Page 56 - RONDO_12
P. 56

CD







          niin kaunis) on sovitettu yhtä aikaa   tavan kiinnostus kansanomaiseen   gebouw-orkesterin kanssa, ja tä-  nykselle, sodan jälkeen hän joutui
          tallintuoksuisen rustiikkisesti ja hol-  ajatteluun. Suuri osa Senflin n. 250   mä viimeinen katsaus syntyi 2004–  paitsioon, ja Prahan kansannou-
          lywoodhenkisen hehkeästi.   laulusta on yksinkertaisia maalli-  2005 konserttitaltiointeina Lontoon   sun 1968 jälkeen hänet pyrittiin
            Vuoden hienoimpiin kuuluva   sia lauluja, mutta joukossa on myös   Sinfoniaorkesterin kanssa. Tuossa   tukahduttamaan kokonaan. Kabe-
          joululevy syntyykin juuri taitavis-  vaativia moniäänisiä kappaleita.   ajassa objektiivinen perusnäkemys   lacin modernistisesti asennoituvan
          ta sovituksista. Viulisti Gjermund   Niistä on koottu edustava otos Sin-  on vähän jäykistynyt, ja musiikista   musiikin kivijalka ovat kahdeksan
          Larsenin, basisti Sondre Meis-  ger Purin ja Leones-soitinyhtyeen   erottuu enemmän tummia sävyjä.  sinfoniaa, mutta Supraphonin le-
          fjordin ja nyckelharpaa soittavan   levylle.               Se kuuluu ensimmäisen sinfo-  vylle kootut erilliset orkesterite-
          Marco Ambrosinin osuudet li-  Vaikka hänen polyfoninen tek-  nian traagisesta johdannosta, jota   okset antavat hänen taiteestaan
          säävät folk-henkisen värin taivaalli-  niikkansa edustaa alankomaalaisen   Oliver Stone käytti Raakalai-  hyvän poikkileikkauksen. Shosta-
          sesti soiviin kuoro-osuuksiin. Myös   koulun oppeja, siitäkin huokuu kes-  set-elokuvansa avauksessa. Vaikut-  kovitsh voi tulla mieleen synkästä
          kappalevalikoima on harkittu hyvin,   kieurooppalainen mutkattomuus.   tavan alun jälkeen nousu finaalin   draamasta ja sen orkesterinkäsit-
          vaikka Bachin motetti Komm, Jesu,   Jonkinlainen lempeys pehmen-  koraalijuhlaan tuntuu retorisem-  telystä, mutta Kabelacin teoksista
          komm kuulostaa tässä seurassa vähän   tää karujakin totuuksia. Media vita   malta. Myös toisessa ja kolmannes-  erottuu abstraktimmin strukturoi-
          sliipatulta. Suurin osa kappaleista   -motetti (”Keskellä elämää kuolemme”)   sa sinfoniassa Haitink tarkastelee   va ajattelu.
          on kansanlauluja tai kansan-   kuulostaa lähinnä pahoittelevalta,   draamaa enemmän rakenteellise-  Levyn teoksista varhaisin, li-
          omaisia versioita, joiden juureva   ja maailman menoa ja tapojen tur-  na funktiona ja tässä-ja-nyt-ainut-  ki puolituntinen Passacaglia ”Ajan
          luonne on onnistuttu säilyttämään   melusta päivittelevä Was wird es doch   kertaisuus jää sivummalle. Tämä   mysteeri” (1957), on monitasoisuu-
          sovituksissa. BIS:n hieno äänitys on   des Wunders karttaa kolmessa versi-  ajattelu sopii parhaiten neljänteen   dessaan ja määrätietoisuudessaan
          tehty Oslon Lovisenbergin kirkos-  ossaan jyrkkää tuomitsemista. Tun-  sinfoniaan, jonka stoalaisuus tun-  vaikuttavin. Hamlet-improvisaa-
          sa joulukuussa 2021 ja tekee mieli   netusta rakkauslaulusta Ich stund an   tuu istuvan nykyajan mentaliteet-  tio (1963) liittyy Shakespea-
          väittää, että ajankohta ja pandemia   einem Morgen tarjotaan seitsemän eri   tiin muutenkin parhaiten.   ren 400-vuotisjuhliin, ja siinä
          ovat vaikuttaneet lähelle hiipivään   versiota, joissa surumielinen me-  Sinfonioita täydentävät anonyy-  Hamletia tarkastellaan eettis-
          tunnelmaan. ■               lodia rikastuu risteillessään taidok-  miltä kuulostava Traaginen alkusoitto,   ten kysymysten symbolihahmo-
                       ANTTI HÄYRYNEN  kaiden soitinäänien lomassa. Senfl   haikeasti soiva toinen serenadi sekä   na. ”Heijastukset” (Zrcadleni, 1964)
                                      on renessanssiajan kiinnostavimpia   kamarimusiikilliseen intensiteettiin   ovat erilaisiin inversioihin pohjau-
                   Senfl              säveltäjiä, mentaliteetiltaan lähel-  yltävä Kaksoiskonsertto. Sen valppaas-  tuvia miniatyyrejä. Kuolinvuon-
                                                                  ti toisiaan kuuntelevina solisteina
                                      lä pohjoisen ihmisiä. Singer Purin
                                                                                               na valmistuneissa Metamorfooseissa
                                      laulu hyrisee lämmintä moniääni-  ovat konserttimestari Gordan Ni-  II pianolle ja orkesterille aiheena on
                                      syyttä. ■                   kolitch ja soolosellisti Tim Hugh.   vanha tsekkiläinen ”Jumala armah-
                                                   ANTTI HÄYRYNEN  LSO:n kotisalin Barbicanin akus-  da” -hymni, kansallisen identitee-
                                                                  tiikka tuottaa purevan ja kuivan   tin ja vastarintahengen symboli.
                                                                  saundin. Orkesterin soitto on lin-  Prahan RSO:n ja Marko Ivano-
                                                                  jakasta, mutta ei yhtä tarkkaa kuin   vicin esitykset paikkaavat hienosti
                                            ORKESTERI             kolmisenkymmentä vuotta sitten. ■  aukkoa eurooppalaisessa yleissivis-
                                             Brahms                            ANTTI HÄYRYNEN  tyksessä. ■  ANTTI HÄYRYNEN

          Ludwig Senfl: Sancta Maria Virgo,
          Media vita in morte sumus, Spiritus                             Kabelac
          Sanctus in te, Mit Lust tret ich,                                                            Vivaldi
          Ich stund an einem Morgen I-VII,
          Non usitata, Das Gläut zu Speyer,
          Das lang, Was wird es doch I-III,
          En quam honesta, Sic Deus dilexit
          mundum, O crux ave, Verum caro
          factum est. Singer Pur, Ensemble
          Leones. Oehms OC 1726.      Johannes Brahms: Sinfoniat 1–4,
          ● Sveitsiläissyntyinen Ludwig   Traaginen alkusoitto, Serenadi
          Senfl (n. 1486–1542/43) kiinnitet-  nro 2, Kaksoiskonsertto viululle ja   Miloslav Kabelac: Passacag-
          tiin poikasopraanona keisari Maxi-  sellolle. Gordan Nikolitch, viulu, Tim   lia “Ajan mysteeri” op. 31,   Antonio Vivaldi: Concerti per violin
          milian I:n hovikapellaan vuonna   Hugh, sello, Lontoon sinfoniaorkes-  Hamlet-improvisaatio op. 46, Hei-  X, ‘Intorno a Pisendel’, RV:t 225-
          1496. Hovisäveltäjäksi Senfl ni-  teri, johtajana Bernard Haitink.   jastuksia op. 49, Metamorfooseja   226, 237, 314, 340, 369. Julien
          mitettiin vuonna 1517 opettajan-  LSO Live LSO0570 (4 sacd).  II vanhasta tsekkiläisestä hymnistä   Chauvin, viulu, Le Concert de la
          sa Heinrich Isaacin kuoleman   ● Brahmsin sinfonioiden kaltai-  op. 58. Miroslav Sekera, piano,   Loge. Naïve OP 7546.
          jälkeen. Senflin urakehitykseen   set klassikoiden klassikot tuntuvat   Prahan Radion sinfoniaorkesteri,   ● Saksin vaaliruhtinaiden ho-
          vaikutti hänen veljeilynsä Luthe-  näinä aikoina vaikeasti lähestyt-  johtajana Marko Ivanovic.   vi Dresdenissä oli 1700-luvun
          rin protestanttien kanssa. Senfl ei   tävältä musiikilta, ellei suuntaudu   Supraphon SU 4312-2.  alussa niin hullaantunut italia-
          kääntynyt protestanttisuuteen, mut-  selkeästi periodityyliseen revisio-  ● Miloslav Kabelac (1908–1979)   laiseen barokkiin, että aiheesta
          ta inkvisitio tutki häntä aiheesta.   nismiin. Bernard Haitink levytti   on tsekkiläisen musiikin suuri vä-  kirposi pilkkakirjoituksia. Vuon-
          Ehkä ajat vaikuttivat Senflin teks-  neljä sinfoniaa ensimmäisen kerran   liinputoaja. Hänen läpimurtonsa   na 1716 kruununprinssi Fried-
          tivalintoihin, joissa tuntuu kuul-  1970-luvulla Amsterdamin Concert-   osui toisen maailmansodan kyn-  rich August teki pitkän matkan


          56     RONDO CLASSIC    12|2022
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61