Page 50 - RONDO_12
P. 50

Luovan tuotteen uutuutta arvioidaan aina suhteessa aikaan.




                                                                 set puolestaan kokevat ilmiöiden seuraamisen, enna-
                          Uutta ja sopivaa tänään,                               koinnin tai niihin vaikuttamisen luovuutta inspiroiviksi
                            eilen vai huomenna?                  tekijöiksi.
               Uusi ei ole myöskään uutta ikuisesti. Jokin voi olla liian   On tärkeää tunnistaa myös muunlaisia musiikilli-
               uutta, jokin jo niin nähty. Luovan tuotteen uutuutta arvioi-  sen luovuuden muotoja. Luovuuden määritteleminen
               daan aina suhteessa aikaan. Tässäkään suhteessa luovuus   uutuuden kautta on nimenomaan länsimainen ja tai-
               ei ole aina helposti tunnistettavissa. Mikäli suureksi luo-  demusiikkipainotteinen lähestymistapa. Monet musii-
               vuudeksi katsotaan luovuustutkija Mihalyi Csikszent-  kintutkijat ajattelivat pitkään, että juuri luovuus erottaa
               mihalyin ajatusta mukaillen teokset, jotka aloittavat uusia   taidemusiikin ja kansanmusiikin toisistaan. Aasian kult-
               suuntauksia, tuotteen luovuuden aste on mahdollista tun-  tuureissa uutuudella ja ainutlaatuisuudella on luovuu-
               nistaa vasta jälkijättöisesti.                    den määrittelyssä pienempi painoarvo. Etnomusikologit
                 Musiikissa genrestä riippumatta esiintyy ajankohtai-  ovatkin ymmärtäneet pitkään musiikillisen luovuuden
               sia ilmiöitä, muoteja ja trendejä. Muotiin liittyy vain se   moniulotteisempana ilmiönä kuin pelkästään uuden ja
               haaste, että sen nyt-hetki ei ole koskaan saavutettavissa –   erilaisen  säveltämisenä.  Etnomusikologi  Juniper  Hil-
               muoti on aina joko tulossa tai menossa. Juuri tästä syntyy   lin mukaan musiikillinen luovuus pitää sisällään laajan
               muodin dynamiikka. Varhainen muotiteoreetikko, sosio-  kirjon eri uutuuden asteille sijoittuvaa toimintaa, kuten
               logi Herbert Blumer, sanoi muodin aloittavan mars-  säveltämistä, improvisoimista,  soittamista,  varioimista,
               sinsa kohti kuolemaansa sinä hetkenä, kun se syntyy.   koristelemista ja tulkitsemista.
               Toisaalta vanhakin voi olla uutta, kun sen tuo ajassaan   Luovuuden ja uuden etsimisen suhde on kiehtova,
               uutena esiin. Erityisesti populaarimusiikissa retrotrendit   monitasoinen ja  mutkikas  sekä  tiukasti  sidoksissa  ai-
               nostavat yhä uudelleen esiin tiettyjä musiikkityylejä sekä   kaan, ympäröivään yhteiskuntaan ja kulttuuriin. Vaikka
               rakenteellisia ja tuotannollisia tehokeinoja.     on aiheellista  kysyä, onko musiikillista  luovuutta  mah-
                 Miten säveltäjän on mahdollista olla ajassa kiinni, mi-  dollista ylipäätään mitata, on selvää, että toisia luomuk-
               käli muoti alkaa hiipua heti synnyttyään? Muotia seu-  sia pidetään merkittävämpinä kuin toisia. Säveltäjän on
               ratessaanhan on jo myöhässä.  Edelläkävijät sen sijaan   vain etsittävä oma tiensä erilaisten ulkoisiksi ja sisäisik-
               tekevät jotain, mitä suurempi joukko tulee tekemään   si koettujen odotusten ristiaallokossa luodakseen jotain
               vasta huomenna. Sääntöjen puitteissa uuden luomisen   sopivassa määrin uutta. Luovuuden asteen arviointi jää
               sijaan he saattavat luomuksillaan muuttaa sääntöjä. Vaa-  kuulijan tehtäväksi. ■
               tii rohkeutta katsoa muita pidemmälle tulevaisuuteen ja
               luoda jotain, mikä vallitsevien sääntöjen puitteissa tun-
               tuu jopa mahdottomalta. Väitöskirjassani esitän, että
               ennakointi voidaan nähdä yhtenä luovuuden osa-aluee-
               na. Eteenpäin katsovat musiikintekijät voivat tunnistaa
               heikkoja signaaleja nousevista ilmiöistä ja laajentaa näin
               ajatuksiaan käytettävissä olevista musiikillisista mahdol-  Kirjallisuus ja muut lähteet, joihin tekstissä on viitattu:
               lisuuksista.
                                                                    Bennett, Joe 2014. Constraint, creativity, copyright and collaboration
                          Onko suosituin musiikki                           in popular songwriting teams.
                             sittenkin luovinta?                    Väitöskirja. University of Surrey. ProQuest Dissertations Publishing.
               Muodit näkyvät erityisen selkeästi niin sanotussa kaupal-
               lisessa musiikissa. Kaupallisuus ja luovuus asetetaan usein   Blumer, Herbert 1969. Fashion: From Class Differentiation to Collective
                                                                    Selection. The Sociological Quarterly Vol. 10, issue 3, 275−291.
               vastakkain, mutta populaarimusiikintutkijat ovat pyrkineet
               purkamaan tätä vastakkainasettelua jo pitkään. Tutkijat ei-  Csikszentmihalyi, Mihaly 2013 [1996]. Creativity. The Psychology of
               vät näe luovuuden ja kaupallisuuden olevan toisiaan pois-  Discovery and Invention. New York: Harper Perennial Modern Classics.
               sulkevia, vaan pikemminkin toisiaan täydentäviä. Kaikki   Heiniö, Mikko 1984. Innovaation ja tradition idea.
               musiikki on jossain määrin kaupallista, ja mikäli tuotteen   Näkökulma aikamme suomalaisten säveltäjien musiikkifilosofiaan.
               luovuutta mitataan sen vaikuttavuudella, itse asiassa suu-  Väitöskirja. Suomen Musiikkitieteellinen Seura.
               rimmat kaupalliset hitit ovat määriteltävissä kaikista luo-
               vimmiksi, kuten populaarimusiikintutkija Joe Bennett   Hill, Juniper 2018. Becoming creative. Insights from Musicians in a
               ehdottaa ‒ vaikka niissä on usein enemmän kuulijalle en-  Diverse World. Oxford University Press.
               nestään tuttua kuin radikaalisti uutta. Juuri ne näet ke-  Hiltunen, Riikka 2021. Foresightfulness in the creation of pop music.
               räävät jäljittelijöitä.                              Songwriters’ insights, attitudes and actions.
                 Monet säveltäjät kokevat suurta ristiriitaa heihin koh-  Väitöskirja. Helsingin yliopisto.
               distuvien odotusten, ajan hengen seuraamisen ja  sen
               välillä, minkä he kokevat kumpuavan itsestään. He saat-  Hiltunen, Riikka 2021–2022. Puhu minulle luovuudesta.
               tavat tuntea kadottavansa itsensä, mikäli lähtevät liikaa   Podcast-sarja. Voima-lehti.
               arvioimaan tai ennakoimaan kuulijoiden odotuksia. Toi-


          50     RONDO CLASSIC   12|2022
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55