Page 46 - RONDO_12
P. 46

Liszt ei kavahtanut virtuoosisoittoon liittyvää
                      urheilullisuutta, mutta hän ei ehkä olisi arvostanut
                      nykymuotoisia soittokilpailuja.







                                                                    laajakangasnäyt leveimmilleen. Ljapunov yritti laatia
                                 Savuavat pianot                    tästä etydistä vielä vaativamman version.
                   Transsendenttiset etydit aloittava Preludio (Presto) on   Wilde Jagd (Presto furioso) palaa demoniseen aihepii-
                   nimensä mukaisesti lyhyt alkusoitto, sarjan improvisa-  riin saksalaisesta perinteestä tutun kirotun metsästäjän
                   torinen avaus, joka kertoo tulevasta asteikoilla ja akor-  hahmossa. Pianistin takaa-ajajina toimivat raivoisat ryt-
                   divyöryillä. Toisessa etydissä a-molli (Molto vivace) Liszt   mit, mutta välitaitteessa tarjoutuu myös tuokio onnelli-
                   vastaa Paganinin kapriiseissaan heittämään hansikkaa-  sille haaveille. Ricordanza (Muisto, Andantino) viipyilee
                   seen ja sinkoaa täyslaidallisen demonista bravuuria. Ety-  taivaallisesti kilisten menneissä unelmissa, ”haalistuneis-
                   dillä ei ole kuvailevaa otsikkoa, mutta Busoni nimesi sen   sa rakkauskirjeissä”, kuten Busoni kappaleen sisältöä ar-
                   Fuséesiksi, ”Raketeiksi”.                        vaili. Romantiikalle tyypillisesti muisto on kauniimpi ja
                     Kolmas etydi, Paysage (Maisema, Poco adagio), avaa   arvokkaampi kuin itse kokemus: ymmärrämme het-
                   pelin toisella suunnalla. Taitetuin, pehmein värein Liszt   ken ainutkertaisuuden vasta sen menetettyämme. Ai-
                   maalaa tyynen luontokuvan, antaa kosketukselle muun-  ka myös kultaa muiston, tässä tapauksessa livertelevin
                   tuvia  sävyjä, mittailee hiljaisen soinnin ja  nostalgisen   Chopin-tyylisin koristein.
                   tunteen aaltoilevaa rajaviivaa.                    F-molli-etydi nro 10 (Allegro agitato molto) palaa jälleen
                     Victor Hugon runoon pohjautuva Mazeppa (Presto)   hiuksia nostattavan bravuurin ja loiskuvien intohimojen
                   tarjoaa karun tarinan, joka edellyttää suurten, dramaat-  pariin. Kappaleen toimintaympäristöstä ei ole epäsel-
                   tisten eleiden hallintaa.  Kaarle XII:n lailla  Pultavan   vyyttä, vaikka sille ei ole nimeä annettukaan – Busoni
                   taistelusta pakeneva kasakkapäällikkö Mazeppa joutuu   otsikoi sen Appassionataksi. Harmonies du soir (Illan soin-
                   rakkausseikkailujensa vuoksi vihollistensa kynsiin, jotka   tuja, Andantino) Des-duurissa on kokoelman laajimpia
                   sitovat hänet villihevosen perään. Kaukana Ukrainan   ja sisällöltään kauaskantoisimpia teoksia. Liszt kehittää
                   aroilla kasakat löytävät runnellun johtajansa, ja Liszt   mietteliääseen iltatunnelmaansa  erikoisen, säteilevän
                   kirjoittaa etydin voitokkaan loppukohtauksen ylle sanat   sonoriteetin, jossa kuullaan kaukaisten kellojen soittoa
                   Il tombe enfin!… et se relève ROI (”Lopulta hän sortuu… nous-  ja ylevä E-duuri-cantilena. Maltilla kasvatettu fortissi-
                   takseen kuninkaana”).                            mo-sointi täyttää maiseman ja tajunnan. Lopussa kaikki
                     Ohjelmallisesta kuvauksesta voi erottaa hurjistuneen   katoaa hiipuvaan hämärään.
                   hevosen laukan, kipinöivät kaviot ja sankarillisen paa-  Viimeisessä  numerossa,  Chasse-neige (Andante con
                   toksen. Vaikka kasakkapäällikön kohtalo on lähinnä pia-  moto), tavoitellaan satelevaa  lunta, joka  sulaa  ennen
                   nistisen spektaakkelin oikeutus, se näyttää vaikuttaneen   kuin sen saa kiinni. Laskeutuvat hiutaleet peittävät maan
                   kappaleen muokkaukseen. Lopullista versiota pidetään   valkoiseen vaippaan. Kappaleen tuskainen alakulo tun-
                   vaativampana kuin vuoden 1837 versiota, ja liittäessään   tuu kertovan, kuinka etydien kokijasankari uppoaa kro-
                   mukaan ylimääräisen bassoäänen Liszt luo vaikutel-  maattisiin nietoksiin nähdessään transsendentaalisten
                   man kolmikätisestä pianistista. Omien rakkausseikkai-  tavoitteidensa lipuvan aina kaukaisuuteen. Lopussa pik-
                   lujensa vuoksi usein pulaan joutunut säveltäjä hahmotti   kunuottien vyöry hautaa alleen kaiken ja musiikillises-
                   myös virtuoosisuuteen liittyvää marttyyrimyyttiä: mitä   ti ollaan astuttu Debussyn preludien ja etydien eteiseen.
                   kaikkea onkaan uhrattava esitystaidon alttarille. Aiheen   Transsendenttisten etydien jälkeen havahtuu jonkinlaises-
                   käsittely jatkui Weimarissa samannimisessä orkesteriru-  ta kosmeettisesta unesta. Taakse vilkaistessaan näkee sa-
                   noelmassa.                                       vuavia raunioita, marssivia sotajoukkoja, hekumallisia
                     Sankaritaruista siirrytään häilyvään mystiikkaan:   kaunottaria, utuisia maisemia ja lyyhistyneitä pianiste-
                   Feux  follets (Virvatulia, Allegretto) väreilee hellittämät-  ja; kaikki soittajaa lukuun ottamatta loittonemassa kohti
                   tömissä trilleissään tavoittamatonta pianissimotaikaa.   romantiikan auringonlaskua. Kunnon sirkustirehtöörin
                   Umpeen ornamentoidut rytmikuviot helisevät ja tans-  tavoin Liszt on näyttänyt meille asioita, joiden ei pitä-
                   sivat lähellä ja kuitenkin tavoittamattoman kaukana.   nyt olla mahdollisia. Illuusioihin on kylvetty tulevaisuu-
                   G-molli-etydissä  Vision  (Näky, Lento)  tarvitaan  klassi-  den siemen.
                   sen kaunopuhujan lahjoja, jos halutaan välttää tyhjää
                   retoriikkaa. Synkeän ja komean näyn takana olivat Na-        Citius, altius, fortius
                   poleonin hautajaiset St. Helenan saarella.       ”Nopeammin, voimakkaammin, korkeammalle” ei ole muinais-
                     Napoleon-tematiikkaan liittyy väljästi myös seitse-  ten roomalaisten kannustushuuto vaan nykyaikaisten
                   mäs etydi, Eroica (Allegro), johon Liszt yhdistää tunte-  olympialaisten isän Pierre Coubertinin iskulause. Sii-
                   muksiaan Beethovenin Es-duuri- ja c-molli-sinfonioista,   hen kansainvälinen olympiakomitea lisäsi vuonna 2021
                   unkarilaishenkistä patrioottisuutta, sekä aineksia var-  sanan communis, ”yhdessä”, mutta musiikillisen virtuo-
                   haisemmista oopperaparafraaseistaan. Beethoven näyt-  siteetin tarkasteluun tuo solistisuutta painottava vanha
                   täytyy tässä virtuooseista suurimpana, ja Liszt levittää   muotoilu kelpaa.


          46     RONDO CLASSIC    12|2022
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51