Page 45 - RONDO_12
P. 45
valmentamiseen tarvittiin erityinen harjoitusohjelmis-
to, jollaisen säveltäjänä kunnostautui mm. Carl Czer-
ny (1791–1857), Beethovenin oppilas ja tuhansien
pianoetydien mies.
Pedagogista musiikkia oli toki sävelletty ennenkin,
esimerkkeinä Bachin Clavier-Übung, Scarlattin Esser-
cizi tai C. P. E. Bachin klaveerinsoiton tutkielma, mut-
ta Czernyn etydit keskittyivät soittamisen mekaniikan
metodiseen kehittämiseen. Vaikka hänen oppilaansa
esittivät niitä toisinaan konsertissakin, etydit olivat läh-
tökohtaisesti harjoitusmateriaalia uuden sukupolven
pianovirtuooseille.
Vuonna 1819 Czernyn eteen talutettiin hänen oppi-
laistaan kuuluisin, 9-vuotias Franz Liszt (1811–1886).
Czernyn soitonopetuksesta tuli epookkia ja pianonsoi-
ton historiaa muovaavaa. Hänen opeistaan polveutuvat
vaikkapa Sergei Rahmaninov, Arthur Schnabel,
Claudio Arrau, György Cziffra ja Daniel Baren-
boim.
Suorituskyvyn tuolla puolen
Franz Lisztin kahdellatoista pianoetydillä on pitkä his-
toria. Ensimmäinen versio valmistui säveltäjän ollessa
15-vuotias vuonna 1826. Tässä kokoelmassa oli kyse tek-
nisistä harjoitteista Czernyn esimerkin mukaisesti. Paga-
nini oli tuonut tekniset taidonnäytteet parrasvaloihin jo
1810-luvulla, ja Chopin julkaisi 1830-luvulla pianoety-
dinsä (op. 10, 1833 ja op. 25, 1837), jotka oli taitojen hi-
omisen lisäksi tarkoitettu konserttikäyttöön.
Liszt muokkasi vuosina 1837–38 etydinsä entistä
haastavammiksi ja julkaisi ne otsikolla 24 Grandes Etudes,
vaikka kappaleita oli edelleen vain kaksitoista. Vuoden
1837–38 etydejä on kritisoitu päälle liimatuista bravuu-
ritehoista, trilleistä ja asteikoista, joilla Liszt julistautui
”pianon Paganiniksi”. Etydien toisella versiolla on le-
gendaarinen maine, ja Busoni arvioi osan kappaleista Lisztin halu miellyttää ja
ylivoimaisen vaikeiksi muille paitsi Lisztille. ällistyttää tuntuu olevan
Suoritettuaan pianistisen maailmanvalloituksensa
Liszt palasi etydien pariin vielä kerran ja siirsi paino- ristiriidassa korkealentoisen
pistettä teknisestä näyttävyydestä poeettiseen sisältöön. sisällön kanssa.
Charles Rosenin mukaan Liszt laati nyt parafraaseja
omista etydeistään ja sai vasta nyt tekniikan ja ilmaisun
tasapainoon. Pelkkien teknisten taidonnäytteiden sijaan
kyse oli Lisztin pianistisesta uskontunnustuksesta.
Breitkopf & Härtel julkaisi viimeisen version vuonna tarkoitti suvereenia tekniikkaa, joka vapauttaisi ajatukset
1852 otsikolla Etudes d’exécution transcendante, ”Transsen- ja ihanteet esittämisen rajoitteista.
denttiset etydit”, omistettuna yhä Czernylle. Tämä ”seule Soittaja, joka uhmaa fysiikan lakeja, ylittää arkitodel-
édition authentique, revue par l’auteur” (”säveltäjän uudistama lisuuden ja siirtyy sormillaan ihanteiden tosiolevaiseen
ainoa autenttinen painos”) sisälsi kahdelletoista kappaleel- maailmaan. Etydien transsendentaalisuus (d’exécution
le ensi kertaa kuvailevat otsikot. Ne ovat syntyneet jäl- transcendante) ei näissä etydeissä viitannut aikakauden
kikäteen tai muokkaustyön yhteydessä, joten runolliset filosofisiin virtauksiin, mutta niillä oli yhteistä pohjaa
mielikuvat eivät lähtökohtaisesti ole inspiroineet tekni- luottamuksessa ihmisen suorituskyvyn venymiseen, pe-
siä innovaatioita. lottavaksi osoittautuneeseen uskoon ihmisen kaikkivoi-
”Valitettavasti emme voi toivoa kuulevamme tällais- paisuudesta.
ta musiikkia usein: Liszt kirjoitti etydit itselleen, eikä ke- Tätä syvempää ulottuvuutta nykyihmisen ei ole help-
nenkään muun koko maailmassa kannata kuvitella edes po yhdistää salonkien hurmuri-Lisztiin, joka etydeis-
yrittävänsä tehdä sille oikeutta”, kirjoitti Berlioz koko- säänkin iskee silmää tai huokaa pidätyksen aikana.
elmasta. Ilmiömäinen tekniikka oli Lisztille lähtökohta, Lisztin halu miellyttää ja ällistyttää tuntuu olevan ristirii-
materiaa ja fyysistä ponnistusta, jonka rajoituksia vas- dassa korkealentoisen sisällön kanssa, mutta myös tässä
taan taiteilija taistelee. ”Transsendentaalisen”, inhi- suhteessa musiikki yhdistää toisiinsa maanläheistä ja yle-
millisen suorituskyvyn tuolla puolen olevan, tavoittelu vää. Se ei taas onnistu ilman henkilökohtaista karismaa. |
RONDO CLASSIC 12|2022 45