Page 24 - RONDO_05
P. 24
”Olemme tietoisesti rikkoneet sitä, miltä kesäteatteriesi- ”Haluamme korostaa Pinokkion kasvutarinaa sekä aske-
tyksen pitäisi näyttää. Vuosien varrella olemme tehneet niin leita ja taistelua kohti ihmisyyttä”, Kukkonen toteaa.
suurta draamaa kuin lastenesityksiä. Emme myöskään sido ”Pinokkio on hieno tarina ja alkuperäisteos on tunnettua
esityksiä liikaa miljööseen. Linnakemainen näyttämö kokee Disney-versiota raadollisempi. Dramatisoin teoksen puhut-
nopeasti inflaation.” telemaan aikuisyleisöä, mutta säilyttäen sen seikkailullisuu-
Kukkonen on ohjannut Pinokkion kerran aikaisemminkin, den.”
Lahden Kaupunginteatteriin vuonna 2010. Teos pulpahti Suomenlinnan Hyvän omantunnon linnake on Ryh-
taas Kukkosen mieleen sen ajankohtaisuuden vuoksi. mäteatterin suurin näyttämö ja teatterille tärkeä. Esitys-
”Esitys seuraa Carlo Collodin alkuperäistä tarinaa, valinnoissa pitää miettiä tunnettuutta. Kukkonen kokee
mutta se on dystopia, jossa maailma on jakautunut rikkaiden kesäesityksen laatimisen nuoralla tanssimiseksi.
ja köyhien alueisiin. Saman kehityksen voi nähdä ajassam- ”Kesäesityksiin kohdistuu erityinen taloudellinen paino-
me. Yhteiskunnan syrjimä arvo, hyvässä ja pahassa. Pitää pystyä yhdistämään tunnet-
Pinokkio ei tunne kuulu- tuus ja korkea taiteellinen taso. Helsinginkadun näyttämölle
vansa joukkoon.” voimme tehdä enemmän kantatekstejä ja ottaa suurempia
Dystooppinen maisema riskejä.”
soi myös Jussi Kärkkäi- ”Kesäesityksissämme on erityistä myös itse lauttamatka
© FRANS RINNE
sen esitykseen säveltämis- saareen ja kulku Suomenlinnan poikki teatteriin. Monelle
sä lauluissa. se on jotain enemmän kuin vain perinteinen ilta teatterissa.”
Harjoitusprosessi kesäesityksissä on Kukkosen mukaan
haastava. Treenit alkavat huhtikuussa ja ensi-ilta on jo ke-
säkuun alussa. Suomenlinnaan päästään vasta myöhemmin
keväällä, joten harjoituskausi paikan päällä jää lyhyeksi.
”Jos kohtauksia pitää kirjoittaa uusiksi tai muuten esitys
vaatii isompaa muutosta, täytyy olla ihan yötä myöten Suo-
menlinnassa niitä miettimässä”, Kukkonen sanoo.
Oman haasteensa tekijöille heittää myös itse näyttä-
mötila.
”Massiivisten kivimuurien ympäröimä näyttämö on hel-
posti kuin jääkaappi. Pitää tyyliin olla pilkkihaalarit päällä
keskellä kesää, kun siellä treenaa. Helteellä muurit varastoi-
Ohjaaja Kimmo Virtanen vat lämpöä”, Kukkonen kuvailee.
haluaa jättää tilaa
katsojan tulkinnalle.
© KATRI DAHLSTRÖM
24 RONDO 5|2025 Heikki Syrjän ja Riku Suokkaan käsikirjoittama
komedia Karavaanari – kaikkien kaveri hauskutti
Pyynikin kesäteatterissa viime kesänä.

