Page 49 - RONDO_12
P. 49

m                                   USIIKILLINEN LUOVUUS         mutta silti erilaista. Ihmiset haluavat kuulla vanhoja bii-
   © SHUTTERSTOCK



                                            ja luovuus itsessään ovat käsit-
                                                                         sejä uusissa paketeissa”, ajattelee kansainvälisesti menes-
                                            teitä, joille ei ole tutkimukses-
                                                                         tyneille artisteille kappaleita tehnyt Axel Ehnström.
                                                                         Populaarimusiikin nähdään usein muuttuvan nopeam-
                                            sakaan löydetty yksiselitteistä
                                                                         min niin sanotulla pintatasolla, esimerkiksi tuotannossa,
                                            määritelmää. On kuitenkin yk-
                                                                         kuin esimerkiksi muotorakenteissa. Ehkäpä suurta luo-
                                            si tekijä, joka yhdistää lähes kaik-
                                                                         vuutta voikin olla taito tehdä olemassa olevien sääntö-
                                            kia yrityksiä vangita luovuuden
                                            olemusta sanoin, pyydettiin sitä
                                            sitten tutkijalta tai satunnaisel-
                                                                           Tasapainottelu uuden ja erilaisen sekä tutun ja totu-
                                            ta vastaantulijalta. Luovuus on
                                                                         tun välillä on keskeinen osa luovaa työtä musiikkityy-
                        jonkin uuden tai erilaisen tuottamista tai asioiden ha-  jen puitteissa jotain juuri sopivasti uudenlaista.
                                                                         listä riippumatta. Musiikintekijät pohtivat suhdettaan
                        vaitsemista ja tulkitsemista uudella tai erilaisella tavalla.   uutuuteen erityisesti kahdella tasolla: suhteessa omaan
                          Vaikkapa tieteellisissä läpimurroissa luovuus on uu-  tuotantoon ja suhteessa musiikkityylin jo olemassa ole-
                        tuuden kautta helposti tunnistettavissa: yksilö tai yk-  viin kappaleisiin. Missä  määrin on sopivaa  toistaa  it-
                        silöistä koostuva ryhmä onnistuu lähestymään käsillä   seään, missä  määrin jäljitellä  muita? Mikä  saatetaan
                        olevaa ongelmaa ratkaisevasti eri tavalla kuin muut ja   tulkita  erikoisuuden  tavoitteluksi,  mikä  imitoinniksi?
                        tuottamaan sitä kautta jotain uutta ja käänteentekevää.   Miten kuulijoiden odotuksia voitaisiin ottaa huomioon
                        Mutta millainen musiikki on erityisen luovaa?    menettämättä luovan prosessin rehellisyyttä?
                          Uutuus on ollut keskeinen arvokriteeri myös länsi-  Radikaalimman uutuuden etsiminen on tyypillis-
                        maisen taidemusiikin historiassa, kuten Mikko Heiniö   tä nuoremmille tekijöille, ja ikä saattaa vapauttaa siitä.
                        (1984) toteaa suomalaisten säveltäjien musiikkifilosofi-  Vanhetessa ja ammattitaidon lisääntyessä tullaan entis-
                        aa käsittelevässä väitöskirjassaan. Suhde uutuuteen ei   tä tietoisemmaksi siitä, että käytettävissä olevien ideoi-
                        ole musiikin kohdalla kuitenkaan lainkaan yksiselittei-  den ja materiaalien varasto on rajallinen.
                        nen. Tullakseen tunnistetuksi oman genrensä edustaja-  ”Kun olin aloitteleva säveltäjä, suunnittelin kaiken-
                        na musiikissa on väistämättä oltava jotain – usein myös   laisia happening performance -tyyppisiä juttuja ja sävel-
                        varsin paljon – tuttua ja tunnistettavaa. Toistettavuus,   sin musiikkia hammasharjalle. Siitä luopuu useimmiten
                        ennalta arvattavuus ja imitointi liitetään usein erityisesti   siinä vaiheessa, kun alkaa jotenkin hahmottaa parem-
                        populaarimusiikkiin, mutta myös taidemusiikissa on eri-  min sen, mitä säveltämisessään tavoittelee. Silloin miet-
                        laisia polkuja tallattu jo siinä määrin, että väistämättä   tii vähemmän sitä, kuulostaako tämä uudelta”, Räihälä
                        kaikki on jossain muodossa jo kertaalleen kuultu.   kertoo.
                          ”Kaikki musiikkihan kasvaa vanhan musiikin pääl-  Uutuuden etsiminen voi inspiroimisen sijaan kahlita
                        le. Ei ole olemassa totaalisen originaalia musiikkia, sil-  ja lukita luovuutta. Esko Grundström, joka on sovit-
                        lä jos olisi, me emme tunnistaisi sitä musiikiksi”, toteaa   tanut ja säveltänyt musiikkia muun muassa Lapin ka-
                        säveltäjä Osmo Tapio Räihälä Puhu minulle luovuudes-  mariorkesterille ja monille pienemmille kokoonpanoille
                        ta podcast-sarjaani (Voima) tekemässäni haastattelussa.   sekä soittaa itse useissa kansanmusiikki- ja maailman-
                        Tosiaan, musiikin olisi syytä olla tunnistettavissa musii-  musiikkikokoonpanoissa, tunnistaa tämän hyvin itses-
                        kiksi, lähdettiin taidemuodon rajoja venyttelemään mi-  sään.
                        ten radikaalisti tahansa.                          ”Ehkä suurin luovuuteni kahlitsija olen minä itse.
                                                                         Harha siitä, että kun laitan omiin nimiini sävellyksen,
 onko uusi luovaa       Niin sanotussa luovuuden standardimääritelmässä onkin   ström toteaa. Tähän on auttanut tilaussävellysten teke-
                                                                         sen tarvitsisi olla jotain ennenkuulumatonta”, Grund-
                                  Uutta, sopivassa määrin
                        uutuuden lisäksi toinen komponentti: uuden ja erilaisen
                                                                         miseen annetut aikarajoitukset.
                        lisäksi tuotteen tai ajatuksen on oltava käyttökelpoinen,   tyyn aikaan mennessä, on opettanut tavallaan luopu-
                                                                           ”Se, että on vain pakko täyttää paperi jollakin tiet-
                        sopiva tai vaikuttava. Uutuutta on siis oltava sopivasti ‒
 ja luova uutta?        ei liikaa, ei liian vähän. Pienten muutosten tekeminen   maan siitä, etteikö itseään saisi vaikka toistaa. Miksi
                                                                         ihmeessä ei saisi? Ne ovat todennäköisesti sinun kiin-
                        painottuu erityisesti popmusiikin tekijöiden haastatte-
                        luissa, joita tein väitöskirjaani varten (Hiltunen 2021).
                                                                         käyttää omia vahvuuksiaan.”
                          ”Meidän tulisi tehdä mahdollisimman samanlaista,   nostavimpia juttujasi, joita toistat. Voi rohkeasti vain   |



                           Vaatii rohkeutta katsoa muita pidemmälle
                           tulevaisuuteen ja luoda jotain, mikä vallitsevien
                           sääntöjen puitteissa tuntuu jopa mahdottomalta.







                                                                                               RONDO CLASSIC    12|2022   49
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54