Page 23 - RONDO_12
P. 23

Pekka Kuusiston kaikkea
                                                                          pelkäämätön taiteilijaprofiili
                                                                          oli keskeinen tekijä teoksen

                                                                          taustalla.



       Pekka Kuusiston
       kaikkea pelkäämätön
       taiteilijaprofiili oli                              © FELIX BROEDE
       keskeinen tekijä Esa
       Pietilän teoksen taustalla.

                                                                    12       kantaesitykset
              ”Onhan se eläväinen kappale. Se muuntuilee aika pal-
            jon, mutta samaa tematiikkaa on varioituen mukana eri
            osissa. Koen, että tässä on kyse eräänlaisesta tarinanker-
            ronnasta tai matkasta. Solistit käyvät teoksen aikana mo-  1.12.2022
            nenlaisissa paikoissa.”                                  Jimmy López Bellido: Airs for Mother.
              Entä teoksen nimi?                                     J’Nai Bridges, mezzosoprano & Catalyst Quartet.
              ”Kreikan kielen Kairos  tarkoittaa  nyt-hetkeä  ero-   Kaufmann Concert Hall, New York.
            tuksena tavanomaiseen  ajankulumiseen viittaavasta       1.12. Ari Romppanen: Sinun valossasi. Ami Kimanen, sopraano.
            Kronoksesta, ja latinankielen Ludus viittaa antiikin gladi-  Joensuun konservatorion kuoro ja sinfoniaorkesteri, joht. Sakari Tervo.
            aattorikouluun”, Pietilä kertoo.                         Joensuun konservatorion sali.
              Pietilä  tunnetaan  armoitettuna  improvisoijana,  onpa
            sitten kyse sooloesiintymisistä, soittamisesta yhdessä niin   3.12. Tiina Myllärinen: Summer Images. Superpluck-trio (Rody van
                                                                     Gemert, kitara, Eija Kankaanranta, kantele, Assi Karttunen, cembalo).
            ikään huikeana improvisoijana  tunnetun  urkuri  Pétur   Okinawan yliopisto, Japani.
            Sakarin kanssa tai esiintymisistä vapaata improvisointia
            harjoittavan Liberty Ship -yhtyeen kanssa. Myös kaksois-  3.12. Osmo Tapio Räihälä: Lumottu metsä. Superpluck-trio (Rody van
            konsertossa on tilaa improvisoinnille, joka kuuluu Pekka   Gemert, kitara, Eija Kankaanranta, kantele, Assi Karttunen, cembalo).
                                                                     Okinawan yliopisto, Japani.
            Kuusistonkin vahvuuksiin.
              ”Aluksi ajattelin, että konsertossa olisi ollut enemmän-  3.12. Minna Leinonen: (Dis)similar. Harri Kuusijärvi, harmonikka ja
            kin  improvisointia,  ja punnitsin paljon, mikä  on kirjoi-  eloelektroniikka, Markus Hohti, sello ja eloelektroniikka.
            tetun  ja improvisoidun  suhde soolostemmoissa.  Poistin   Kalliosali, Helsinki.
            sitten  improvisointia jonkin  verran, jotta  muutkin kuin   6.12. Sauli Zinovjev: an adagio. Sinfonia Lahti, joht. Anna-Maria Helsing.
            Pekka  voisivat soittaa  kappaletta.  Teoksessa  on  Interlu-  Sibelius-talo, Lahti.
            dio-jaksoja, joissa tulkitsijat voivat valita joko valmiiksi kir-
            joitetun tai improvisoinnin väliltä, ja teoksen lopulla on   6.12. Jimmy López Bellido: Rise. Berkeley Symphony Orchestra.
            pääkadenssi, jossa solistit improvisoivat muutamien annet-  Zellerbach Hall, Berkeley.
            tujen lyhyiden motiivien pohjalta.”                      8.12. Mioko Yokoyama: Crystal suite. Aliisa Neige Barrière, viulu,
              Improvisaatio tuo useimmille mieleen jazzin, ja Pieti-  Janne Valkeajoki, harmonikka. Oodi, Helsinki.
            lääkin on usein luonnehdittu muusikoksi, joka liikkuu se-
            kä jazzin että nykymusiikin maailmoissa. Tämänkaltainen   10.12. Kai Nieminen: Near The Edge of Light.
            musiikinlajien erottelu ja lokerointi ei kuitenkaan mielly-  Q Quartets. Liverpool Gustav Adolf Church, Englanti.
            tä  häntä,  sillä hänen musiikissaan  on kyse  kokonaisval-  11.12. Sebastian Dumitrescu: Noctilucens. Stefan Gerritsen.
            taisesta musiikillisesta synteesistä sekä pitkällä aikavälillä   Muziekgebouw aan’t Iij, Amsterdam, Alankomaat.
            muodostuneesta  taiteellisesta  kehittymisestä ja ilmaisun
            evoluutiosta.                                            13.12. Mioko Yokoyama: Song of the Shirt. Tuuli Lindeberg, sopraano,
              ”Olen sekä improvisoija että säveltäjä, ja nämä molem-  Petri Kumela, kitara. Hietsun Paviljonki, Helsinki.
            mat aktiviteetit tarjoavat impulsseja toisilleen. Minulla on   14.12. Joel Järventausta: Naava. Jyväskylä Sinfonia, joht. Elena Schwarz.
            samoja elementtejä mukana sekä improvisoiduissa esityk-  Jyväskylän teatteritalo.
            sissä että sävelletyissä teoksissa, enkä edes halua teosteni
            kuulostavan vain jazzilta tai vain nykymusiikilta.”      14.12. Esa Pietilä: Kairos Ludus. Esa Pietilä, tenorisaksofoni,
              ”Perinteiset ajatusmallit kuitenkin istuvat niin tiukassa,   Pekka Kuusisto, viulu, Jyväskylä Sinfonia, joht. Elena Schwarz.
                                                                     Jyväskylän teatteritalo.
            että kun on joskus soittanut jazzia, niin joidenkin tahojen
            mielestä  on aina jazz-muusikko. Tällaisesta  leimasta  on   16.12. Jukka Tiensuu: Ihmepari. Anu Komsi, Minna Pensola ja
            taiteeni jo ajat sitten ajanut ulos. Me elämme nykyisin jo   Tapiola Sinfonietta, joht. Sakari Oramo. Espoon kulttuurikeskus, Tapiola.
            sellaisessa maailmassa, jossa tällainen laaja-alaisempi sä-
            veltäjä- tai taiteilijakuva ei ole enää niin epätavallista.” ■


                                                                                               RONDO CLASSIC    12|2022  23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28