Page 47 - RONDO_12
P. 47

Liszt esiintyy tässä romantisoidussa maalauksessa Itävallan hovissa keisari Franz Josefille.
                                                                      Vanheneva mestari on siinä peitetty laakeriseppelein ja kukkaköynnöksin. Esiintyminen
                     Ennätykset on tehty rikottaviksi. Vielä viitisenkym-  hoveissa oli äärettömän tärkeää, sillä hallitsijat tukivat kuuluisia muusikoita ja säveltäjiä
                  mentä vuotta sitten puhuttiin ääni väristen pianoteoksis-  myös taloudellisesti ja tilasivat sävellyksiä hovin tilaisuuksiin.
                  ta  –  kuten  Lisztin  h-molli-sonaatti ja  Transsendenttiset  etydit,
                  Schumannin  Karnevaali, tai  Ravelin  Gaspard  de la  nuit   nimeään kantavissa kilpailuissa kaivetaan kaviouraa kla-
                  – joita pystyvät soittamaan täysipainoisesti vain harvat ja   viatuuriin. Soittokilpailujen ongelma ei ole niinkään se,
                  valitut mestarit. Nyt samoja teoksia voi kuulla oppilasmati-  että musiikki latistetaan urheiluksi, vaan pikemmin se, et-
                  neoissa, ei ehkä kypsinä tulkintoina, mutta kaikki nuotit oi-  tei niihin sisälly riittävästi urheilullisia ja selkeästi mitatta-
                  keassa järjestyksessä.                              via elementtejä.
                     Transsendenttisiä etydejä esitettiin tai levytettiin ennen toista   Kun arvostelulajeissa ryhdytään antamaan pisteitä
                  maailmansotaa vain satunnaisesti. Sen jälkeen tahti on kiih-  ”taiteellisesta vaikutelmasta”, kaikki muuttuu sumeak-
                  tynyt, ja kokonaislevytyksiäkin on nykyisin kymmenittäin.   si. Lehtiarvosteluissa parhaimmillaan onnistutaan sanal-
                  Kuten urheilussa, mekaaninen suorituskyky yltää nyt tasol-  listamaan tulkintojen luonnetta ja vaikutusta. Kilpailujen
                  le, josta takavuosina voitiin vain haaveilla. Se on usein myös   tuomarit ja ”asiantuntijat” sen sijaan kuvailevat yleen-
                  esteettinen painotus: musiikin poeettista ulottuvuutta ale-  sä ympäripyöreästi esiintyjän Bach-, Liszt- tai Rahma-
                  taan etsiä vasta, kun tekniset askelmerkit ovat kohdallaan.  ninov-soiton idiomaattisuutta, joka vastaa suurin piirtein
                     Täysin onnistuneita kokonaislevytyksiä Lisztin etydeistä   oppilaitosten normatiivista  käsitystä  siitä, kuinka  tiettyä
                  on silti vain kourallinen Lazar Bermanista ja György   musiikkia kuuluisi soittaa. Glenn Gould tai Vikingur
                  Cziffrasta kevyemmin koskettaviin  Boris Berezovs-  Olafsson eivät pääsisi siihen joukkoon.
                  kyyn ja Daniil Trifonoviin. Teknisen standardin muu-  Ehkä olisi terveempää  syleillä Debussyn virtuoosi-
                  toksesta kertonee se, kuinka paljon enemmän adrenaliinia   kuvausta ja tehdä pianonsoitosta reilusti urheilua. Jo
                  Berman ja Cziffra tarvitsivat vastusten voittamiseen. Lisz-  Mozart pistettiin soittamaan pianoa ylösalaisin, takape-
                  tin musiikissa on huomioitu hormonien vaikutus sekä esit-  rin ja side silmillään. Voidaan mitata tarkasti, kuka soittaa
                  täjiin että kuulijoihin.                            Lisztin Mazeppan nopeimmin tai kenen fortissimo kajah-
                     Suorituskyvyn kasvu on nostanut esiin uuden tyyppi-  taa kovimmin. Power-pianistit voivat takoa flyygeleitä pa-
                  siä  pianisteja  ja uuden tyyppistä  ohjelmistoa. Esimerkik-  lasiksi, ja pakollinen numero voisi olla Harpo Marxin
                  si Marc-André Hamelin on uudistanut pianovirtuoosin   ”Wreckmaninoff”.
                  ideaa, kaivanut unohduksista  muinaisten virtuoosipianis-  Avuksi voi ottaa ruotsalaispianisti Karl-Erik Welinin
                  tien, kuten Busonin, Alkanin, Godowskyn ja Thalber-  moottorisahan, jolla hän vuonna 1964 pilkkoi pianon li-
                  gin teoksia, sekä  säveltänyt omat 12  virtuoosipianismin   säksi omaa  jalkaansa (painotettu instrumentin hallinta).
                  historiaa luotaavaa etydiä. Uusien taiturien joukkoon mah-  Modernina klassikkona La Monte Youngin Pianokappa-
                  tuu myös sormien liikuttelutaidon insinöörejä, jotka eivät   le Terry Rileylle (1960), jossa pianoa työnnetään seinää vas-
                  vaikuta kiinnostuneen musiikista tai edes pitävän siitä.  taan, ja jos se menee siitä läpi, jatketaan niin kauan kuin
                     Liszt ei kavahtanut virtuoosisoittoon liittyvää urheilul-  puhtia riittää. Mittanauha kertoo voittajan.
                  lisuutta, mutta hän ei ehkä olisi arvostanut nykymuotoi-  Mitä kirjoittikaan  Heinrich Heine Listzin soitosta:
                  sia  soittokilpailuja. ”Kilpailut  ovat  hevosille”, totesi hänen   ”Kukaan ei ajattele enää vaikeuksien voittamista, vaan piano ka-
                  maanmiehensä Bartók – mistä voisi päätellä, että hänen   toaa ja jäljelle jää vain musiikki.” ■


                                                                                               RONDO CLASSIC   12|2022         47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52