Page 17 - RONDO_05
P. 17

Teksti: HARRI KUUSISAARI



                                                                            © TANJA AHOLA
























            © MARKKU PIHLAJA
              Reetta Ristimäki mahdollistaa tuottajana muiden esiintymiset, mutta hän esiintyy myös itse teoksissa,     © MARKKU PIHLAJA
              jotka ovat hänelle merkityksellisiä ja sopivia. Tällaisia ovat Kabaree Berlin ja Brechtiä jokanaiselle.




              rakkaudesta




     © HARRI KUUSISAARI”
              musiikkiteatteriin








                          OLI KYLLÄ JOSSAIN vaiheessa jo sellainen      Greta Tuotannon vuodesta 2020 organisoimaa Helsin-
                          olo, että heittäisin pyyhkeen kehään.” Tällais-  gin Oopperakesä -festivaalia tämä ei silti pelasta. Elokuun
                          ta repliikkiä ei luulisi kuulevan alati energiseltä   lopussa järjestettävä, viikkoon tiivistetty tapahtuma on täl-
                          Reetta Ristimäeltä, mutta vapaiden ooppe-   lä haavaa viimeinen. Nähtävillä on kuusi oopperakokonai-
                          raryhmien arjen rankkuus ja rahoituksen nih-  suutta ja Taiteiden yön konsertti.
                          keys saattaa lyödä kasvoille. ”Mutta sitten tuli   ”Halusimme festivaalilla auttaa vapaita oopperaryhmiä
                          tuo VOS, joka velvoittaa tietenkin jatkamaan.”  ja säveltäjiä samaan uusia teoksiaan lavalle, pidentää tuo-
                            Ristimäen Greta Tuotanto pääsi tänä       tantojen elinkaaria ja luoda samalla showcase-tapahtuman
               vuonna  ainoana  uutena  hakijana  teattereiden ja  orkes-  kiertueagenteille. Emme kuitenkaan onnistuneet saamaan
               tereiden valtiontukien piiriin. Se työllistää vuodessa 100   julkista tukea.”
               freelanceria  noin 80 vuotuisessa  esityksessään, painopis-  ”Kun samalla Kansallisooppera sai Suomen Kulttuuri-
               tealueenaan uusi  suomalainen musiikkiteatteri. Miten   rahastolta 1,2 miljoonaa euroa uuden oopperan laborato-
               VOS-temppu tehtiin – eihän sen pitänyt leikkausten aika-  rioonsa, jonka tuloksena on varttitunnin demonstraatioita,
               na olla edes mahdollista?                              teimme sen johtopäätöksen, että alan kehittämisen vastuu
                 ”Kyllä se yllätys meille itsellemmekin oli, mutta ehkä toi-  siirtyy nähtävästi nyt sinne.”
               minnan ammattimaisuus oli yksi syy. Taloudenpitomme on   Se Ristimäkeä vähän harmittaa, että monta vuoroaan
               huolellista ja läpinäkyvää, teemme asialliset työsopimukset,   odottanutta oopperakantaesitystä jää nyt toteutumatta.
               tuotamme koko ajan kantaesityksiä  ja  suunnitelmamme   ”Toivottavasti niitä ei haudata, vaan ne löytävät estradinsa.”
               ovat realistisia. Toisaalta ei VOS autuaaksi tee, sillä tuo-  Mutta nyt on suunta eteenpäin, ja elokuisesta Ooppera-
               tantoraha meidän täytyy edelleen hankkia itse”, Ristimä-  kesästäkin Ristimäki on iloinen. Festivaalin ohjelmisto pu-
               ki sanoo.                                              noo yhteen eri aikakausien ja yhteiskuntaluokkien naisten
                 ”VOS saattaa jopa jäykistää organisaatiota. Mutta tot-  kohtaloita. Matemaattinen innovaattori Ada Lovelace, kir-
               ta kai tämä antaa varmempaa pohjaa kaikelle. Meillä säi-  jailija Aino Kallas, kuningattaret Elisabeth II ja Silvia,
               lyy silti vapaus päättää, kenen kanssa tehdään ja mitä. Se   oopperaikonit Carmen ja Adriana ja Heinz Juhani Hoff-
               on ero laitoksiin.”                                    mannin minioopperan nuori nykynainen Didi kohtaavat.  |


                                                                                                       RONDO    5|2025   17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22