Page 60 - RONDO_12
P. 60
suomessa soi
Koonnut: HARRI KUUSISAARI
LEHTI EI VASTAA MAHDOLLISISTA
OHJELMATIETOJEN MUUTOKSISTA.
RADION
SINFONIAORKESTERI
Musiikkitalossa ja Ylen kanavilla
Aapo Häkkisen johtama
Helsingin barokkiorkesteri 2.12. Kreeta-Maria Kentala,
tarjosi harvinaista herkkua joht. Louise Alder, sopraano.
Schubertin Alfonso ja
Estrella -oopperalla. Händel: Aarioita, Händel: Vesi-
musiikkia. Myöhäisillan kamari-
musiikki: Smyth: Käyrätorvitrio A.
schubertin 6.12. Jukka-Pekka Saraste,
unohdettu ooppera lumosi joht. Carolin Widmann, viulu.
Sibelius: All’overtura sarjasta
Historiallisia kuvia I, Puumala:
Viulukonsertto, kantaesitys,
Sibelius: Sinfonia nro 1 e.
HELSINGIN BAROKKIORKESTERI on syyskau- Aariat ja duetot hallitsevat, mutta asetelmia ki-
den aikana jälleen kunnostautunut unohdettujen teyttäviä ensemblejäkin on. Laulunäytelmän resi- 16.12. Nicholas Collon, joht.
teosten esiin tuojana. Tällä kertaa niiden säveltä- tatiivit ovat kutistuneet vokaalisiksi kerronnan sil- Elisabeth Brauss, piano. Peter
jät olivat niinkin tuttuja nimiä kuin B. H. Crusell ja loiksi. Teos ammentaa Gluckin perinteestä ja Ros- Jablonski, piano. Lutosławski:
Franz Schubert, joilta kuultiin suurimuotoisten te- sinin seria-oopperoista ja ennakoi lyyrisyydessään Novelette, Bacewicz: Konsertto
kahdelle pianolle, Brahms: Sinfo-
osten Suomen-ensiesitykset. Crusellin deklamaa- Schumannin Genovevaa. nia nro 2 D. Myöhäisillan kamari-
tio Den siste kämpen sisälsi raikasta ja mukaan- Jo aamunkoittoa vuoristossa maalaileva alku musiikki: Bacewicz: Trio oboelle,
satempaavaa musiikkia, mutta pitkä ja höttöistä Froilan aurinkoa tervehtivine aarioineen (Wagne- harpulle ja lyömäsoittimille.
ruotsalaista nationalismia kaikuva lausuntaosuus rin Siegfried!) luo herkän tunnelman. Hienoimpiin
tuntui aikansa eläneeltä. Kuriositeettina se silti oli numeroihin kuuluu harpun säestämä balladi vuor- HELSINGIN
kiinnostava ja pani kuvittelemaan, millainen Cru- ten neidosta, jonka synkkää kohtaloa säveltäjän KAUPUNGINORKESTERI
sellin iso kantaatti olisi ollut. Winterreisesta tutut harmoniat alleviivaavat. En- Musiikkitalossa
Schubertin ooppera Alfonso ja Estrella sen si- nen lopun taistelua olevassa välisoitossa on Webe-
jaan oli yllättävänkin täyspainoinen taide-elämys. rin mieleen tuovaa aavemaisuutta. 1.12. Osmo Vänskä, joht.
Schubert sävelsi 16 näyttämöteosta, jotka eivät Aapo Häkkisen johtama Hebo projisoi musiikin Tuuli Takala, sopraano. Raitio:
ottaneet omana aikanaankaan tulta alleen. Mo- romanttisen soinnin niin hienosti ja herkästi, että Joutsenet, Kortekangas: Songs of
nesti ongelmaksi koitui heikko libretto tai se, ettei tuli mieleen, miten se oli Musiikkitalon akustiikas- Meena (ke.), Kokkonen: Sinfonia
jumalaisten melodioiden ja suuret tunteet kiteyt- sa mahdollista. Lavan sivu ja takaosia oli nostettu nro 4. Sibelius: In Memoriam.
tävien liedien mestari aina pystynyt kokoamaan näyttämötasoiksi, ja orkesteri oli aseteltu tiiviisti 8.12. Nathalie Stutzmann,
draamallisesti ehyttä kokonaisuutta. keskelle, mikä paransi akustiikkaa. Melodiat lau- joht. Matthew Hunt, klarinetti.
Alfonso ja Estrella on kuitenkin toista maata. Se loivat runollisina, ja sotaisat kaiut olivat pikemmin Lilli Maijala, alttoviulu. Sibeli-
on suuri saksalainen ooppera, joka yhdistää laulu- klassisen ryhdikkäitä kuin dramatisoituja. us: Cortége, Bruch: Kaksoiskon-
näytelmän lyyrisyyttä ja ritarioopperan sankarilli- Lydia Teuscher ja Patrick Grahl olivat unelmien sertto klarinetille ja alttoviululle,
suutta. Alfonso on Leónen valtakunnan syrjäyte- pääpari Alfonsona ja Estrellana. Lyyriset äänet kie- Dvořák: Sinfonia nro 9.
tyn kuninkaan Froilan poika ja Estrella vallan anas- toutuivat yhteen kirkkaasti ja säteilevästi. Kreši- HELSINGIN
tajan Mauregaton tytär, jotka rakastuvat. Estrellaa mir Stražanac ja Johannes Weisser olivat kilpai- BAROKKIORKESTERI
himoitsee myös Mauregaton petollinen kenraali levina kuninkaina yhtä aikaa arvovaltaisia hallitsi-
Adolfo. Valtataistelu päättyy Alfonson voittoon, ja joita ja kärsiviä isiä. Arttu Kataja sai kerrankin olla 11.12. Musiikkitalossa. Fabien
kruunu päätyy nuorille rakastavaisille. oopperan pahiksena, ja hän alleviivasi Adolfon kat- Armengaud, joht. Eugénie
Oopperassa korostuu maaseudun luontoidyllin keruutta ja kieroutta. Unkarilaisen Cantemus-kuo- Lefebvre, sopraano, Mathias
ja siellä heräävän nuoren rakkauden ja toisaalta ron naiset ilahduttivat, mutta miehet kaipaisivat Vidal & Clément Debieuvre,
tenori, David Witczak, baritoni,
hovin intrigien valtaaman ilmapiirin vastakkaisuus. enemmän ytyä. Les Pages du Centre de musique
Ei ole ihme, että Schubertin lyyrinen, melankolisia Vilppu Kiljunen oli tehnyt toimivan ja konsertti- baroque de Versailles. Gilles:
sävyjä saava melodiikka ja duurin ja mollin kään- lavalle sopivan ohjauksen, joka toi esiin periytyvän Requiem.
tökuvina vaihteleva harmonia toimivat oopperan vallan kahleet, kun kuninkaalliset korut olivatkin
lumon luojina, kun taas herooisuus on hieman teh- hirttosilmukan näköisiä köysiä. Videot piirsivät ke- 31.12. Marcos Magalhães,
dymmän oloista. hitystä luonnon idyllistä kiireiseen ja lopulta ympä- joht. Shashank Subramany-
am, huilu, Parupalli Phalgun,
Kokonaisuus silti kantaa, ja Schubert punoo nu- ristökatastrofiin sortuvaan suurkaupunkiin. ■ mridangam & kanjira.
meroista draaman mukaan muuntuvia jatkumoita. HARRI KUUSISAARI
60 RONDO CLASSIC 12|2022