Page 18 - RONDO_05
P. 18
Missiona leirien yhdistäminen © MARKKU PIHLAJA
Reetta Ristimäellä on 30-vuotinen kokemus suomalai-
sesta vapaan kentän musiikkiteatterista. Hän oli perusta-
massa Ooppera Skaalaa vuonna 1995 ja Musiikkiteatteri
Kapsäkkiä 1998. Kapsäkissä hän toimi johtajan tehtävis-
sä vuoteen 2012. Suomalaista kamarioopperaa hän joh- Eva Braunin esittämätön nauha on Pasi Lyytikäisen säveltämä monologiooppera Maritza Núñezin
ti 2017–2023, ja Greta Tuotanto aloitti vuonna 2015. librettoon. Se kantaesitettiin vuonna 2021. Teos on absurdi kuvaus vanhenevasta Hitlerin morsiamesta,
Ristimäki ei kuitenkaan kasvanut nuoresta kiinni oop- joka käy läpi elämäänsä, valintojaan ja tunteitaan.
peraan, vaan tie tulevaan missioon aukeni sangen myö-
hään. Nurmolainen tyttö harrasti tanssia, musiikkia,
teatteria ja kuvataidetta.
Ylioppilaaksi tultuaan hän haki ja pääsi Helsingin yli-
opistoon opettajankoulutukseen. Siellä häntä kannustet- © MARKKU PIHLAJA
tiin lauluopintoihin Helsingin konservatorioon. Se oli
sitten menoa.
”Opettajan ura ei silloin tuntunut mitenkään omim-
malta alalta, mutta kun nyt ajattelee, kasvatustieteiden
opiskelu antoi hyvän pohjan tuotantotyölle. Siinä oppi
ihmisten kanssa tekemisen: miten antaa jokaiselle mah-
dollisuus loistaa, mutta samalla arvioida realistisesti,
mikä on mahdollista ja mikä ei. Opin jäsentämään ko-
konaisuuksia.”
Vuosina 1985–91 hän oli mukana Ylioppilasteatte-
rissa, jonka jälkiturkkalainen ilmapiiri teki vaikutuksen
mutta samalla jätti ulkopuoliseksi. 1992 hän pääsi Sibe-
lius-Akatemiaan, mutta ei tuntenut oloaan kotoisaksi sil-
loisessa oopperamaailmassakaan.
”Olin vähän outo lintu kummassakin leirissä, ja aloin
jo tuntea, että paikkani voisi olla niiden puolivälissä. Sii-
hen aikaan ooppera- ja teatteripiirit olivat jyrkästi eriy-
tyneitä. Teatterissa ajateltiin, että mitään vakavasti
otettavaa ei voi esittää laulaen, ja musiikilliset taidot oli-
vat monesti alkeellisia. Oopperassa taas näytteleminen
oli luokattoman huonoa.”
Tästä valkeni missio yhdistää aloja ja taitoja. Liisa
Linko-Malmion ja Ritva Auvisen laulutunteja ovat
myöhemmin täydentäneet esimerkiksi brittiläiset musi-
kaalivalmentajat Tim Richards ja Ian Nicholas. He
opettivat, miten laulu, tanssi ja näytteleminen voivat ni-
voutua. Tälle oli tarvetta 1994 Lepakko-operetin Rosalin-
den roolissa Aleksanterinteatterissa.
”Tietenkin mietin uraani: pitäisikö seurata monia
suomalaisia saksalaiseen oopperataloon. Mutta samaan
aikaan elämään tuli perheen perustaminen ja kaksi lasta,
joten päätin ruveta tekemään omia juttujani. Esiinnyin
alkuun mainosvideoilla ja firmakeikoilla. Silloin tätä
työtä vielä riitti. Olin mukana mm. Neil Hardwick-
in tv-elokuvassa Pieni yösoitto.”
”Joskus on jäänyt harmittamaan, etten keskittynyt
pelkästään laulamiseen, vaan jäin vähän ulkokehälle.
Toisaalta sieltä näkee pidemmälle. Miksihän monessa
mukana olevat miehet saavat renessanssineron leiman,
mutta naisten kohdalla se ei ole niinkään suotavaa?
Epäillään, osaavatkohan he mitään kunnolla.”
18 RONDO 5|2025

