Page 63 - RONDO_12
P. 63
© MINNA KAJANDER
© JANNA ILÉN
© JANNA ILÉN
Masumuskarista kuvismuskariin Koulutukseen osallistui 14 Riihimäen kaupungin var-
Varhaisiän musiikkikasvatuksessa musiikin harrastami- haiskasvatuksen ammattilaista. Siinä syvennyttiin laulu-
sen muutoksiin on vastattu muun muassa laajentamalla jen kautta musiikillisiin työtapoihin. Musiikin kokeminen
ryhmätarjontaa sekä kehittämällä uudenlaisia ryhmä- ja tekeminen oli mahdollista myös matalalla taitotasol-
muotoja. Esimerkiksi musiikkiopistoissa muskarin lap- la. Keskiössä oli toiminnallisuus: tavoitteena oli rohkaista
si–vanhempi -ryhmien lisäksi tarjolla voi olla odottaville osallistujia löytämään riemu ja innostus musiikkiin omal-
äideille suunnattu masumuskari, ja muskarin soitinryh- la tekemisellä ja viedä sitä myös eteenpäin.
missä voi soitinvalikoimassa olla kanteleen ja nokkahui- Osallistujille jaetusta kyselystä kävi ilmi, että suu-
lun lisäksi vaikkapa ukulele tai lyömäsoittimet. rimmat ongelmat musiikin käytössä varhaiskasvatuksen
Kouluikäisille, 7–9-vuotiaille lapsille on valittavis- arjessa olivat kiire, ideoiden puute sekä omien musiikillis-
sa erilaisia instrumenttiopintoihin valmentavia ryhmiä, ten taitojen puute. Myös sopivien laulujen ja materiaalin
joissa pääsee tutustumaan mm. laulamiseen, soittimiin löytyminen koettiin ongelmaksi, ja täydennyskoulutuk-
ja rytmiikkaan. selta toivottiinkin eniten laulujen ja lorujen monipuolisia
Taiteen perusopetusta antavien oppilaitosten välistä käyttötapoja sekä runsaasti uutta materiaalia.
yhteistyötä on lisätty eri taiteenaloja yhdistäviä ryhmiä Selväksi kävi, että vahvistamalla varhaiskasvatuksen
kehittämällä. Näitä ovat esimerkiksi kuvataidetta ja mu- ammattilaisten musiikillista osaamista voidaan laajentaa
siikkia yhdistävä kuvismuskari sekä musiikillisia ja teat- musiikin saavutettavuutta ja kasvattaa lisää tulevaisuu-
teri-ilmaisun työtapoja yhdistävä teatterimuskari. den musiikin rakastajia.
Maailmanlaajuinen pandemia aiheutti myös varhais- Laulan Karhutanssia ja taputamme sen tahdissa ensin käsiä
iän musiikkikasvatuksessa hypyn uuteen eli verkon vä- yhteen ja sitten rummutamme polviin. Jatkamme rummuttamis-
lityksellä toteutettaviin muskareihin. Musiikkiharrastus ta yhdistäen taputukset ja polvirummut. Keksimme yhdessä uusia
jatkui esimerkiksi perheille välitettävien videoiden tai rummutustapoja ja vaihtelemme soiton voimakkuutta leikkimällä
etäyhteyksin pidettyjen muskareiden muodossa. pieniä ja isoja karhuja. Lopulta säestämme laulua yhdessä ksylofo-
Etäopetusajan muskarivideot antoivat perheille mah- neilla ja basso- ja alttopaloilla. Soittaen saamme tuotettua voimak-
kaan sykkeen ja siinä me olemme, yhdessä nauttimassa musiikista.
dollisuuden osallistua muskariin omien aikataulujensa
© JANNA ILÉN puitteissa. Halutessaan videon saattoi viikon aikana kat- sen syttyminen musiikin kuunteluun ja toiselle yhteismu-
Musiikin riemun löytäminen voi yhdelle olla innostuk-
soa useaan kertaan. Vaikka etäyhteyden avulla pidetyt
muskarit mahdollistivat lapsille rakkaan harrastuksen
riemua tuottaa soittotaitojen karttuminen, joka johdat-
jatkumisen myös poikkeustilanteessa, lähiopetuksella sisoinnin antamat myönteiset kokemukset. Kolmannelle
on lyömättömiä etuja. Tällaisia ovat lasten ja aikuisten taa ammattimuusikkouteen saakka.
kohtaaminen, sosiaaliset vuorovaikutustilanteet ja en- Neljännelle musiikin riemu löytyy muskarin lapsi–
nen kaikkea yhteisen sykkeen ja musiikin riemun koke- vanhempi -ryhmästä, jossa saa ohjatusti leikkiä, has-
minen. sutella ja musisoida oman lapsen kanssa. Eräälle se on
aikuisikään saakka kantanut elämyksellinen muisto sii-
Koulutuksella paljon tehtävää tä yhteisestä naurusta, jonka muskariopettaja sai aikaan
Henkilökohtaisesti toivon musiikin elämyksellisen ko- kaatuessaan vahingossa lattialle pianotuolilta leikkies-
kemisen ja yhteismusisoinnin riemun leviävän mahdol- sään Leipuri Hiivaa voimakkaasti todella isoilla liikkeillä.
lisimman laajalle. Tätä toivetta pääsin omalta osaltani Minulle se on juuri sitä, yhteisiä hetkiä ja kokemuk-
toteuttamaan Riihimäen musiikkiopistossa osana mu- sia musiikin parissa. Musiikin riemua on monenlaista, ja
siikkipedagogin ylemmän ammattikorkeakoulututkin- varhaisiän musiikinopettajana toivon, että mahdollisim-
non opintojani. Toiminnalliseen opinnäytetyöhöni kuului man moni pääsee jo lapsena kokemaan sitä. ■
musiikillinen täydennyskoulutus, jonka tavoitteena oli
laajentaa varhaiskasvatuksen ammattilaisten musiikil- Kirjoittaja on varhaisiän musiikinopettaja
lista osaamista. (musiikkipedagogi AMK) Riihimäen musiikkiopistossa.
RONDO CLASSIC 12|2022 63