Page 57 - RONDO_12
P. 57

CD







            Venetsiaan mukanaan osa ho-  ● Yuja Wangin ja Gautier Ca-
            viorkesteria, heidän joukossaan   puçonin duo ei ole ex tempore
            viuluvirtuoosi Johann Georg Pi-  -kokoonpano, vaan he ovat soit-
            sendel. Pisendel oli saanut oppia   taneet yhdessä kymmenen vuot-
            italialaisbarokista Giuseppe To-  ta Verbierin festivaaleilta lähtien.
            rellilta, mutta inspiraation kipi-  Brahmsin sonaatissa he kuitenkin
            nä iski, kun hän tapasi Venetsiassa   tuntuvat edustavan eri rooleja pi-
            Antonio Vivaldin. Vivaldi sävel-  kemmin kuin puhaltavat yhteen:
            si Pisendelille ainakin kolme viulu-  pianisti soittaa tyylinsä mukaises-  tunut pianisti ja säveltäjä, joka   9, Capriccio ’Acht Sauschneider
            konserttoa (RV:t 237, 314 ja 340),   ti terävää ja aktiivista satsia, kun   ”Suomalaisissa vaikutelmissaan”   müssen sein’, Teema muunnel-
            ja Naïven levyn muut konsertot   sellisti keskittyy lämpimän lyyri-  tarjoilee sikäläiselle yleisölle yhden   mineen XVII:5, Sonaatti nro 62,
            ovat Pisendelin kopioimia tai kom-  siin repliikkeihin. Tulos on yksi-  poikkileikkauksen suomalaisesta   Allegretto XVII:10. Jean-Efflam
            mentoimia.                   tyiskohdissaan jännittävä mutta   pianotaiteesta. Ilmari Hanni-  Bavouzet, piano.
               Pisendel oli aikansa arvoste-  kokonaisuutena sulautumaton.    kainen oli kosmopoliitti, jonka   Chandos CHAN 20193.
            tuin saksalaisviulisti, ja joidenkin   Rahmaninovin sonaatissa duo-  pianistinen tausta oli toisaalta Ve-  ● Jean-Efflam Bavouzetin
            arvelujen mukaan Bachin soolo-  dynamiikka löytyy paremmin: Ca-  näjällä (Siloti) ja toisaalta Rans-  Haydnin pianosonaattien ko-
            viuluteokset olisi sävelletty hänel-  puçon aloittaa unelmaisin, hellästi   kassa (Cortot). Kumpikaan linja   konaislevytys tulee kolmentois-
            le. Vivaldin musiikki vetosi häneen,   houkuttelevin repliikein ja kiin-  ei oikein puhkea kukkaan Dosta-  ta vuoden jälkeen maaliin selvänä
            mutta orkesteriosuudet muotoil-  teyttää siitä sointia ja fraseerausta   lin teräksisissä tulkinnoissa, joissa   voittajana. Kerta toisensa jäl-
            tiin Dresdenin hovin puhaltajia sil-  yhä intohimoisemmaksi, ja Wang   impressionistinen hämy tai van-  keen Bavouzet on todistanut, kuin-
            mällä pitäen. Julien Chauvin ja   muuntelee tekstuuria monitasoi-  han maailman charmi ovat sivuo-  ka Haydnin kekseliäisyys ulottui
            Le Concert de la Loge ottavat kon-  sesti, säilyttäen aina virtuoosisen   sassa. Sibeliuksen pianoteoksista   varhaisimmista myöhäisimpiin
            sertoista ilon irti. Vain yksi teok-  kirkkauden. Finaalissa alun maltta-  ovat levylle päätyneet tutut op. 5   teoksiin. Viimeisellä julkaisul-
            sista on mollissa (d-molli RV 237),   vainen rakentelu kuitenkin löystyy   Impromptut ja op. 68 Rondinot.   la se todistetaan konkreettisesti,
            mutta kaikissa riittää vivaldimaista   energisiksi puuskiksi ilman saman-  Kovanpuoleinen äänitys korostaa   kun levyltä löytyvät Haydnin en-
            draamaa. Nopeissa osissa Chauvin   laista päämäärää. Brahmsin klari-  nopeissa osissa kulmikkuutta, jo-  simmäinen ja kaksi viimeistä piano-
            yllyttää soittajansa äärirajoille ja   nettitriossa mukaan tulee Berliinin   ka tasaantuu rauhaisammissa kap-  sonaattia. Pianosonaatit nro 61–62
            loistaa itse kadensseissa, kuvioissa   filharmonikkojen sooloklarinetis-  paleissa.  ovat tunnustettuja mestariteoksia,
            ja pelottomassa ylärekisterissä. Hi-  ti, nyttemmin myös kapellimestarin   Helvi Leiviskän uusklassinen   mutta divertimentoksi luokiteltu
            taista osista löytyy myös rauhaa ja   uralla aloitteleva Andreas Otten-  ja alle viisiminuuttinen sonatiini   viisiminuuttinen esikoinen viehät-
            mystiikkaa, mutta pääosassa on Vi-  samer. Hän ja Capuçon löytävät   hyötyy Dostalin määrätietoises-  tää elegantilla yksinkertaisuu-
            valdin konsertoista tulviva energia,   alkuosien repliikeistä kutkuttavaa   ta otteesta. Vakava pohjavire väis-  dellaan. Bavouzet onnistuu aina
            joka on kuin säveliksi sonnustettua   hiljaisilla sävyillä keskustelua Wan-  tyy Scherzando-finaalissa, joka sekin   kaivamaan musiikin inspiraation ja
            C- ja D-vitamiinia pimeneviin il-  gin malttaessa pysyä muotissa,   enemmän kipinöi kuin ilakoi. Sa-  elävöittää patenttikuviotkin.
            toihin. ■                    mutta tässäkin tulkinnallinen idea   manlainen henki puhaltaa myös   Sonaattien kokonaisuutta ovat
                         ANTTI HÄYRYNEN  vähän löystyy, kun päästään suur-  Dostalin omassa, pandemian ai-  pitkin matkaa höystäneet erilli-
                                         ten tunteiden paahteeseen. Se ei   kana 2020 syntyneessä sonatiinis-  set teokset, joista hilpeä Fantasia
                                         ole Brahmsin myöhäisten, klarine-  sa. Ahkera kuviointi voi rinnastua   C-duuri, herkkä Adagio F-duuri, tai
                                         tille säveltämien teosten idea, sillä   impressionismiin, mutta terävät   ”helpot ja miellyttävät” C-duu-
                   SOITIN- JA            niitä sävyttää nostalgia ja luopumi-  särmät viittaavat enemmän Pou-  ri-muunnelmat tehostavat järeämpien
               KAMARIMUSIIKKI            sen tunne. ■                lencin tai Prokofjevin moto-  teosten vaikutusta. Capriccio ’Acht
                                                    HARRI KUUSISAARI  rismiin, johon finaalissa lisätään   Sauschneider müssen seyn’ perustuu
                  Brahms &                                           nykysvengiä. Musiikista kantau-  lauluun, jossa salvetaan sikaa kah-
                Rahmaninov                       Dostal              tuu silti vaikutteita enemmän Dos-  deksan miehen voimin. Käsittely-
                                                                                                 tapa on humoristinen, mutta aihe
                                                                     talin oma ääni, ja olisikin kiintoisaa
                                                                     kuulla lisää hänen teoksiaan. ■  oli Haydnille traumaattinen, sillä
                                         Finnish Impressions. Ilmari Hanni-      ANTTI HÄYRYNEN  hän oli poikakuorolaisena vähällä
                                         kainen: Keijutanssi, Kaksi balladia,                    tulla kastroiduksi. Levyn päättävä
                                         Tunnelmia, Unohdettu sävel, Suih-                       G-duuri-Allegretto on sävelletty alun
                                         kulähteellä. Jean Sibelius: Kuusi   Haydn               perin kellopelille. Bavouzet soittaa
                                         impromptua, Kaksi rondinoa. Helvi                       sen pedaali pohjassa ja laveeraa sil-
                                         Leiviskä: Sonatiini. Terhi Dostal:   Joseph Haydn: Pianosonaatit Vol.   lä haikeansuloisen vinjetin viime
                                         Sonatiini. Terhi Dostal, piano.   11. Sonaatti nro 1, Sonaatti nro   vuosien hienoimpiin kuuluvan le-
                                         Alba ABCD 514.              61, Fantasia H. XVII:4, Adagio H.   vysarjan päätteeksi. ■
            Johannes Brahms: sellosonaatti   ● Terhi Dostal on Saksaan aset-  XVII:9, Sonaatti nro 14, Sonaatti nro   ANTTI HÄYRYNEN  |
            nro 1 c, Trio klarinetille, sellolle ja
            pianolle a, Sergei Rahmaninov:
            sellosonaatti g. Yuja Wang, piano,
            Gautier Capuçon, sello, Andreas            Rondo Classic toivottaa lukijoilleen
            Ottensamer, klarinetti.
            DG 4862388.                    hyvää ja musiikin täyteistä joulua sekä uutta vuotta 2023!


                                                                                                RONDO CLASSIC    12|2022  57
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62