Page 44 - RONDO_12
P. 44
RONDO kuukauden klassikko ANTTI HÄYRYNEN
FRANZ LISZT: ETUDES D’EXÉCUTION TRANSCENDANTE
yli-inhimillinen
pianisti
”Kukaan ei ajattele enää vaikeuksien voittamista, vaan piano katoaa ja jäljelle
jää vain musiikki”, kirjoitti HEINRICH HEINE FRANZ LISZTIN soitosta.
Tästä erityisenä esimerkkinä on Lisztin pianosarja Transsendenttiset etydit.
”
Virtuoosien viehätys yleisöl- lintaa. Barokkiaikana muusikot saattoivat mainostaa © LANE V. ERICKSON / SHUTTERSTOCK
le on hyvin samanlainen kuin itseään ”virtuosoina”, mutta aihetta käsitelleet musiik-
sirkuksen massoille. Aina kioppaat tekivät edelleen eron käytännön soittotaito-
elää toive, että jotain vaaral- jen ja laajemman musiikillisen ymmärryksen välille.
lista voi tapahtua: Monsieur Lähes kaikki barokin virtuoosit sävelsivät itse taituri-
Ysaÿe saattaa soittaa viu- numeronsa.
lua M. Colonne olkapäillään, tai M. Johann Kuhnaun – Bachin edeltäjä Leipzigin
Pugno päättää kappaleensa nostamal- Tuomaskirkossa – kirjassa Der musikalische Quack-Salber
la pianon hampaillaan.” Debussyn (”Musiikillinen silmänkääntäjä”, 1700) saksalainen muu-
tunnettu, nimimerkillä Monsieur sikko omaksuu italialaisen nimen Caraffa ja tekee vai-
Croche julkaisema lausahdus oli kutuksen ”virtuoosina” Dresdenin hovissa, jossa kaikkea
suunnattu virtuoosikulttia, ei sii- italialaista ihailtiin yli äyräiden. Varoittavan esimerkkin-
nä nimettyjä muusikoita vastaan. sä jälkeen Kuhnau kertoo, millainen on ”todellinen vir-
Virtuooseihin on suhtauduttu musiikissa kaksijakoi- tuoosi ja onnellinen muusikko” (”Der wahre Virtuose und
sesti, ja eri suuntiin viittaa myös sanan historia. Lati- glückselige Musicus”): ”Jos hän on säveltäjä, hänen on hallittava
nan virtus tarkoitti antiikissa sekä hyvettä että rohkeutta. eri soittimet, ja jos hän on soittaja tai laulaja, hänen on hallittava
Termin merkityksistä väittelivät filosofit keskiajalle asti. säveltäminen. Säveltäjänä hänen on hallittava myös matematiik-
Renessanssissa italiankielisestä virtústa tuli jonkinlainen kaa ja fysiikkaa, sekä musiikin teoriaa antiikista alkaen. Näihin
muotikäsite. Macchiavellin valtio-opissa se tarkoit- on Kuhnaun mukaan lisättävä myös moraalinen ulottuvuus. Mu-
ti rohkeutta ja voimaa, joilla voitiin ”saavuttaa suuria siikki on omistettava Jumalalle, ei menestykselle. Lahjakkaalla
asioita”. Siitä tuli muotoiltua häikäilemätöntä reaalipoli- muusikolla ei myöskään ole oikeutta piilotella Jumalan suomia
tiikkaa, jonka seurauksista kärsitään edelleen. lahjoja. Hänen todellinen palkintonsa on puhdas omatunto ja sen
Renessanssiaikana virtuoosi-titteli ilmaantui myös tarjoama esimaku taivaallisen musiikin iloista.”
musiikkiin. Se rinnastui pitkässä artesaaniperinteessä 1700-luvun lopulta lähtien alkoi yleistyä uudentyyp-
käytettyyn maestroon. Pelkkien esitystaitojen lisäksi vir- pinen soitin- ja laulusolisti, joka oli instrumenttinsa spe-
tuoosi tarkoitti musiikin teorian ja sävellystaidon hal- sialisti eikä välttämättä säveltänyt enää itse. Sellaisen
44 RONDO CLASSIC 12|2022