Page 19 - RONDO_05
P. 19
Miksiköhän
monessa mukana
olevat miehet saavat
renessanssineron
leiman, mutta
naisten kohdalla
epäillään, osaavatko
he mitään kunnolla?
© MAARIT KYTÖHARJU / MUSICA NOVA HELSINKI
Ihmisen jälkeen on monitaiteellinen
tieteiskamariooppera. Sen on säveltänyt
Max Savikangas, ja libretto on Teemu
Mäen käsialaa. Esityksessä käsitellään
tulevaisuuden ihmistä musiikin, tanssin,
videotaiteen ja tekoälyn avulla.
jaaja Taru Mäkelän kanssa ovat syntyneet mm. kaksi
Räppääjästä Sörkan svengiin sota-aiheista teosta Vihan kevät (2018) ja Palava kaupunki
Reetta Ristimäki on ollut eri rooleissa synnyttämässä yli (2015), suuren suosion saanut Brechtiä jokanaiselle (2022)
40 kantaesitystä. Helppoa vapaiden organisaatioiden luo- ja viimeisimpänä Urho Kekkosesta satiirin keinoin
minen ei ole ollut. kertova UKK.
”Kun perustimme Päivi Loposen kanssa Ooppera ”On se hurjaa ajatella, että meillä on niin lähellä ai-
Skaalan, tilasimme 21-vuotiaalta Juha T. Koskiselta ka, jolloin poliittinen systeemi oli niin lähellä vajota yh-
uuden oopperan. Se oli siihen aikaan täysin hullunroh- den ihmisen itserakkauden vangiksi. Ja miten päätökset
keaa. Kapsäkin johdosta jouduin luopumaan, koska olin tehtiin pienessä miesporukassa, ja miten käyttäydyttiin
uupua hallintotyöhön, ja oma taiteellinen työ kärsi.” naisia kohtaan! Kyllä demokratian kanssa täytyy olla
Kapsäkki on silti yhä Greta Tuotannon esitysten vaki- tarkkana. Huumori on hyvä keino tällaisten asioiden
tuisia estradeja Aleksanterinteatterin rinnalla. Useimmat käsittelyyn.”
näyttämöteokset ja konsertit suunnitellaan kiertueille, ja Anneli Kannon kirjan perusteella syntynyt Rottien
niitä nähdään festivaaleilla, kulttuuritiloissa, konserttisa- pyhimys on ollut Greta Tuotannon suurimpia menes-
leissa ja teattereissa eri puolilla Suomea. tyksiä. Jukka Nykäsen kanssa Ristimäki on tehnyt jo
Ristimäelle lankeaa kunnia Risto Räppääjä -buu- kolme musikaalia. Kabaree Berlin on Ristimäen kestorak-
min aloituksesta teoksella Risto Räppääjä ja Pakastaja-El- kaus. Sen ohjelmisto uusiutuu koko ajan, ja tuotannot
vi (2002), mutta nykyisin hän pitää eniten historiallisista ovat kasvaneet duoilloista kuvitetuiksi orkesterikonser-
aiheista. Yhteistyössä kirjailija Sirpa Kähkösen ja oh- teiksi ja teatteriksi. |
RONDO 5|2025 19

