glückselige Musicus”): ”Jos hän on säveltäjä, hänen on hallittava
                      nan virtus tarkoitti antiikissa sekä hyvettä että rohkeutta.   eri soittimet, ja jos hän on soittaja tai laulaja, hänen on hallittava
                      Termin merkityksistä väittelivät filosofit keskiajalle asti.   säveltäminen. Säveltäjänä hänen on hallittava myös matematiik-
                      Renessanssissa italiankielisestä virtústa tuli jonkinlainen   kaa ja fysiikkaa, sekä musiikin teoriaa antiikista alkaen. Näihin
                      muotikäsite.  Macchiavellin valtio-opissa se tarkoit-  on Kuhnaun mukaan lisättävä myös moraalinen ulottuvuus. Mu-
                      ti rohkeutta ja voimaa, joilla voitiin ”saavuttaa suuria   siikki on omistettava Jumalalle, ei menestykselle. Lahjakkaalla
                      asioita”. Siitä tuli muotoiltua häikäilemätöntä reaalipoli-  muusikolla ei myöskään ole oikeutta piilotella Jumalan suomia
                      tiikkaa, jonka seurauksista kärsitään edelleen.   lahjoja. Hänen todellinen palkintonsa on puhdas omatunto ja sen
                         Renessanssiaikana virtuoosi-titteli ilmaantui myös   tarjoama esimaku taivaallisen musiikin iloista.”
                      musiikkiin. Se rinnastui pitkässä artesaaniperinteessä   1700-luvun lopulta lähtien alkoi yleistyä uudentyyp-
                      käytettyyn maestroon. Pelkkien esitystaitojen lisäksi vir-  pinen soitin- ja laulusolisti, joka oli instrumenttinsa spe-
                      tuoosi tarkoitti musiikin teorian ja sävellystaidon hal-  sialisti eikä välttämättä säveltänyt enää itse. Sellaisen


          44     RONDO CLASSIC  12|2022
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49