Page 11 - RONDO_05
P. 11
”Minulle soitossa on
tärkeintä vakuuttavuus
ja luontevuus,
ei mikään musiikin
ulkopuolinen asia.”
V OIKO OLLA SATTUMAA, että kak-
si suomalaista opiskelukaveria pääsee
samanaikaisesti kansainväliselle uralle,
samalle saksalaiselle agentille, debytoi-
maan yhdessä Hollywood Bowlissa Los
Angelesin filharmonikkojen edessä (tä-
mä tapahtui viime elokuussa) ja vielä-
pä levyttämään kuuluisalle Deutsche
Grammophonen ”keltaiselle merkille”?
Ensin sen teki Tarmo Peltokos-
ki, 25, ja heti perässä Anton Mejias, 24. Kummallakin oli de-
byyttilevylleen sama konsepti: klassisista klassisinta höystettynä
moderneilla välisoitoilla. Kapellimestari-pianisti Peltokoski joh-
taa Mozartin sinfonioita ja soittaa niiden väliin omia imp-
rovisaatioitaan. Pianisti Mejias soittaa uudella levyllään J. S.
Bachin Das wohltemperierte Klavier II -sarjan, jota pätkii nykysä-
veltäjä Philip Lasserin 12 preludia, ”The Art of Memory”.
Tietenkään uraa ei kimpassa tehdä, vaan jokainen on omien
kykyjensä ja visioidensa varassa, mutta toisen vertaistuki ja ver-
kostot varmasti auttavat. ”Onhan se mahtavaa, että on Tarmon
tapainen hyvä ystävä, jonka kanssa voi vaihtaa ajatuksia ja jon-
ka kanssa yhteiset keikatkin sujuvat. Soolouraa tekevän muusi-
kon elämä on aika yksinäistä”, Anton myöntää.
Miten pääsee levyttämään isolle merkille näinkin tuttua pe-
Anton Mejias tulee kuubalaissuomalaisesta perheestä,
jossa soittaminen kuului luonnollisena osana lapsuuteen. rusohjelmistoa kuin Bachia? ”No, se on monen asian summa.
Poikakuoro Cantores Minores avasi ovia Bachin musiikkiin. Yksi kontakti oli DG:lle levyttävä baritoni Matthias Goerne,
jonka kanssa tein Lied-yhteistyötä. Kerroin ideastani, ja hän vei
asiaani eteenpäin. Myös agenttini Tanja Dorn oli tässä mu-
kana. Kävin esittäytymässä DG:n herroille Berliinissä, ja soi-
tin vuosi sitten koko ohjelman Dresdenin musiikkijuhlilla. Tästä
konsertista levy äänitettiin.” |
RONDO 5|2025 11

