Page 43 - RONDO_12
P. 43

Kaiken lisäksi hän oli valmis keskustelemaan sävellystensä   toon Japaniin 2016. Minulla oli toki ollut yksityisoppilaita
              syntyhistoriasta sekä aloittelevan säveltäjän uran muo-  vuosien varrella, ja olin myös opettanut sävellystä musiik-
              toutumiseen liittyvistä hankaluuksista. Tämä ei ole kaik-  kiopistossa, mutta olin silti aivan uudenlaisten haasteiden
              kien opettajien kohdalla itsestään selvää.           edessä. Kaukaisessa maassa aivan toisenlaisen kulttuu-
               Sävellystunnit jatkuivat syksyllä 1997 Temppelikadulla   rin keskellä en voisi enää turvautua työssäni passiiviseen
              Helsingissä. Säveltäjä Tapio Tuomela perheineen oli läh-  ”näinhän asiat nyt vain sattuvat olemaan” -asenteeseen.
              tenyt vuodeksi vaihtoon Pariisiin, ja niinpä joukko oppilai-  Minun oli löydettävä selkeä näkemys siitä, miksi sävellän ja
              ta pääsi käymään tunneilla viihtyisässä Töölön-asunnossa.   mitä haluan työni kautta muusikoille ja kuulijoille välittää.
              Usein läsnä olivat myös Kaijan puoliso Jean-Baptiste Bar-  Ja mikä tärkeintä, pystyäkseni kohtaamaan jokaisen oppi-
              rière sekä lapset Aleksi ja Aliisa. Oppitunti laajeni huo-  laan omana ainutlaatuisena yksilönään tarvitsin viisautta,
              maamatta keskustelevaan yhdessäoloon. Muun muassa    myötäelämisen kykyä ja empatiaa.
              Lotta Wennäkoski, Johan Tallgren sekä Paola Livorsi    Kaijan esimerkki opettajana ja kollegana aktivoitui mie-
              kuuluivat lisäkseni ”Temppelikadun oppilapsiin”.     lessäni. Opiskeluvuosieni päätyttyä kävin häntä tapaamas-
                                                                   sa Pariisissa melko säännöllisesti. Kaija on ollut jatkuvasti
                                                                   kiinnostunut sävellyksistäni ja tukenut minua konkreetti-
                                                                   sesti järjestämällä tilauksia ja esitysmahdollisuuksia. Kes-
          Iii    Soleil noir                                       kustellessani oppilaitteni kanssa tuli lisäksi ilmi, että useim-
                                                                   mat heistä tunsivat jo ennestään Saariahon teoksia. Kaijal-
                                                                   la on oma vahva suhteensa Japaniin, ja hänen sävellyksiään
              NÄIN YLI KAHDEN vuosikymmenen perspektiivistä kat-
              sellen vuodet 1997–1998 olivat ratkaisevan tärkeitä sekä   arvostetaan siellä kovasti. Kaijan musiikin aikakäsitys, sen
              opettajalleni Kaijalle että myös itselleni säveltäjänä. Kai-  suhde hiljaisuuteen ja sointiväreihin puhuttelee vahvasti
              jan teokset noilta vuosilta loivat perustaa laajalle näyt-  sekä japanilaisia muusikoita että konserttiyleisöä.
              tämöteokselle, josta sitten muodostui L’Amour de loin
              (2000). Kaijan johdolla säveltämäni Soleil noir (1999), viisi
              miniatyyria jousikvartetille sekä heti sen perään syntynyt
              Hamlet-machine (1999) alttoviululle ja ensemblelle kuulu-  v  Saariaho 70 -juhlavuosi
              vat edelleen alkutuotantoni kulmakiviin.
               Italian Piemonten maaseudulta, pahvilaatikosta vintil-  KAIJAN JUHLAVUODEN kunniaksi päätin rohkaista mie-
              tä pelastetut 1990-luvun lopun muistiinpanoni avaavat   leni, ja vihdoin omistin hänelle sävellykseni. Kyseessä on
              kiehtovia näköaloja opinnoistani Kaijan johdolla. Soleil   lokakuun loppupuolella Tokiossa kantaesityksensä saanut
              noir -teoksen suunnittelu käynnistyi kokonaismuodosta:   Bushukan buddhalaiselle shōmyō-laulajalle ja jousitriolle.
              ensimmäiseksi sain selvittää teoksen osien lukumäärän,   Uudessa teoksessa käsittelen musiikin keinoin monia it-
              osien kestot ja temposuhteet sekä tahtilajit. Siten sävel-  selleni tärkeitä Kaijaan säveltäjänä ja opettajana liittyviä
              lysprosessi käynnistyi lintuperspektiivistä, jonka koko-  aihepiirejä. Teoksessa kohtaavat ikivanha kiinalainen Sho-
              naiskuvasta vähitellen lähestyimme yksityiskohtia. Ko-  tenzan-hymni sekä ekspressiivinen jousitekstuuri.
              konaismuodon eri aspekteja hahmotettiin graafisin mal-  Suoranaisia viitteitä Kaijan teoksiin ei sävellyksestäni
              linnuksin. Luonnoksissani esiintyy myös seuraavanlaisia   löydy. Sitä vastoin siinä kummittelevat useampaan ot-
              ilmauksia: värähtelykenttä, tiivistymisjakso, Jimi Hendrix   teeseen Modest Musorgskin Kuoleman laulut ja tanssit.
              -huippukohta, kuohuvat asteikot, valoisa koraali. Nämä   Meitä ympäröivä todellisuus ja Venäjän hyökkäyssodan
              luonnehdinnat kertovat uudenlaisesta rohkeudesta nime-  kauhut tunkeutuivat osaksi teoksen sävellysprosessia. Tä-
              tä musiikkini identiteettejä, lopullista irtiottoa klassisen   mänkaltaisessa ahdistuneessa mielenmaisemassa Sho-
              pidättyneestä ilmaisusta.                            tenzan-hymnin sanoma tuntuu erityisen ajankohtaiselta.
                                                                   Jumalat, asurat ja yaksa-demonit kerääntyvät kuuntele-
                                                                   maan Buddhan opetusta ja vähitellen oppivat elämään rau-
                                                                   hassa toinen toisensa hyväksyen.
                                                                     Ajatus peilautuu väistämättä Kaijan merkitykseen
          Iv     Kun minustakin tuli                               elämässäni. Parhaiten asian tiivistää runoilija Reetta
                 yllättäen opettaja,                               Pekkaselta Bushukan-teosta varten tilaamani runon
                 Nagoya 2016                                       päättävä jakso:

              LUKUVUODEN MITTAINEN opiskelu Kaijan johdolla           jos kädessä on käsi, ja kätesi kädessä edelleen käsi
              muodostui meille kaikille oppilaille tärkeäksi kokemuk-
              seksi – joillekin meistä jopa aivan käänteentekeväksi. Ita-  jos se, mikä katoaa, pysyy
              lialainen Paola Livorsi on kertonut minulle, kuinka hän
              Kaijan johdatuksella löysi oman säveltäjäidentiteettinsä.   jos siihen, mitä ei yritä, pystyy
              Omasta puolestani havahduin kokemuksen tärkeyteen lä-
              hes 20 vuotta myöhemmin, kun minut yllättäen kutsuttiin
              sävellyksen vierailevaksi professoriksi Aichin Taideyliopis-







                                                                                               RONDO CLASSIC    12|2022  43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48