Page 58 - RONDO_12
P. 58

CD









                              isang Yun yhdistää

                              idän ja lännen
                              musiikit



           Isang Yun: Silla, viulukonsertto nro 3,
           Kamarisinfonia nro 1., Soulin filharmonikot,
           joht. Osmo Vänskä. BIS 2642.
                                                                            Isang Yun toimi säveltäjäntyönsä ohessa
           ● Korealaisen musiikin suurmies Isang Yun                        professorina Länsi-Berliinissä.
           (1917–1996) asui suurimman osan urastaan
           Berliinissä, ja tällöin hän oli sangen hyvin esil-
           lä länsimaisissa nykymusiikkipiireissä. Sävel-
           täjän kuoleman jälkeen hänen tuotantonsa on
           jäänyt hieman paitsioon, mikä on sääli, sillä
           hänen tapansa silloittaa idän ja lännen perin-
           teitä omaperäiseksi tyyliksi on mitä ajankohtai-
           sin. Synnyinmaassaan häntä ei ole unohdettu,
           ja Tongyeongissa toimii hänen perintöään vaa-
           liva festivaali, instituutti ja orkesteri. Soulin
           filharmonikkojen uusi levy tulee hyvänä muis-
           tutuksena Yunin musiikin voimasta, josta myös
           orkesterin ylikapellimestari Osmo Vänskä
           tuntuu vakuuttuneen. Sääli, että Vänskän kau-
           si Soulissa jäi niin lyhyeen, ettei siitä ehtinyt tul-
           la samanlaista levydokumentaatiota kuin hänen
           työstään Lahdessa ja Minnesotassa. Hänen seu-
           raajansa Soulissa on Jaap van Zweden.
             ”Isang Yunin musiikki on universumin ku-
           va”, kiteytti hänen japanilainen kollegansa To-
           ru Takemitsu. Se kuulostaakin jännittävällä     Osmo Vänskän kausi Soulin filharmonikkojen johdossa jäi lyhyeksi.
           tavalla yhtä aikaa sekä aasialaiselta että euroop-
           palaiselta. Kun Yun tuli länteen opiskelemaan
           sodan jälkeen, hän halusi kehittää oman, Lige-  leksi. Taustalla on taolaisen filosofian jin ja jang   omainen musiikki kihisee pääosin hiljaisena
           tin ja Pendereckin kenttiä vastaavan sävellys-  -polariteetti, joka kuuluu tekstuurin joka tasolla.   mutta yksityiskohdissaan loputtoman rikkaa-
           tekniikan. Tuloksena oli tyyli, jossa sointipinnat   Uuden levyn ohjelmisto painottuu Yu-  na. Melodiset fragmentit tuntuvat viittaavan
           rakentuvat aasialaisen heterofonian perinnet-  nin myöhäiskauteen, joka on seestyneem-  vanhoihin korealaisiin lauluihin, mutta kaikki
           tä muistuttaen: sävelet pyörivät saman jyvän   pää ja keskittyy enemmän melodiseen linjaan   katoaa saman tien. Yun soveltaa ”sointivärime-
           ympärillä kehitellen sen eri versioita samanai-  kuin varhaisemmat, väkivaltaisemmat teok-  lodian” periaatettaan luodakseen arvoitukselli-
           kaisesti loputtomin trillein, melismoin ja glis-  set. Orkesteriteos Silla on vuodelta 1992, ja sen   selle materiaalille yhtenäisyyttä. Konsertto oli
           sandoin.                             nimi viittaa Korean kulttuurin klassiseen kau-  Yunin viimeinen sävellys, eikä joutsenlaulun
             Yun käytti joskus rivitekniikkaa ja sarjalli-  teen, jolloin Kiinasta tulleet elementit muo-  tai enkelin siipien lepatusta voi olla kokematta.
           suutta teostensa konstruoimiseen, mutta hän   toutuivat kansalliseksi perinteeksi. Teoksen   Sueye Park eläytyy sen tunnelmiin hienostu-
           vierasti länsimaisen avantgarden sisäänpäin-  alku maalaa ilmoille yöllisen kuutamon maa-  neella soitollaan, ja Vänskän johtama orkesteri
           lämpiävyyttä ja halusi ottaa kantaa maailman   gisesti värähtelevin glissando- ja trillikukka-  on elohopeamaisesti mukana rakentamassa ka-
           menoon. Tämä eetos ja paatos kuuluu hänen   sin. Tunnelma muuttuu yöllisiksi juhliksi, joissa   marimusiikillista mikromaailmaa.
           tavassaan rakentaa isoja kontrasteja ja vyöry-  on korealaisten tanssisävelmien kaikuja, mut-  Levy päättyy Kamarisinfoniaan (1987), joka ki-
           viä blokkeja. Hänen teoksensa varoittavat ydin-  ta nostalgia valtaa taas maiseman. Yun-tut-  teyttää hyvin Yunin musiikin eri tyylipiirteitä.
           katastrofista ja luonnon saastumisesta, kertovat   kija Walter-Wolfgang Sparrer tulkitsee   Yksityiskohdissaan rikas melodinen taso saa ke-
           poliittisesta terrorista ja julistavat maailmanrau-  levytekstissään tämän ”kaipuuksi kotiin ja yh-  hikokseen eräänlaisen concerto grosson muo-
           han ja Koreoiden yhdistymisen unelmaa.   distyneeseen Koreaan”. Tämän päivän sape-  don, kun jousiorkesterista irtaantuu solistinen
             ”Liike liikkumattomuudessa” on Yunin mu-  linkalistelun valossa yhdistymisen toive tuntuu   kvartetti ja trio sekä jousia herättelevä, tuuppi-
           siikin keskeisiä piirteitä. Hänen melodisen muo-  epärealistiselta.       va ja manipuloiva kahden oboen ja käyrätorven
           toilunsa taustalla voi kuvitella korealaisen taiteen   Viulukonsertto, myöskin vuodelta 1992,   ryhmä. Teos saa juuri niin energisen ja huolitel-
           virtaavia linjoja ja rytmiikassa shamanismin kai-  satsaa lyyriseen laulullisuuteen. Viulusolisti ei   lun toteutuksen kuin Osmo Vänskältä voi odot-
           kuja. Mistään lainailusta säveltäjää ei saa kiinni,   ole tässä sankari vaan ohikiitävistä fragmen-  taa, ja muusikot vastaavat kutsuun täysillä. ■
           vaan kaikki sulautuu persoonalliseksi sävelkie-  teista koostuvan tekstuurin kokoaja. Unen-   HARRI KUUSISAARI


         58     RONDO CLASSIC    5|2022
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63