Page 41 - RONDO_12
P. 41

”Kaijan musiikin tekstuuri ja kirjoitustapa

                               havahduttaa muusikin: näin tarkkaa työtä
                               pitäisi tehdä myös perinteisen ohjelmiston

                               parissa!”          – Anssi Karttunen



                                Uutuus ja kauneus                              ANSSI: Mutta tässä juuri nähdään, kuinka rajalli-
                   Kaija Saariaho on onnistunut löytämään oman kaijasaa-     nen käsitys ihmisillä voi olla kauneudesta. Kauneus on
                   riahomaisen sävelkielensä ja sointimaisemansa. Vaikka     klassinen, opittu arvo; soitinäänen kauneus liikkuu tiu-
                   hän ei kaihda jännitteitä ja dramatiikkaa, on ilmeistä,   kasti sovinnaisissa rajoissa. Mutta kaikki jokapäiväiset
                   että hän on hakenut ja saavuttanut uusia kauneusmaa-      asiat muuttuvat pikkuhiljaa  kauneusarvoiksi. Vaikka
                   ilmoja. Instrumentaatiolla ja soittotekniikoilla on tässä   kuinka yrittäisikin shokeerata jollakin asialla, se kuiten-
                   keskeinen asema.                                          kin ajan mittaan muuttaa täydellisesti luonteensa.
                     ANSSI: Nämä erilaiset soittotavat, jousen  ylipai-        Työskennellessään aikamme musiikin parissa oppii
                   neet ja muut, rupeaa ajan mittaan käsittämään aivan       tuntemaan perinteistä paljon suuremman asteikon ää-
                   eri tavalla. Ensireaktio ylipaineella soitettuun rikkoutu-  nenvärejä. Syntyy luottamus siihen, että  jokin epäto-
                   vaan ääneen on, että se on ruma ääni. Mutta mitä nor-     tunnainen sointi saattaa olla erittäin käyttökelpoinen
                   maalimpi osa sävelkieltä siitä tulee, sitä vähemmän se    vanhassa musiikissa, vaikka sitä ei missään oppikirjas-
                   tuntuu rumalta. Se muuttuukin kauniiksi! Ajan myötä       sa olisikaan. Esimerkkejä ovat erilaiset vibratot tai suo-
                   samasta kappaleesta saatu kuulovaikutelma siis muut-      ra ääni.
                   tuu, samoin kuin sitä kuvaavat sanat. Yhtäkkiä jostakin     Sellaiset ihmiset, jotka eivät ole soittaneet modernia
                   kohdasta, jonka aluksi koki aggressiiviseksi ja rumaksi,   musiikkia tai barokkimusiikkia, eivät osaa soittaa suoraa
                   tuleekin kaunis ja romanttinen ele. Niinpä, kun Kaijan    ääntä. Heillä on se tunne, että vibratoton ääni on joten-
                   teosten kanssa elää pitkään, ne muuttuvat aivan konk-     kin epäkiinnostava. Kun on tottunut soittamaan vaik-
                   reettisesti. Se, miten yksityiskohdat kuulee ja miten nii-  ka minkälaisia ääniä, on oppinut, että niissä kaikissa on
                   tä nimittää, muuttuu.                                     oma kauneutensa. Jos kauneuteen uskoo itse, siihen us-
                     Tästä tulee suoranaisesti semanttinen ongelma. Äk-      koo kuulijakin. ■
                   kiä alan kutsua jotakin asiaa aivan toisella nimellä, ja
                   silloin minulle vasta selviää, että se on itse asiassa osa jo-
                   takin suurta, täysin klassista tai romanttista elettä. Huo-
                   maan tämän, kun kuuntelen jonkun sellaisen soittoa,
                   joka on soittanut tätä musiikkia vain vähän. Esimerkiksi
                   Kremeriä tällaiset ylipaineet saattoivat vielä ensimmäi-
                   sillä kerroilla pelottaa, koska ne satuttivat tätä soittajaa
                   toisella tavalla.
                     KAIJA:  Niin,  Gidonille  ne  olivat  tuskanhuutoja…
                   Koko ylipaine on omituinen asia. Miksi haluan lisätä
                   sen tiettyihin paikkoihin? Jotkut muusikot ovat kysy-
                   neet, miksi pilaan sillä kauniin musiikkini!

                                                                      © IRMELI JUNG


















                                                                                                 Vuodet vierivät, mutta Kaija Saariahon   © ANDREW CAMPBELL
                                                                                                 ja Anssi Karttusen yhteistyö on säilynyt.
                                                                                                 Viimeksi Karttunen soitti Saariahon
                                                                                                 sellokonserton säveltäjän 70-vuotis-
                                                                                                 juhlakonsertissa Helsingissä.


                                                                                                                              |



                                                                                                RONDO CLASSIC    12|2022   41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46