Page 12 - RONDO_05
P. 12
”Olemus kasvaa omasta itsestä. Huonojakaan suorituksia ei kannata pelätä,
sillä niilläkin voi olla opettava merkitys”, Anton tuumii.
Amerikkalaisen säveltäjäpianistin Philip Lasserin prelu-
dit ovat kunnianosoitus Bachille ja suunniteltu esitettäväksi
joko yksinään tai yhdessä Das wohltemperierte Klavier II -sar-
jan kanssa. Ideana oli luoda kokoelma, jonka jokainen osa sella, jotka ovat monipuolisempia kuin cembalolla. Yritän
rakentuu muistumille edellisistä osista, ja viimeiset kappa- silti toteuttaa myös tyylinmukaisuuden ajatuksia, erityisesti
leet ovat jo kokonaan muistoista rakennettuja. retoriikkaa”, Anton kertoo.
”Minusta Lasserin kappaleet tuovat Bachin jättiteokseen Aluksi suurena innostajana Bach-pianismin saralla oli
raikastavan lisän, jopa niin, että sarja tuntuu lyhyemmältä, Glenn Gould, mutta sittemmin suosikeiksi ovat tulleet
vaikka musiikkia tulee 20 minuuttia lisää. Niissä on viittei- enemmän sellaiset pianistit kuin Dinu Lipatti, Tatjana
tä Bachin teemoihin, harmonioihin ja fraseerauksen ra- Nikolajeva ja Andras Schiff. ”Myös Masaaki Suzu-
kenteeseen, mutta samalla ne antavat erilaista perspektiiviä kin DWK-levytys cembaloilla on inspiroiva. Kiinnostavaa
niihin – korvien lepuutusta”, Anton perustelee ratkaisua. periodisoitinesityksissä on etenkin asioiden erilainen ajoi-
tus ja pulssi.”
Bach on ylitse kaiken muun Tyyliseikkoja tärkeämmäksi Antonille nousee kuitenkin
Anton Mejiaksella on erityinen suhde lempisäveltäjäänsä J. Bachin musiikin tunteisiin käyvyys, henkisyys sekä iso ta-
S. Bachiin. Hän osasi Das Wohltemperierte Klavier I:n 24 pre- pa ajatella.
ludia ja fuugaa jo kymmenvuotiaana. Opettaja Meri Lou- ”Vaikka kontrapunkti on huippuunsa viedyn taidokasta,
hos joutui joskus jopa toppuuttelemaan pojan intoa, ettei silti emotionaalisuus ja uskonnollisuus nousevat yli järjen.
tule tarttuneeksi liian vaativiin tehtäviin liian aikaisin. Poh- Voi puhua Pyhän hengen läsnäolosta. Tanssillisuuttakin
jan Bachin musiikin ymmärtämiselle antoi myös poikakuo- joissakin Bachin kappaleissa on, mutta en pidä sitä yhtä
ro Cantores Minores, jossa hän lauloi useita vuosia. keskeisenä.”
”Lauloin Cantiksessa kaikki Bachin tärkeimmät kirk- Voiko Bachiin ja muihin klassikoihin keskittymällä yhä
komusiikkiteokset, ja joskus soitin ja lauloin itsekseni jopa luoda uraa, niin kuin vanhoina hyvinä aikoina? ”Kyllä voi,
kaikki Matteus-passion stemmat. Laulullisuus ja toisaalta or- sillä etenkin Saksassa suuri yleisö yhä tykkää niistä”, Anton
kestraalisuus ovat minulle avaimia Bachiin, ja molempia vastaa. ”Ei sikäli, että soolouran luominen helppoa näin-
voi toteuttaa hyvin modernin flyygelin väreillä ja kosketuk- kään olisi. Se on hemmetin vaikeaa.”
12 RONDO 5|2025

