Page 62 - RONDO_12
P. 62

&
                                          mestari  kisälli


























                                                               Teksti: JANNA ILÉN
                                                    Varhaisiän musiikkikasvatuksessa
                                                painottuvat leikillisyys,
                                             toiminnallisuus ja leikin
                                         kautta oppiminen.









                                                                                                                         © RIKU LIMNELL




          mUSIIKIN RIEMUA




          kasvatukseen



         I        STUMME LATTIALLA PIIRISSÄ 2-vuotiaiden   paikallaan  olemista  vaativaan  toimintaan.                           © JANNA ILÉN


                  muskariryhmän kanssa. Pidämme käsillämme kiinni
                                                           Esimerkiksi tanssiminen tai liikkuminen
                  rytmirinkulasta ja olemme virittäytymässä Karhulas-
                                                           musiikin tahdissa  juuri ennen kanteleen
                                                           soittamista helpottaa lapsen tarkkaavaisuu-
                  sa-laululeikkiin. Ennen kuin ehdin aloittaa viritys-
                  laskennan, vierestäni kuuluu Eemelin kirkas ääni:
                  ”Yksi, kuusi, iiti”.
                                                           kaa vaativaan soittotehtävään.
            Musikkileikkikoulussa kaikki on mahdollista: marakas-  den suuntaamista  uuteen, hienomotoriik-
                                                             Musiikilliset työtavat, kuten laulaminen ja
          seja käytetään etanan sarvina, kehärummun takaa kurkis-  loruttelu, soittaminen, kuuntelu ja musiikkilii-
          tellaan ja malleteilla imuroidaan ja tampataan mattoja.   kunta, tulevat tutuiksi varhaisiän musiikkikasva-
            Joulusiivousleikissä 3-vuotias tuleva muusikko moti-  tuksessa. Esimerkiksi yhtä laulua ja sen musiikillisia
          voituu tamppaamaan malletilla muskarin lattialle levi-  elementtejä voidaan lähestyä monilla eri työtavoilla. Ne
          tettyä mattoa musiikin sykkeessä. Musiikin muuttuessa   mahdollistavat  useat  toistot,  joiden  kautta  oppiminen
          mattopiiskana toiminut malletti toimiikin imurina, ja   vahvistuu entisestään.
          sen kanssa lähdetään kovaa vauhtia imuroimaan mus-  Lauluun voidaan tutustua ensin loruttelemalla ja li-
          karin lattiaa. Pian joulusiivous on tehty ja samalla, ikään   säämällä vähitellen loruun perussykkeessä kehorytmejä.
          kuin salaa, on opittu hahmottamaan musiikin muotora-  Loruttelua voidaan jatkaa vaikkapa rytmejä varioimalla
          kennetta.                                        ja vaikeuttamalla. Vaihtoehtoisesti voidaan edetä laulun
            Leikillisyyden lisäksi varhaisiän musiikkikasvatuksessa   melodian opetteluun. Myöhemmin voidaan liikkumisen
          painottuu toiminnallisuus. Sen avulla edesautetaan pie-  kautta jatkaa laulun säestämiseen ksylofoneilla ja muilla
          nen lapsen mahdollisuuksia syventyä intensiivisempään,   melodisilla lyömäsoittimilla.



            62     RONDO CLASSIC   12|2022
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67