Page 63 - RONDO_12
P. 63

© MINNA KAJANDER
                                                                                                                                © JANNA ILÉN
















      © JANNA ILÉN









                          Masumuskarista kuvismuskariin                Koulutukseen osallistui 14 Riihimäen kaupungin var-
                   Varhaisiän musiikkikasvatuksessa musiikin harrastami-  haiskasvatuksen ammattilaista. Siinä syvennyttiin laulu-
                   sen muutoksiin on vastattu muun muassa laajentamalla   jen kautta musiikillisiin työtapoihin. Musiikin kokeminen
                   ryhmätarjontaa sekä kehittämällä uudenlaisia ryhmä-  ja tekeminen oli mahdollista myös matalalla taitotasol-
                   muotoja. Esimerkiksi musiikkiopistoissa muskarin lap-  la. Keskiössä oli toiminnallisuus: tavoitteena oli rohkaista
                   si–vanhempi -ryhmien lisäksi tarjolla voi olla odottaville   osallistujia löytämään riemu ja innostus musiikkiin omal-
                   äideille suunnattu masumuskari, ja muskarin soitinryh-  la tekemisellä ja viedä sitä myös eteenpäin.
                   missä voi soitinvalikoimassa olla kanteleen ja nokkahui-  Osallistujille jaetusta kyselystä kävi ilmi, että suu-
                   lun lisäksi vaikkapa ukulele tai lyömäsoittimet.   rimmat ongelmat musiikin käytössä varhaiskasvatuksen
                      Kouluikäisille, 7–9-vuotiaille lapsille on valittavis-  arjessa olivat kiire, ideoiden puute sekä omien musiikillis-
                   sa erilaisia instrumenttiopintoihin valmentavia ryhmiä,   ten taitojen puute. Myös sopivien laulujen ja materiaalin
                   joissa pääsee tutustumaan mm. laulamiseen, soittimiin   löytyminen koettiin ongelmaksi, ja täydennyskoulutuk-
                   ja rytmiikkaan.                                  selta toivottiinkin eniten laulujen ja lorujen monipuolisia
                      Taiteen perusopetusta antavien oppilaitosten välistä   käyttötapoja sekä runsaasti uutta materiaalia.
                   yhteistyötä on lisätty eri taiteenaloja yhdistäviä ryhmiä   Selväksi kävi, että  vahvistamalla  varhaiskasvatuksen
                   kehittämällä. Näitä ovat esimerkiksi kuvataidetta ja mu-  ammattilaisten musiikillista osaamista voidaan laajentaa
                   siikkia yhdistävä kuvismuskari sekä musiikillisia ja teat-  musiikin saavutettavuutta ja kasvattaa lisää tulevaisuu-
                   teri-ilmaisun työtapoja yhdistävä teatterimuskari.   den musiikin rakastajia.
                      Maailmanlaajuinen pandemia aiheutti myös varhais-   Laulan Karhutanssia ja taputamme sen tahdissa ensin käsiä
                   iän musiikkikasvatuksessa hypyn uuteen eli verkon vä-  yhteen ja sitten rummutamme polviin. Jatkamme rummuttamis-
                   lityksellä toteutettaviin muskareihin. Musiikkiharrastus   ta yhdistäen taputukset ja polvirummut. Keksimme yhdessä uusia
                   jatkui esimerkiksi perheille välitettävien videoiden tai   rummutustapoja ja vaihtelemme soiton voimakkuutta leikkimällä
                   etäyhteyksin pidettyjen muskareiden muodossa.    pieniä ja isoja karhuja. Lopulta säestämme laulua yhdessä ksylofo-
                      Etäopetusajan muskarivideot antoivat perheille mah-  neilla ja basso- ja alttopaloilla. Soittaen saamme tuotettua voimak-
                                                                    kaan sykkeen ja siinä me olemme, yhdessä nauttimassa musiikista.
                   dollisuuden osallistua  muskariin  omien aikataulujensa
 © JANNA ILÉN      puitteissa. Halutessaan videon saattoi viikon aikana kat-  sen syttyminen musiikin kuunteluun ja toiselle yhteismu-
                                                                       Musiikin riemun löytäminen voi yhdelle olla innostuk-
                   soa useaan kertaan. Vaikka etäyhteyden avulla pidetyt
                   muskarit mahdollistivat lapsille rakkaan harrastuksen
                                                                    riemua tuottaa soittotaitojen karttuminen, joka johdat-
                   jatkumisen  myös poikkeustilanteessa, lähiopetuksella   sisoinnin antamat myönteiset kokemukset. Kolmannelle
                   on lyömättömiä etuja. Tällaisia ovat lasten ja aikuisten   taa ammattimuusikkouteen saakka.
                   kohtaaminen, sosiaaliset vuorovaikutustilanteet ja en-  Neljännelle musiikin riemu löytyy muskarin lapsi–
                   nen kaikkea yhteisen sykkeen ja musiikin riemun koke-  vanhempi -ryhmästä, jossa saa  ohjatusti leikkiä, has-
                   minen.                                           sutella ja musisoida oman lapsen kanssa. Eräälle se on
                                                                    aikuisikään saakka  kantanut elämyksellinen muisto sii-
                           Koulutuksella paljon tehtävää            tä yhteisestä naurusta, jonka muskariopettaja sai aikaan
                   Henkilökohtaisesti toivon musiikin elämyksellisen ko-  kaatuessaan vahingossa  lattialle pianotuolilta  leikkies-
                   kemisen ja yhteismusisoinnin riemun leviävän mahdol-  sään Leipuri Hiivaa voimakkaasti todella isoilla liikkeillä.
                   lisimman laajalle. Tätä toivetta pääsin omalta osaltani   Minulle se on juuri sitä, yhteisiä hetkiä ja kokemuk-
                   toteuttamaan Riihimäen musiikkiopistossa osana mu-  sia musiikin parissa. Musiikin riemua on monenlaista, ja
                   siikkipedagogin ylemmän ammattikorkeakoulututkin-  varhaisiän musiikinopettajana toivon, että mahdollisim-
                   non opintojani. Toiminnalliseen opinnäytetyöhöni kuului   man moni pääsee jo lapsena kokemaan sitä. ■
                   musiikillinen täydennyskoulutus, jonka tavoitteena oli
                   laajentaa varhaiskasvatuksen ammattilaisten musiikil-  Kirjoittaja on varhaisiän musiikinopettaja
                   lista osaamista.                                 (musiikkipedagogi AMK) Riihimäen musiikkiopistossa.


                                                                                               RONDO CLASSIC    12|2022  63
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68