Page 21 - RONDO_12
P. 21
veli-matti puumalan
sisäsyntyinen säveltäminen vä suhde.” Muitakin tärkeitä mentoreita ja kohtaamisia on Hän kannustaa oppilaitaan myös monimuotoiseen tekemi-
seen, koska se on tätä päivää: ”Entistä tärkeämpää on se,
ollut: ”Minulle merkityksellisiä olivat vuosien 1989 ja 1990
että on omaa aktiviteettia ja pystyy toimimaan erilaisissa
kesät, jolloin olin Franco Donatonin mestarikurssilla
Sienassa. Kesät eivät olleet tärkeitä pelkästään Donatonin rooleissa. Täytyy olla joustoa.”
takia; sain tutustua kansainvälisessä miljöössä uusiin ihmi- Toisaalta Puumala muistuttaa, että yliopiston tehtävä
siin ja kulttuureihin.” Puumala mainitsee, että ei ole niinkään valmistaa ammattiin vaan an-
myös Magnus Lindberg sekä Kaija Saari- taa yleissivistävää koulutusta. Puumala sum-
aho ovat olleet tärkeitä esikuvia hänelle. maa, mikä sävellyksen opinnoissa on lopulta
tärkeintä: ”Ytimessä on se, että oppilaan pitää
Tarve uudistua saada oppia säveltämisen käsityötaitoa.”
Puumalalla on toisinaan tarve ottaa uusia nä- Puumala tuo myös esille, että säveltäjyyden
kökulmia sävellystyöhönsä: ”Joskus haluan vain olemus on viime aikoina muuttunut: ”Sitä ku-
astua sivuun ja katsoa, kuka minä olen.” Täl- vaa, että säveltäjä on luova nero, jota toiset
lainen tarve syntyi vuonna 2008, kun Anna ihmiset palvovat, on alettu viime vuosina pur-
Liisa -ooppera oli valmistunut, ja kun Susan- kaa ja haastaa.”
na Mälkki oli tilannut häneltä teoksen Do- Kun Puumalalta kysyy, onko taiteen va-
naueschingenin musiikkipäiville. ”Kun kuulin paus uhattuna näinä epävakaina aikoina, hän
oman teokseni siellä uuden musiikin Mekassa, mainitsee: ”Elämme onneksi vapaassa demo-
niin minulle tuli tunne, että on etsittävä jotain kratiassa. Taiteilijat voivat tehdä sitä, minkä
uutta kulmaa musiikin tekemiseen.” tärkeäksi katsovat. Vaikeistakin aiheista voi
Seuraavaan teokseen hän valitsikin tie- tehdä taidetta.”
toisesti uudenlaisen neljäsosasävelaskelhar- Puumala puhuu myös taiteen tärkeydestä:
monian: ”Asetin itselleni tehtävän, että otan ”Korona-aika toi esille, että ihmisillä on tar-
askeleen vieraalle maaperälle.” ve päästä taiteen äärelle. Toisaalta tuli karulla
Samanlainen uudistumisen tarve syntyi tavalla esille myös se, kuinka vähän yhteiskun-
myös Chainsprings-teoksen valmistumisen jäl- nassa lopulta ymmärretään ja arvostetaan tai-
keen vuonna 1998: ”Tässä teoksessa, joka oli ”Tumman ja korkean rekisterin välisestä detta sekä taiteen tekemistä.”
osa isompaa sarjaa, yhdistelin kansanmusiik- vuorovaikutuksesta syntyy sonoriteetti, jonka
kielementtejä omaan musiikilliseen kieleeni. koen omakseni”, Veli-Matti Puumala kertoo. Elämän koko kirjo läsnä
Tuli kuitenkin tunne, että se tie oli kuljet- Puumala elää tällä hetkellä ainutlaatuista ai-
tu loppuun, ja oli selkeytettävä asioita.” Tämän jälkeen kaa. Muutamia viikkoja sitten hänelle syntyi tytär, joka on
Puumala teki Umstrichen vom Schreienden -teoksen, jossa hän hänen kolmas lapsensa. ”On ihmeellistä seurata pienen ih-
käytti riviteknistä lähestymistapaa. ”Riisuin kaiken turhan misen elämää. Hänen kehityksessään tapahtuu joka päivä
rönsyilyn”, hän kertoo. jotain uutta”, Puumala kertoo onnellisena. Mutta vaikei-
Silti hänen musiikissaan on ydin, joka säilyy uudista- takin hetkiä hänellä on ollut – esimerkiksi vuosien 2015–
misesta huolimatta: ”Musiikissani on elementti, joka tulee 2020 aikana, jolloin Tree of Memories -viulukonsertto syntyi.
pakostakin läpi.” Puumala kuvailee, että hänen täytyy löy- Hannu Linnun aloitteesta syntynyt viulukonsertto saa
tää aina tietynlainen tunnelma musiikkiin: ”Tumman ja kantaesityksensä itsenäisyyspäivänä RSO:n ja Carolin
korkean rekisterin välisestä vuorovaikutuksesta syntyy so- Widmannin esittämänä. Konsertin johtaa Jukka-Pek-
noriteetti, jonka koen omakseni. Myös ajan käsittelyssä on ka Saraste. ”Teos käsittelee muistia ja muistoja, kykyä
teoksesta toiseen säilyviä ominaispiirteitä: pyrkimyksenä- muistaa ja muistella sekä muistin ja muistojen katoamis-
ni on laajentaa ajan kokemusta sekä muotokokemuksessa ta”, kertoo Puumala.
kulkea kaaoksesta kohti järjestystä.” Viulukonserton säveltäminen oli Puumalalle surutyötä.
Teos on omistettu hänen isälleen, joka menehtyi vuonna
Säveltäjyyden muuttunut olemus 2020.
Taideyliopiston Sibelius-Akatemian sävellyksen professorina ”Tree of Memories on spiraalimainen teos, jonka alussa
Puumala näkee musiikin aseman Suomessa melko positiivi- esitellään asioita, ja hyvin nopeasti, välähdyksenomaisesti,
sena: ”Olosuhteet ovat hyvät. Meillä on vireä musiikkielä- siirrytään asiasta toiseen, mutta ei viedä mitään loppuun.
mä, ja jopa korkean tason instituutiot ovat kiinnostuneita Samat aiheet, jotka on kuultu, tulevat uudelleen, ja niihin
nykymusiikista. He, jotka tämän elinvoimaisen musiikkielä- sekoittuu myös uusia elementtejä. Teos etenee aukenevan
män vihreälle oksalle pääsevät, ovat jopa kiireisiä.” spiraalin tavoin.”
Haasteitakin alalla on: ”Ongelmallisempi puoli on Puumala kertoo, että teos toimii jonkinlaisena meta-
se, että tekijöitä on paljon. Kilpailu tilauksista, esityksis- forana elämästä: ”Alussa meillä on joukko asioita, ja mi-
tä, apurahoista on valtavaa. Vaikka ihminen on taitava tai tä pidemmälle mennään, tulee uusia asioita esiin, ja ne
meritoitunut, se ei takaa välttämättä vielä menestystä.” sekoittuvat aiempiin tapahtumiin. Muistot kerrostuvat,
Puumala vertaa tilannetta siihen aikaan, jolloin hän itse muistot muuttuvat, ja vähitellen muistot katoavat.”
aloitteli uraansa: ”Jos teit työsi hyvin, kyllä apuraha aina Puumalan asenteesta elämää ja säveltäjyyttä kohtaan
myönnettiin.” huokuu nöyryys: ”Täytyy iloita kaikista esityksistä, mitä
Puumala kertookin, että hän pyrkii näkemään oppilai- on. Mitä enemmän on nuorten ihmisten kanssa tekemisis-
densa potentiaalin, jotta hän voisi ohjata heitä valitsemaan sä, ja mitä enemmän aikaa seuraa, niin ymmärtää, ettei-
sellaisia opintoja, jotka tukisivat heidän omaa polkuaan. vät esitykset ole itsestäänselvyys. Niitä täytyy arvostaa.” ■
RONDO CLASSIC 12|2022 21