Page 21 - RONDO_12
P. 21

veli-matti puumalan




 sisäsyntyinen säveltäminen  vä suhde.” Muitakin tärkeitä mentoreita ja kohtaamisia on   Hän kannustaa oppilaitaan myös monimuotoiseen tekemi-
                                                                           seen, koska se on tätä päivää: ”Entistä tärkeämpää on se,
            ollut: ”Minulle merkityksellisiä olivat vuosien 1989 ja 1990
                                                                           että on omaa aktiviteettia ja pystyy toimimaan erilaisissa
            kesät, jolloin olin  Franco Donatonin  mestarikurssilla
            Sienassa. Kesät eivät olleet tärkeitä pelkästään Donatonin     rooleissa. Täytyy olla joustoa.”
            takia; sain tutustua kansainvälisessä miljöössä uusiin ihmi-     Toisaalta Puumala muistuttaa, että yliopiston tehtävä
            siin ja kulttuureihin.” Puumala mainitsee, että                          ei ole niinkään valmistaa ammattiin vaan an-
            myös Magnus Lindberg sekä Kaija Saari-                                   taa yleissivistävää koulutusta. Puumala sum-
            aho ovat olleet tärkeitä esikuvia hänelle.                               maa, mikä sävellyksen opinnoissa on lopulta
                                                                                     tärkeintä: ”Ytimessä on se, että oppilaan pitää
                       Tarve uudistua                                                saada oppia säveltämisen käsityötaitoa.”
            Puumalalla on toisinaan tarve ottaa uusia nä-                              Puumala tuo myös esille, että säveltäjyyden
            kökulmia sävellystyöhönsä: ”Joskus haluan vain                           olemus on viime aikoina muuttunut: ”Sitä ku-
            astua sivuun ja katsoa, kuka minä olen.” Täl-                            vaa, että säveltäjä on luova nero, jota toiset
            lainen tarve syntyi vuonna 2008, kun Anna                                ihmiset palvovat, on alettu viime vuosina pur-
            Liisa -ooppera oli valmistunut, ja kun Susan-                            kaa ja haastaa.”
            na Mälkki oli tilannut häneltä teoksen Do-                                 Kun Puumalalta kysyy, onko taiteen va-
            naueschingenin musiikkipäiville. ”Kun kuulin                             paus uhattuna näinä epävakaina aikoina, hän
            oman teokseni siellä uuden musiikin Mekassa,                             mainitsee: ”Elämme onneksi vapaassa demo-
            niin minulle tuli tunne, että on etsittävä jotain                        kratiassa. Taiteilijat voivat tehdä sitä, minkä
            uutta kulmaa musiikin tekemiseen.”                                       tärkeäksi katsovat. Vaikeistakin aiheista voi
               Seuraavaan teokseen hän valitsikin tie-                               tehdä taidetta.”
            toisesti uudenlaisen neljäsosasävelaskelhar-                               Puumala puhuu myös taiteen tärkeydestä:
            monian: ”Asetin itselleni tehtävän, että otan                            ”Korona-aika toi esille, että ihmisillä on tar-
            askeleen vieraalle maaperälle.”                                          ve päästä taiteen äärelle. Toisaalta tuli karulla
               Samanlainen uudistumisen tarve syntyi                                 tavalla esille myös se, kuinka vähän yhteiskun-
            myös  Chainsprings-teoksen  valmistumisen  jäl-                          nassa lopulta ymmärretään ja arvostetaan tai-
            keen vuonna 1998: ”Tässä teoksessa, joka oli   ”Tumman ja korkean rekisterin välisestä   detta sekä taiteen tekemistä.”
            osa isompaa sarjaa, yhdistelin kansanmusiik-  vuorovaikutuksesta syntyy sonoriteetti, jonka
            kielementtejä omaan musiikilliseen kieleeni.   koen omakseni”, Veli-Matti Puumala kertoo.  Elämän koko kirjo läsnä
            Tuli kuitenkin tunne, että  se tie oli kuljet-                           Puumala elää tällä hetkellä ainutlaatuista ai-
            tu loppuun, ja oli selkeytettävä asioita.” Tämän jälkeen       kaa. Muutamia viikkoja sitten hänelle syntyi tytär, joka on
            Puumala teki Umstrichen vom Schreienden -teoksen, jossa hän    hänen kolmas lapsensa. ”On ihmeellistä seurata pienen ih-
            käytti riviteknistä lähestymistapaa. ”Riisuin kaiken turhan    misen elämää. Hänen kehityksessään tapahtuu joka päivä
            rönsyilyn”, hän kertoo.                                        jotain uutta”, Puumala kertoo onnellisena. Mutta vaikei-
               Silti hänen musiikissaan on ydin, joka säilyy uudista-      takin hetkiä hänellä on ollut – esimerkiksi vuosien 2015–
            misesta huolimatta: ”Musiikissani on elementti, joka tulee     2020 aikana, jolloin Tree of  Memories -viulukonsertto syntyi.
            pakostakin läpi.” Puumala kuvailee, että hänen täytyy löy-       Hannu Linnun aloitteesta syntynyt viulukonsertto saa
            tää aina tietynlainen tunnelma musiikkiin: ”Tumman ja          kantaesityksensä itsenäisyyspäivänä RSO:n ja  Carolin
            korkean rekisterin välisestä vuorovaikutuksesta syntyy so-     Widmannin esittämänä. Konsertin johtaa Jukka-Pek-
            noriteetti, jonka koen omakseni. Myös ajan käsittelyssä on     ka Saraste. ”Teos käsittelee muistia ja muistoja, kykyä
            teoksesta toiseen säilyviä ominaispiirteitä: pyrkimyksenä-     muistaa ja muistella sekä muistin ja muistojen katoamis-
            ni on laajentaa ajan kokemusta sekä muotokokemuksessa          ta”, kertoo Puumala.
            kulkea kaaoksesta kohti järjestystä.”                            Viulukonserton säveltäminen oli Puumalalle surutyötä.
                                                                           Teos on omistettu hänen isälleen, joka menehtyi vuonna
                   Säveltäjyyden muuttunut olemus                          2020.
            Taideyliopiston Sibelius-Akatemian sävellyksen professorina      ”Tree of  Memories on spiraalimainen teos, jonka alussa
            Puumala näkee musiikin aseman Suomessa melko positiivi-        esitellään asioita, ja hyvin nopeasti, välähdyksenomaisesti,
            sena: ”Olosuhteet ovat hyvät. Meillä on vireä musiikkielä-     siirrytään asiasta toiseen, mutta ei viedä mitään loppuun.
            mä, ja jopa korkean tason instituutiot ovat kiinnostuneita     Samat aiheet, jotka on kuultu, tulevat uudelleen, ja niihin
            nykymusiikista. He, jotka tämän elinvoimaisen musiikkielä-     sekoittuu myös uusia elementtejä. Teos etenee aukenevan
            män vihreälle oksalle pääsevät, ovat jopa kiireisiä.”          spiraalin tavoin.”
               Haasteitakin alalla on: ”Ongelmallisempi puoli on             Puumala  kertoo,  että  teos  toimii  jonkinlaisena  meta-
            se, että tekijöitä on paljon. Kilpailu tilauksista, esityksis-  forana elämästä: ”Alussa meillä on joukko asioita, ja mi-
            tä, apurahoista on valtavaa. Vaikka ihminen on taitava tai     tä  pidemmälle mennään, tulee uusia  asioita  esiin, ja  ne
            meritoitunut, se ei takaa  välttämättä vielä menestystä.”      sekoittuvat aiempiin tapahtumiin. Muistot kerrostuvat,
            Puumala vertaa tilannetta siihen aikaan, jolloin hän itse      muistot muuttuvat, ja vähitellen muistot katoavat.”
            aloitteli uraansa: ”Jos teit työsi hyvin, kyllä apuraha aina     Puumalan asenteesta elämää ja säveltäjyyttä kohtaan
            myönnettiin.”                                                  huokuu nöyryys: ”Täytyy iloita  kaikista  esityksistä, mitä
               Puumala kertookin, että hän pyrkii näkemään oppilai-        on. Mitä enemmän on nuorten ihmisten kanssa tekemisis-
            densa potentiaalin, jotta hän voisi ohjata heitä valitsemaan   sä, ja mitä enemmän aikaa seuraa, niin ymmärtää, ettei-
            sellaisia opintoja, jotka tukisivat heidän omaa polkuaan.      vät esitykset ole itsestäänselvyys. Niitä täytyy arvostaa.” ■


                                                                                               RONDO CLASSIC    12|2022   21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26