Page 53 - RONDO_12
P. 53
ESITYKSET
KUVAT © MARTIN ARGYROGLO
27.1.–4.2.2023
Kuva: Krista Järvelä
Kaksi miestä heiluttelee tyhjiä
pulloja niin, että ne humisevat,
ja sen jälkeen toinen heistä aloit-
taa hurjan, pyörremyrskymäisen Taiteellinen johtaja
soolon, jonka taituruudella ei ole TIILA KANGAS
rajoja. Sitten kokoontuu filmaat- Vuoden kuvataiteilijat
tisen näköinen seurapiiri iltapu- Anni Laukka, Leif Strengell
vuissaan: on diivaa ja gigoloa,
flirttailua ja keikistelyä, mut- Vuoden nuoret taiteilijat
ta oikeat tunteet tuntuvat aina Iiro Koskinen, käyrätorvi
katkeavan leikittelyyn tai kiusoit- Veikko Virkkala, kontrabasso
teluun. Teoksen alkupuoliskolla
korostuvat lapsekkaat tai teatraa- Esiintyjinä
liset kohtaukset, ja yleistunnelma Baccano
on lempeä. Joskus tulee jo kai- Motiv-kvartetti
vanneeksi Bauschin aiempien te- Torbjörn Näsbom, avainviulu
osten terävyyttä. Jazzduo Eero Savela ja Simo
Mutta ei hätää: toisella puo- Laihonen
liajalla tulee selkeämmin esiin Helena Juntunen, sopraano
myös tunteiden toinen ääripää, Eveliina Kytömäki, piano
yksinäisyys, rakkauden kaipuu Malin Broman, viulu
ja apatia. Unissakävijämäises- Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
sä kohtauksessa tanssijat kulkevat
kuin mekaaniset nuket toisiaan Ohjelmassa myös
näkemättä. Pinnanalaiset tunteet Musiikkilukion ilta
purkautuvat hysteriaksi. Katos- Aurinkokuninkaan oikut -
ta ropiseva sade tai lammikos- konsertti koko perheelle
sa loiskuva vesi kuitenkin tuntuu Kamarimusiikkitalkoot
olevan puhdistava ja elvyttävä
Vollmondin kaari kulkee leikkisyyden ja yksinäisyyden tuntojen elementti, joka tuo ihmisiä yh- mm. Purcell, Byrd, Dowland,
kautta rakkauden hurmioon. teen ja vapauttaa riemun. Geminiani, Mendelssohn, Nordgren,
Vaihtuvien kohtausten tulva Byström (ke.), Ravel
vie mennessään, ja musiikkiva- Schubert, Berg, A. Mahler, Kuula,
sojaa suoraan myös paikallisel- Tärkeä osa sitä ovat hänen linnat leikkaavat tunnelmia elo- Clarke, Fagerlund (ke.),
la kielellä, eikä nytkään tanssijan eri-ikäiset ja eri taustoista tulevat kuvamaisesti. Kohtauksia ei tee Moberg, Tšaikovski
tarvinnut sanoa kuin ”Vaaleanpu- tanssijansa, joiden persoonallisen mieli kuvailla, koska kaikki nä-
nainen pantteri”, niin yleisö oli jo ilmaisun varassa on paljon. Wup- mä juomalasien päällä kävelemi-
myyty. pertalin nykyisessä ryhmässä ei set, rintaliivien irrotuskilpailut,
On ihmeellistä, miten lapsek- ehkä ole enää samaa diversiteet- keppileikit, kivien pudottelut, pit-
kaan oloisista sketseistä muotou- tiä ja yksilöjen persoonallista kar- kitetyt hekotukset, sitruunalla hi-
tuukin tällainen matka tunteiden heutta kuin edellisten polvien velyt, uimarantatanssit ja muut
vuoristoradalla. Se on Bauschin Bausch-tanssijoissa, joita tavattiin tuntuvat selitettyinä banaaleilta,
unenomaista taikaa, jota ei pysty mainitussa Wendersin elokuvas- mutta itse esityksessä ne ovat osa TUTUSTU OHJELMAAN
selittämään. Täysikuulla on pe- sa. Tanssillista taitoa nuoremmil- elämän hulluutta ja itselleen nau- TARKEMMIN
rinteinen maine ihmisiä vähän la kyllä on senkin edestä. ramisen kykyä. Lopun villi vedes- KAMARIMUSIIKKIVIIKKO.NET
hulluksi tekevästä voimastaan, ja Heti alkukohtaus tuo esiin ab- sä loiskiminen rikkoo kaikki rajat, Lippujen ennakkomyynti: lippu.fi
Bausch käyttää tätä vinksahta- surdin tunnelman, jossa on vä- ja tanssijat laittavat itsensä likoon
vuutta inhimillisyyden koko skaa- hän Felliniä. Banaalista tulee – kirjaimellisesti. ■
lan esiin tuomiseen. hetkessä runollista tai raastavaa. HARRI KUUSISAARI
Seuraa meitä Facebookissa
ja Instagramissa!
RONDO CLASSIC 12|2022 53