Page 57 - RONDO_12
P. 57
CD
Venetsiaan mukanaan osa ho- ● Yuja Wangin ja Gautier Ca-
viorkesteria, heidän joukossaan puçonin duo ei ole ex tempore
viuluvirtuoosi Johann Georg Pi- -kokoonpano, vaan he ovat soit-
sendel. Pisendel oli saanut oppia taneet yhdessä kymmenen vuot-
italialaisbarokista Giuseppe To- ta Verbierin festivaaleilta lähtien.
rellilta, mutta inspiraation kipi- Brahmsin sonaatissa he kuitenkin
nä iski, kun hän tapasi Venetsiassa tuntuvat edustavan eri rooleja pi-
Antonio Vivaldin. Vivaldi sävel- kemmin kuin puhaltavat yhteen:
si Pisendelille ainakin kolme viulu- pianisti soittaa tyylinsä mukaises- tunut pianisti ja säveltäjä, joka 9, Capriccio ’Acht Sauschneider
konserttoa (RV:t 237, 314 ja 340), ti terävää ja aktiivista satsia, kun ”Suomalaisissa vaikutelmissaan” müssen sein’, Teema muunnel-
ja Naïven levyn muut konsertot sellisti keskittyy lämpimän lyyri- tarjoilee sikäläiselle yleisölle yhden mineen XVII:5, Sonaatti nro 62,
ovat Pisendelin kopioimia tai kom- siin repliikkeihin. Tulos on yksi- poikkileikkauksen suomalaisesta Allegretto XVII:10. Jean-Efflam
mentoimia. tyiskohdissaan jännittävä mutta pianotaiteesta. Ilmari Hanni- Bavouzet, piano.
Pisendel oli aikansa arvoste- kokonaisuutena sulautumaton. kainen oli kosmopoliitti, jonka Chandos CHAN 20193.
tuin saksalaisviulisti, ja joidenkin Rahmaninovin sonaatissa duo- pianistinen tausta oli toisaalta Ve- ● Jean-Efflam Bavouzetin
arvelujen mukaan Bachin soolo- dynamiikka löytyy paremmin: Ca- näjällä (Siloti) ja toisaalta Rans- Haydnin pianosonaattien ko-
viuluteokset olisi sävelletty hänel- puçon aloittaa unelmaisin, hellästi kassa (Cortot). Kumpikaan linja konaislevytys tulee kolmentois-
le. Vivaldin musiikki vetosi häneen, houkuttelevin repliikein ja kiin- ei oikein puhkea kukkaan Dosta- ta vuoden jälkeen maaliin selvänä
mutta orkesteriosuudet muotoil- teyttää siitä sointia ja fraseerausta lin teräksisissä tulkinnoissa, joissa voittajana. Kerta toisensa jäl-
tiin Dresdenin hovin puhaltajia sil- yhä intohimoisemmaksi, ja Wang impressionistinen hämy tai van- keen Bavouzet on todistanut, kuin-
mällä pitäen. Julien Chauvin ja muuntelee tekstuuria monitasoi- han maailman charmi ovat sivuo- ka Haydnin kekseliäisyys ulottui
Le Concert de la Loge ottavat kon- sesti, säilyttäen aina virtuoosisen sassa. Sibeliuksen pianoteoksista varhaisimmista myöhäisimpiin
sertoista ilon irti. Vain yksi teok- kirkkauden. Finaalissa alun maltta- ovat levylle päätyneet tutut op. 5 teoksiin. Viimeisellä julkaisul-
sista on mollissa (d-molli RV 237), vainen rakentelu kuitenkin löystyy Impromptut ja op. 68 Rondinot. la se todistetaan konkreettisesti,
mutta kaikissa riittää vivaldimaista energisiksi puuskiksi ilman saman- Kovanpuoleinen äänitys korostaa kun levyltä löytyvät Haydnin en-
draamaa. Nopeissa osissa Chauvin laista päämäärää. Brahmsin klari- nopeissa osissa kulmikkuutta, jo- simmäinen ja kaksi viimeistä piano-
yllyttää soittajansa äärirajoille ja nettitriossa mukaan tulee Berliinin ka tasaantuu rauhaisammissa kap- sonaattia. Pianosonaatit nro 61–62
loistaa itse kadensseissa, kuvioissa filharmonikkojen sooloklarinetis- paleissa. ovat tunnustettuja mestariteoksia,
ja pelottomassa ylärekisterissä. Hi- ti, nyttemmin myös kapellimestarin Helvi Leiviskän uusklassinen mutta divertimentoksi luokiteltu
taista osista löytyy myös rauhaa ja uralla aloitteleva Andreas Otten- ja alle viisiminuuttinen sonatiini viisiminuuttinen esikoinen viehät-
mystiikkaa, mutta pääosassa on Vi- samer. Hän ja Capuçon löytävät hyötyy Dostalin määrätietoises- tää elegantilla yksinkertaisuu-
valdin konsertoista tulviva energia, alkuosien repliikeistä kutkuttavaa ta otteesta. Vakava pohjavire väis- dellaan. Bavouzet onnistuu aina
joka on kuin säveliksi sonnustettua hiljaisilla sävyillä keskustelua Wan- tyy Scherzando-finaalissa, joka sekin kaivamaan musiikin inspiraation ja
C- ja D-vitamiinia pimeneviin il- gin malttaessa pysyä muotissa, enemmän kipinöi kuin ilakoi. Sa- elävöittää patenttikuviotkin.
toihin. ■ mutta tässäkin tulkinnallinen idea manlainen henki puhaltaa myös Sonaattien kokonaisuutta ovat
ANTTI HÄYRYNEN vähän löystyy, kun päästään suur- Dostalin omassa, pandemian ai- pitkin matkaa höystäneet erilli-
ten tunteiden paahteeseen. Se ei kana 2020 syntyneessä sonatiinis- set teokset, joista hilpeä Fantasia
ole Brahmsin myöhäisten, klarine- sa. Ahkera kuviointi voi rinnastua C-duuri, herkkä Adagio F-duuri, tai
tille säveltämien teosten idea, sillä impressionismiin, mutta terävät ”helpot ja miellyttävät” C-duu-
SOITIN- JA niitä sävyttää nostalgia ja luopumi- särmät viittaavat enemmän Pou- ri-muunnelmat tehostavat järeämpien
KAMARIMUSIIKKI sen tunne. ■ lencin tai Prokofjevin moto- teosten vaikutusta. Capriccio ’Acht
HARRI KUUSISAARI rismiin, johon finaalissa lisätään Sauschneider müssen seyn’ perustuu
Brahms & nykysvengiä. Musiikista kantau- lauluun, jossa salvetaan sikaa kah-
Rahmaninov Dostal tuu silti vaikutteita enemmän Dos- deksan miehen voimin. Käsittely-
tapa on humoristinen, mutta aihe
talin oma ääni, ja olisikin kiintoisaa
kuulla lisää hänen teoksiaan. ■ oli Haydnille traumaattinen, sillä
Finnish Impressions. Ilmari Hanni- ANTTI HÄYRYNEN hän oli poikakuorolaisena vähällä
kainen: Keijutanssi, Kaksi balladia, tulla kastroiduksi. Levyn päättävä
Tunnelmia, Unohdettu sävel, Suih- G-duuri-Allegretto on sävelletty alun
kulähteellä. Jean Sibelius: Kuusi Haydn perin kellopelille. Bavouzet soittaa
impromptua, Kaksi rondinoa. Helvi sen pedaali pohjassa ja laveeraa sil-
Leiviskä: Sonatiini. Terhi Dostal: Joseph Haydn: Pianosonaatit Vol. lä haikeansuloisen vinjetin viime
Sonatiini. Terhi Dostal, piano. 11. Sonaatti nro 1, Sonaatti nro vuosien hienoimpiin kuuluvan le-
Alba ABCD 514. 61, Fantasia H. XVII:4, Adagio H. vysarjan päätteeksi. ■
Johannes Brahms: sellosonaatti ● Terhi Dostal on Saksaan aset- XVII:9, Sonaatti nro 14, Sonaatti nro ANTTI HÄYRYNEN |
nro 1 c, Trio klarinetille, sellolle ja
pianolle a, Sergei Rahmaninov:
sellosonaatti g. Yuja Wang, piano,
Gautier Capuçon, sello, Andreas Rondo Classic toivottaa lukijoilleen
Ottensamer, klarinetti.
DG 4862388. hyvää ja musiikin täyteistä joulua sekä uutta vuotta 2023!
RONDO CLASSIC 12|2022 57