Page 54 - RONDO_12
P. 54

CD








            KUUKAUDEN CD
           goottilaista kauhua

           ja heleää rakkautta


           Giacomo Meyerbeer: Robert le Diable.
           Amina Edris, Erin Morley, John Osborn,
           Nicholas Courjal ym. Bordeuaux’n oopperan
           kuoro ja orkesteri, joht. Mark Minkowski.
           Bru Zane BZ1049.

           ● Robert le Diable, Robert Paholainen, oli Giaco-
           mo Meyerbeerin läpimurtoteos ja tärkeä osa
           oopperan historiaa. Se vakiinnutti ranskalaisen
           grand opéran lajityypin, joka mullisti 1800-lu-
           vun puolenvälin oopperaelämän ja vaikut-                   Robert Paholaisen alkuperäinen, goottilaishenkinen lavastus on ikuistettuna
           ti moniin säveltäjiin. Se oli todellinen suuren            maalaukseen, samoin kun haudasta nousevien syntisten nunnien baletti.
           yleisön hitti ja sai Meyerbeerin elinaikana pel-
           kästään Pariisissa 470 esitystä. Vaikutus ei jää-
           nyt pelkästään musiikkiin. Goottilaista kauhun
           lumoa korosti uudenlainen kaasuvalojen käyt-
           tö, ja Pierre-Luc-Charles Cicérin suureel-
           linen lavastus toi muotiin tarkan keskiaikaisen
           historismin. Filippo Taglionin koreogra-
           fia kolmannen näytöksen haudasta nousseiden
           syntisten nunnien balettiin, jossa zombiet yrit-
           tävät houkutella nimihenkilö Robertin helvetin
           tielle, näytti suoraan tietä Gisellen ja Joutsenlam-
           men hengettärien valkoisille kohtauksille.
              Meyerbeeriä ei sittemmin ole käsitelty mo-
           nissa oopperan historioissa ja kritiikeissä kovin-
           kaan kunnioittavasti, ehkä hänen vihollisekseen
           kääntyneen (ja hänen suosiostaan kateellisen)
           Wagnerin polkuja seuraten. Hänen musiik-
           kinsa eklektismiä ja efektihakuisuutta on moi-
           tittu draamallisesti heppoiseksi samoin kuin   neuvokkuus pelastavat. Sen goottilaiset kau-  John Osborne laulaa Robertin osaa ja Mark Minkowski
           laulustemmojen virtuositeettia ja kuorojen suu-  hun väritykset olivat aikanaan suurta muotia,   johtaa uudella BIS-levyllä.
           reellisuutta. Tämä kritiikki on monesti kovin   ja Meyerbeer loihtii partituurissaan synkeät ja
           ahtaitten esteettisten ihanteiden muovaamaa,   kirkkauttaan helisevät sointivärit esiin rikkaas-  Meyerbeerin oopperoita on leikelty paljon,
           eikä Meyerbeerin taidetta ole osattu asettaa ai-  ti, ja vokaaliset luonnehdinnat painottuvat niin   myös levytyksissä. Mark Minkowskin uu-
           kansa yhteyksiin.                    ikään ääripäihin. Teos oli alun perin kolmi-  si levytys, joka on peräisin semi stage -esityksis-
              Totta kai hän oli eklektikko, joka yhdisti ita-  näytöksinen opéra comique, mutta kun teatteri   tä Bordeuax’ssa, tekee kunniaa alkuperäiselle
           lialaista bel cantoa, saksalaista orkesterinkä-  joutui talousvaikeuksiin, säveltäjä muokkasi sii-  partituurille. Vain muutamia resitatiiveja on lei-
           sittelyä ja ranskalaista resitaatiota ja koomista   tä viisinäytöksisen grand opéran Pariisin oop-  kattu. Minkowski herättää henkiin grand opé-
           oopperaa, mutta nykypäivän pluralismin nä-  peraan.                      ran spektaakkelimaisuuden niin orkesterin kuin
           kökulmasta hän tekee sen kauaskantoisesti.   Koomisen oopperan perusta kuuluu mu-  kuoron maalauksellisissa osuuksissa. John Os-
           Laulustemmoissa hän tukeutui aikansa tähti-  siikissa, joka paikoin enteilee Offenbachia   borne selvittää Robertin roolin vaikeudet il-
           laulajien ylimaallisiin taitoihin siinä missä ba-  vauhdikkaine käänteineen ja säkeistöaarioi-  miömäisesti: vaikka äänessä on jo dramaattista
           rokkisäveltäjätkin kastraatteihinsa. Ja kuoron   neen. Toisaalta sen kohtausten jylhyys ja lunas-  kalsketta, se taipuu silti ohenteisiin, kuvioihin
           käytön suhteen hän oli vallankumouksellinen   tusdraama osoittavat, miten paljon Wagner oli   ja korkealle kurkottaviin säveliin. Yhtä huikei-
           tehdessään kuorosta keskeisen osan historial-  velkaa Meyerbeerille erityisesti Tannhäuserissa.   ta ovat Amina Edris enkelimäisenä Alice-
           lista tabelaux’ta. Hän teki oopperoista koko-  Kuoroissa ja demonibaritonin repliikeissä on   na, jonka immateriaaliset koloratuurit toimivat
           naisvaltaisia spektaakkeleita, ja niiden perillisiä   jo ripaus Verdin Don Carlosta, ja Gounod’n   viestinviejinä Robertin ja hänen kuolleen äitin-
           ovat nykyajan musikaalit.            Faustille Robert on ilmiselvä kummisetä. Joskus   sä välillä, ja Erin Morley kirkkaasti säteilevänä
              Eugene Scriben librettoon perustuva Ro-  eriaineksisten kohtausten väliin jää kuoppia,   prinsessa Isabellana. Nicholas Courjal Bert-
           bert Paholainen on Faust-henkinen tarina, joka   ja kertauksia on sangen paljon, mutta musiik-  ram-paholaisena satsaa voiman sijaan vivahtei-
           kertoo maallisen äidin ja demoni-isän pojas-  ki pitää silti pihdeissään ja luo paljon visuaali-  siin. Bordeaux’n oopperan kuoro ja orkesteri
           ta, jota isä yrittää houkutella pimeyden teille   sia mielikuvia.        yllättävät tasollaan. ■
           mutta jonka prinsessan rakkaus ja sisarpuolen   Robert Paholaista samoin kuin muitakin        HARRI KUUSISAARI


         54     RONDO CLASSIC    12|2022
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59