Page 50 - RONDO_12
P. 50
Luovan tuotteen uutuutta arvioidaan aina suhteessa aikaan.
set puolestaan kokevat ilmiöiden seuraamisen, enna-
Uutta ja sopivaa tänään, koinnin tai niihin vaikuttamisen luovuutta inspiroiviksi
eilen vai huomenna? tekijöiksi.
Uusi ei ole myöskään uutta ikuisesti. Jokin voi olla liian On tärkeää tunnistaa myös muunlaisia musiikilli-
uutta, jokin jo niin nähty. Luovan tuotteen uutuutta arvioi- sen luovuuden muotoja. Luovuuden määritteleminen
daan aina suhteessa aikaan. Tässäkään suhteessa luovuus uutuuden kautta on nimenomaan länsimainen ja tai-
ei ole aina helposti tunnistettavissa. Mikäli suureksi luo- demusiikkipainotteinen lähestymistapa. Monet musii-
vuudeksi katsotaan luovuustutkija Mihalyi Csikszent- kintutkijat ajattelivat pitkään, että juuri luovuus erottaa
mihalyin ajatusta mukaillen teokset, jotka aloittavat uusia taidemusiikin ja kansanmusiikin toisistaan. Aasian kult-
suuntauksia, tuotteen luovuuden aste on mahdollista tun- tuureissa uutuudella ja ainutlaatuisuudella on luovuu-
nistaa vasta jälkijättöisesti. den määrittelyssä pienempi painoarvo. Etnomusikologit
Musiikissa genrestä riippumatta esiintyy ajankohtai- ovatkin ymmärtäneet pitkään musiikillisen luovuuden
sia ilmiöitä, muoteja ja trendejä. Muotiin liittyy vain se moniulotteisempana ilmiönä kuin pelkästään uuden ja
haaste, että sen nyt-hetki ei ole koskaan saavutettavissa – erilaisen säveltämisenä. Etnomusikologi Juniper Hil-
muoti on aina joko tulossa tai menossa. Juuri tästä syntyy lin mukaan musiikillinen luovuus pitää sisällään laajan
muodin dynamiikka. Varhainen muotiteoreetikko, sosio- kirjon eri uutuuden asteille sijoittuvaa toimintaa, kuten
logi Herbert Blumer, sanoi muodin aloittavan mars- säveltämistä, improvisoimista, soittamista, varioimista,
sinsa kohti kuolemaansa sinä hetkenä, kun se syntyy. koristelemista ja tulkitsemista.
Toisaalta vanhakin voi olla uutta, kun sen tuo ajassaan Luovuuden ja uuden etsimisen suhde on kiehtova,
uutena esiin. Erityisesti populaarimusiikissa retrotrendit monitasoinen ja mutkikas sekä tiukasti sidoksissa ai-
nostavat yhä uudelleen esiin tiettyjä musiikkityylejä sekä kaan, ympäröivään yhteiskuntaan ja kulttuuriin. Vaikka
rakenteellisia ja tuotannollisia tehokeinoja. on aiheellista kysyä, onko musiikillista luovuutta mah-
Miten säveltäjän on mahdollista olla ajassa kiinni, mi- dollista ylipäätään mitata, on selvää, että toisia luomuk-
käli muoti alkaa hiipua heti synnyttyään? Muotia seu- sia pidetään merkittävämpinä kuin toisia. Säveltäjän on
ratessaanhan on jo myöhässä. Edelläkävijät sen sijaan vain etsittävä oma tiensä erilaisten ulkoisiksi ja sisäisik-
tekevät jotain, mitä suurempi joukko tulee tekemään si koettujen odotusten ristiaallokossa luodakseen jotain
vasta huomenna. Sääntöjen puitteissa uuden luomisen sopivassa määrin uutta. Luovuuden asteen arviointi jää
sijaan he saattavat luomuksillaan muuttaa sääntöjä. Vaa- kuulijan tehtäväksi. ■
tii rohkeutta katsoa muita pidemmälle tulevaisuuteen ja
luoda jotain, mikä vallitsevien sääntöjen puitteissa tun-
tuu jopa mahdottomalta. Väitöskirjassani esitän, että
ennakointi voidaan nähdä yhtenä luovuuden osa-aluee-
na. Eteenpäin katsovat musiikintekijät voivat tunnistaa
heikkoja signaaleja nousevista ilmiöistä ja laajentaa näin
ajatuksiaan käytettävissä olevista musiikillisista mahdol- Kirjallisuus ja muut lähteet, joihin tekstissä on viitattu:
lisuuksista.
Bennett, Joe 2014. Constraint, creativity, copyright and collaboration
Onko suosituin musiikki in popular songwriting teams.
sittenkin luovinta? Väitöskirja. University of Surrey. ProQuest Dissertations Publishing.
Muodit näkyvät erityisen selkeästi niin sanotussa kaupal-
lisessa musiikissa. Kaupallisuus ja luovuus asetetaan usein Blumer, Herbert 1969. Fashion: From Class Differentiation to Collective
Selection. The Sociological Quarterly Vol. 10, issue 3, 275−291.
vastakkain, mutta populaarimusiikintutkijat ovat pyrkineet
purkamaan tätä vastakkainasettelua jo pitkään. Tutkijat ei- Csikszentmihalyi, Mihaly 2013 [1996]. Creativity. The Psychology of
vät näe luovuuden ja kaupallisuuden olevan toisiaan pois- Discovery and Invention. New York: Harper Perennial Modern Classics.
sulkevia, vaan pikemminkin toisiaan täydentäviä. Kaikki Heiniö, Mikko 1984. Innovaation ja tradition idea.
musiikki on jossain määrin kaupallista, ja mikäli tuotteen Näkökulma aikamme suomalaisten säveltäjien musiikkifilosofiaan.
luovuutta mitataan sen vaikuttavuudella, itse asiassa suu- Väitöskirja. Suomen Musiikkitieteellinen Seura.
rimmat kaupalliset hitit ovat määriteltävissä kaikista luo-
vimmiksi, kuten populaarimusiikintutkija Joe Bennett Hill, Juniper 2018. Becoming creative. Insights from Musicians in a
ehdottaa ‒ vaikka niissä on usein enemmän kuulijalle en- Diverse World. Oxford University Press.
nestään tuttua kuin radikaalisti uutta. Juuri ne näet ke- Hiltunen, Riikka 2021. Foresightfulness in the creation of pop music.
räävät jäljittelijöitä. Songwriters’ insights, attitudes and actions.
Monet säveltäjät kokevat suurta ristiriitaa heihin koh- Väitöskirja. Helsingin yliopisto.
distuvien odotusten, ajan hengen seuraamisen ja sen
välillä, minkä he kokevat kumpuavan itsestään. He saat- Hiltunen, Riikka 2021–2022. Puhu minulle luovuudesta.
tavat tuntea kadottavansa itsensä, mikäli lähtevät liikaa Podcast-sarja. Voima-lehti.
arvioimaan tai ennakoimaan kuulijoiden odotuksia. Toi-
50 RONDO CLASSIC 12|2022