Page 23 - RONDO_12
P. 23
Pekka Kuusiston kaikkea
pelkäämätön taiteilijaprofiili
oli keskeinen tekijä teoksen
taustalla.
Pekka Kuusiston
kaikkea pelkäämätön
taiteilijaprofiili oli © FELIX BROEDE
keskeinen tekijä Esa
Pietilän teoksen taustalla.
12 kantaesitykset
”Onhan se eläväinen kappale. Se muuntuilee aika pal-
jon, mutta samaa tematiikkaa on varioituen mukana eri
osissa. Koen, että tässä on kyse eräänlaisesta tarinanker-
ronnasta tai matkasta. Solistit käyvät teoksen aikana mo- 1.12.2022
nenlaisissa paikoissa.” Jimmy López Bellido: Airs for Mother.
Entä teoksen nimi? J’Nai Bridges, mezzosoprano & Catalyst Quartet.
”Kreikan kielen Kairos tarkoittaa nyt-hetkeä ero- Kaufmann Concert Hall, New York.
tuksena tavanomaiseen ajankulumiseen viittaavasta 1.12. Ari Romppanen: Sinun valossasi. Ami Kimanen, sopraano.
Kronoksesta, ja latinankielen Ludus viittaa antiikin gladi- Joensuun konservatorion kuoro ja sinfoniaorkesteri, joht. Sakari Tervo.
aattorikouluun”, Pietilä kertoo. Joensuun konservatorion sali.
Pietilä tunnetaan armoitettuna improvisoijana, onpa
sitten kyse sooloesiintymisistä, soittamisesta yhdessä niin 3.12. Tiina Myllärinen: Summer Images. Superpluck-trio (Rody van
Gemert, kitara, Eija Kankaanranta, kantele, Assi Karttunen, cembalo).
ikään huikeana improvisoijana tunnetun urkuri Pétur Okinawan yliopisto, Japani.
Sakarin kanssa tai esiintymisistä vapaata improvisointia
harjoittavan Liberty Ship -yhtyeen kanssa. Myös kaksois- 3.12. Osmo Tapio Räihälä: Lumottu metsä. Superpluck-trio (Rody van
konsertossa on tilaa improvisoinnille, joka kuuluu Pekka Gemert, kitara, Eija Kankaanranta, kantele, Assi Karttunen, cembalo).
Okinawan yliopisto, Japani.
Kuusistonkin vahvuuksiin.
”Aluksi ajattelin, että konsertossa olisi ollut enemmän- 3.12. Minna Leinonen: (Dis)similar. Harri Kuusijärvi, harmonikka ja
kin improvisointia, ja punnitsin paljon, mikä on kirjoi- eloelektroniikka, Markus Hohti, sello ja eloelektroniikka.
tetun ja improvisoidun suhde soolostemmoissa. Poistin Kalliosali, Helsinki.
sitten improvisointia jonkin verran, jotta muutkin kuin 6.12. Sauli Zinovjev: an adagio. Sinfonia Lahti, joht. Anna-Maria Helsing.
Pekka voisivat soittaa kappaletta. Teoksessa on Interlu- Sibelius-talo, Lahti.
dio-jaksoja, joissa tulkitsijat voivat valita joko valmiiksi kir-
joitetun tai improvisoinnin väliltä, ja teoksen lopulla on 6.12. Jimmy López Bellido: Rise. Berkeley Symphony Orchestra.
pääkadenssi, jossa solistit improvisoivat muutamien annet- Zellerbach Hall, Berkeley.
tujen lyhyiden motiivien pohjalta.” 8.12. Mioko Yokoyama: Crystal suite. Aliisa Neige Barrière, viulu,
Improvisaatio tuo useimmille mieleen jazzin, ja Pieti- Janne Valkeajoki, harmonikka. Oodi, Helsinki.
lääkin on usein luonnehdittu muusikoksi, joka liikkuu se-
kä jazzin että nykymusiikin maailmoissa. Tämänkaltainen 10.12. Kai Nieminen: Near The Edge of Light.
musiikinlajien erottelu ja lokerointi ei kuitenkaan mielly- Q Quartets. Liverpool Gustav Adolf Church, Englanti.
tä häntä, sillä hänen musiikissaan on kyse kokonaisval- 11.12. Sebastian Dumitrescu: Noctilucens. Stefan Gerritsen.
taisesta musiikillisesta synteesistä sekä pitkällä aikavälillä Muziekgebouw aan’t Iij, Amsterdam, Alankomaat.
muodostuneesta taiteellisesta kehittymisestä ja ilmaisun
evoluutiosta. 13.12. Mioko Yokoyama: Song of the Shirt. Tuuli Lindeberg, sopraano,
”Olen sekä improvisoija että säveltäjä, ja nämä molem- Petri Kumela, kitara. Hietsun Paviljonki, Helsinki.
mat aktiviteetit tarjoavat impulsseja toisilleen. Minulla on 14.12. Joel Järventausta: Naava. Jyväskylä Sinfonia, joht. Elena Schwarz.
samoja elementtejä mukana sekä improvisoiduissa esityk- Jyväskylän teatteritalo.
sissä että sävelletyissä teoksissa, enkä edes halua teosteni
kuulostavan vain jazzilta tai vain nykymusiikilta.” 14.12. Esa Pietilä: Kairos Ludus. Esa Pietilä, tenorisaksofoni,
”Perinteiset ajatusmallit kuitenkin istuvat niin tiukassa, Pekka Kuusisto, viulu, Jyväskylä Sinfonia, joht. Elena Schwarz.
Jyväskylän teatteritalo.
että kun on joskus soittanut jazzia, niin joidenkin tahojen
mielestä on aina jazz-muusikko. Tällaisesta leimasta on 16.12. Jukka Tiensuu: Ihmepari. Anu Komsi, Minna Pensola ja
taiteeni jo ajat sitten ajanut ulos. Me elämme nykyisin jo Tapiola Sinfonietta, joht. Sakari Oramo. Espoon kulttuurikeskus, Tapiola.
sellaisessa maailmassa, jossa tällainen laaja-alaisempi sä-
veltäjä- tai taiteilijakuva ei ole enää niin epätavallista.” ■
RONDO CLASSIC 12|2022 23