Page 12 - RONDO_05
P. 12

”Olemus kasvaa omasta itsestä. Huonojakaan suorituksia ei kannata pelätä,
                                                                       sillä niilläkin voi olla opettava merkitys”, Anton tuumii.
                Amerikkalaisen säveltäjäpianistin Philip Lasserin prelu-
              dit ovat kunnianosoitus Bachille ja suunniteltu esitettäväksi
              joko yksinään tai yhdessä Das wohltemperierte Klavier II -sar-
              jan kanssa. Ideana oli luoda kokoelma, jonka jokainen osa   sella, jotka ovat monipuolisempia kuin cembalolla. Yritän
              rakentuu muistumille edellisistä osista, ja viimeiset kappa-  silti toteuttaa myös tyylinmukaisuuden ajatuksia, erityisesti
              leet ovat jo kokonaan muistoista rakennettuja.           retoriikkaa”, Anton kertoo.
                ”Minusta Lasserin kappaleet tuovat Bachin jättiteokseen   Aluksi  suurena  innostajana  Bach-pianismin  saralla  oli
              raikastavan lisän, jopa niin, että sarja tuntuu lyhyemmältä,   Glenn Gould, mutta  sittemmin suosikeiksi ovat tulleet
              vaikka musiikkia tulee 20 minuuttia lisää. Niissä on viittei-  enemmän sellaiset pianistit kuin Dinu Lipatti, Tatjana
              tä  Bachin  teemoihin,  harmonioihin  ja  fraseerauksen  ra-  Nikolajeva ja Andras Schiff. ”Myös Masaaki Suzu-
              kenteeseen, mutta samalla ne antavat erilaista perspektiiviä   kin DWK-levytys cembaloilla on inspiroiva. Kiinnostavaa
              niihin – korvien lepuutusta”, Anton perustelee ratkaisua.  periodisoitinesityksissä on etenkin asioiden erilainen ajoi-
                                                                       tus ja pulssi.”
                        Bach on ylitse kaiken muun                       Tyyliseikkoja tärkeämmäksi Antonille nousee kuitenkin
              Anton Mejiaksella on erityinen suhde lempisäveltäjäänsä J.   Bachin musiikin tunteisiin käyvyys, henkisyys sekä iso ta-
              S. Bachiin. Hän osasi Das Wohltemperierte Klavier I:n 24 pre-  pa ajatella.
              ludia ja fuugaa jo kymmenvuotiaana. Opettaja Meri Lou-     ”Vaikka kontrapunkti on huippuunsa viedyn taidokasta,
              hos joutui joskus jopa toppuuttelemaan pojan intoa, ettei   silti emotionaalisuus ja uskonnollisuus nousevat yli järjen.
              tule tarttuneeksi liian vaativiin tehtäviin liian aikaisin. Poh-  Voi  puhua  Pyhän  hengen  läsnäolosta.  Tanssillisuuttakin
              jan Bachin musiikin ymmärtämiselle antoi myös poikakuo-  joissakin  Bachin  kappaleissa  on,  mutta  en  pidä  sitä  yhtä
              ro Cantores Minores, jossa hän lauloi useita vuosia.     keskeisenä.”
                ”Lauloin Cantiksessa kaikki Bachin tärkeimmät kirk-      Voiko Bachiin ja muihin klassikoihin keskittymällä yhä
              komusiikkiteokset, ja joskus soitin ja lauloin itsekseni jopa   luoda uraa, niin kuin vanhoina hyvinä aikoina? ”Kyllä voi,
              kaikki Matteus-passion stemmat. Laulullisuus ja toisaalta or-  sillä etenkin Saksassa suuri yleisö yhä tykkää niistä”, Anton
              kestraalisuus  ovat  minulle  avaimia  Bachiin,  ja  molempia   vastaa. ”Ei sikäli, että soolouran luominen helppoa näin-
              voi toteuttaa hyvin modernin flyygelin väreillä ja kosketuk-  kään olisi. Se on hemmetin vaikeaa.”



          12     RONDO   5|2025
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17