Page 49 - RONDO_12
P. 49
m USIIKILLINEN LUOVUUS mutta silti erilaista. Ihmiset haluavat kuulla vanhoja bii-
© SHUTTERSTOCK
ja luovuus itsessään ovat käsit-
sejä uusissa paketeissa”, ajattelee kansainvälisesti menes-
teitä, joille ei ole tutkimukses-
tyneille artisteille kappaleita tehnyt Axel Ehnström.
Populaarimusiikin nähdään usein muuttuvan nopeam-
sakaan löydetty yksiselitteistä
min niin sanotulla pintatasolla, esimerkiksi tuotannossa,
määritelmää. On kuitenkin yk-
kuin esimerkiksi muotorakenteissa. Ehkäpä suurta luo-
si tekijä, joka yhdistää lähes kaik-
vuutta voikin olla taito tehdä olemassa olevien sääntö-
kia yrityksiä vangita luovuuden
olemusta sanoin, pyydettiin sitä
sitten tutkijalta tai satunnaisel-
Tasapainottelu uuden ja erilaisen sekä tutun ja totu-
ta vastaantulijalta. Luovuus on
tun välillä on keskeinen osa luovaa työtä musiikkityy-
jonkin uuden tai erilaisen tuottamista tai asioiden ha- jen puitteissa jotain juuri sopivasti uudenlaista.
listä riippumatta. Musiikintekijät pohtivat suhdettaan
vaitsemista ja tulkitsemista uudella tai erilaisella tavalla. uutuuteen erityisesti kahdella tasolla: suhteessa omaan
Vaikkapa tieteellisissä läpimurroissa luovuus on uu- tuotantoon ja suhteessa musiikkityylin jo olemassa ole-
tuuden kautta helposti tunnistettavissa: yksilö tai yk- viin kappaleisiin. Missä määrin on sopivaa toistaa it-
silöistä koostuva ryhmä onnistuu lähestymään käsillä seään, missä määrin jäljitellä muita? Mikä saatetaan
olevaa ongelmaa ratkaisevasti eri tavalla kuin muut ja tulkita erikoisuuden tavoitteluksi, mikä imitoinniksi?
tuottamaan sitä kautta jotain uutta ja käänteentekevää. Miten kuulijoiden odotuksia voitaisiin ottaa huomioon
Mutta millainen musiikki on erityisen luovaa? menettämättä luovan prosessin rehellisyyttä?
Uutuus on ollut keskeinen arvokriteeri myös länsi- Radikaalimman uutuuden etsiminen on tyypillis-
maisen taidemusiikin historiassa, kuten Mikko Heiniö tä nuoremmille tekijöille, ja ikä saattaa vapauttaa siitä.
(1984) toteaa suomalaisten säveltäjien musiikkifilosofi- Vanhetessa ja ammattitaidon lisääntyessä tullaan entis-
aa käsittelevässä väitöskirjassaan. Suhde uutuuteen ei tä tietoisemmaksi siitä, että käytettävissä olevien ideoi-
ole musiikin kohdalla kuitenkaan lainkaan yksiselittei- den ja materiaalien varasto on rajallinen.
nen. Tullakseen tunnistetuksi oman genrensä edustaja- ”Kun olin aloitteleva säveltäjä, suunnittelin kaiken-
na musiikissa on väistämättä oltava jotain – usein myös laisia happening performance -tyyppisiä juttuja ja sävel-
varsin paljon – tuttua ja tunnistettavaa. Toistettavuus, sin musiikkia hammasharjalle. Siitä luopuu useimmiten
ennalta arvattavuus ja imitointi liitetään usein erityisesti siinä vaiheessa, kun alkaa jotenkin hahmottaa parem-
populaarimusiikkiin, mutta myös taidemusiikissa on eri- min sen, mitä säveltämisessään tavoittelee. Silloin miet-
laisia polkuja tallattu jo siinä määrin, että väistämättä tii vähemmän sitä, kuulostaako tämä uudelta”, Räihälä
kaikki on jossain muodossa jo kertaalleen kuultu. kertoo.
”Kaikki musiikkihan kasvaa vanhan musiikin pääl- Uutuuden etsiminen voi inspiroimisen sijaan kahlita
le. Ei ole olemassa totaalisen originaalia musiikkia, sil- ja lukita luovuutta. Esko Grundström, joka on sovit-
lä jos olisi, me emme tunnistaisi sitä musiikiksi”, toteaa tanut ja säveltänyt musiikkia muun muassa Lapin ka-
säveltäjä Osmo Tapio Räihälä Puhu minulle luovuudes- mariorkesterille ja monille pienemmille kokoonpanoille
ta podcast-sarjaani (Voima) tekemässäni haastattelussa. sekä soittaa itse useissa kansanmusiikki- ja maailman-
Tosiaan, musiikin olisi syytä olla tunnistettavissa musii- musiikkikokoonpanoissa, tunnistaa tämän hyvin itses-
kiksi, lähdettiin taidemuodon rajoja venyttelemään mi- sään.
ten radikaalisti tahansa. ”Ehkä suurin luovuuteni kahlitsija olen minä itse.
Harha siitä, että kun laitan omiin nimiini sävellyksen,
onko uusi luovaa Niin sanotussa luovuuden standardimääritelmässä onkin ström toteaa. Tähän on auttanut tilaussävellysten teke-
sen tarvitsisi olla jotain ennenkuulumatonta”, Grund-
Uutta, sopivassa määrin
uutuuden lisäksi toinen komponentti: uuden ja erilaisen
miseen annetut aikarajoitukset.
lisäksi tuotteen tai ajatuksen on oltava käyttökelpoinen, tyyn aikaan mennessä, on opettanut tavallaan luopu-
”Se, että on vain pakko täyttää paperi jollakin tiet-
sopiva tai vaikuttava. Uutuutta on siis oltava sopivasti ‒
ja luova uutta? ei liikaa, ei liian vähän. Pienten muutosten tekeminen maan siitä, etteikö itseään saisi vaikka toistaa. Miksi
ihmeessä ei saisi? Ne ovat todennäköisesti sinun kiin-
painottuu erityisesti popmusiikin tekijöiden haastatte-
luissa, joita tein väitöskirjaani varten (Hiltunen 2021).
käyttää omia vahvuuksiaan.”
”Meidän tulisi tehdä mahdollisimman samanlaista, nostavimpia juttujasi, joita toistat. Voi rohkeasti vain |
Vaatii rohkeutta katsoa muita pidemmälle
tulevaisuuteen ja luoda jotain, mikä vallitsevien
sääntöjen puitteissa tuntuu jopa mahdottomalta.
RONDO CLASSIC 12|2022 49