Page 24 - RONDO_05
P. 24

”Olemme tietoisesti rikkoneet sitä, miltä kesäteatteriesi-  ”Haluamme korostaa Pinokkion kasvutarinaa sekä aske-
              tyksen pitäisi näyttää. Vuosien varrella olemme tehneet niin   leita ja taistelua kohti ihmisyyttä”, Kukkonen toteaa.
              suurta draamaa kuin lastenesityksiä. Emme myöskään sido    ”Pinokkio on hieno tarina ja alkuperäisteos on tunnettua
              esityksiä liikaa miljööseen. Linnakemainen näyttämö kokee   Disney-versiota raadollisempi. Dramatisoin teoksen puhut-
              nopeasti inflaation.”                                    telemaan aikuisyleisöä, mutta säilyttäen sen seikkailullisuu-
                 Kukkonen on ohjannut Pinokkion kerran aikaisemminkin,   den.”
              Lahden Kaupunginteatteriin vuonna 2010. Teos pulpahti      Suomenlinnan Hyvän omantunnon linnake on Ryh-
              taas Kukkosen mieleen sen ajankohtaisuuden vuoksi.       mäteatterin suurin näyttämö ja teatterille tärkeä. Esitys-
                 ”Esitys seuraa  Carlo Collodin alkuperäistä tarinaa,   valinnoissa  pitää  miettiä  tunnettuutta.  Kukkonen  kokee
              mutta se on dystopia, jossa maailma on jakautunut rikkaiden   kesäesityksen laatimisen nuoralla tanssimiseksi.
              ja köyhien alueisiin. Saman kehityksen voi nähdä ajassam-  ”Kesäesityksiin kohdistuu erityinen taloudellinen paino-
                                          me. Yhteiskunnan syrjimä     arvo, hyvässä ja pahassa. Pitää pystyä yhdistämään tunnet-
                                          Pinokkio ei tunne kuulu-     tuus ja korkea taiteellinen taso. Helsinginkadun näyttämölle
                                          vansa joukkoon.”             voimme tehdä enemmän kantatekstejä ja ottaa suurempia
                                            Dystooppinen maisema       riskejä.”
                                          soi myös Jussi Kärkkäi-        ”Kesäesityksissämme on erityistä myös itse lauttamatka
     © FRANS RINNE
                                          sen esitykseen säveltämis-   saareen ja kulku Suomenlinnan poikki teatteriin. Monelle
                                          sä lauluissa.                se on jotain enemmän kuin vain perinteinen ilta teatterissa.”
                                                                         Harjoitusprosessi kesäesityksissä on Kukkosen mukaan
                                                                       haastava. Treenit alkavat huhtikuussa ja ensi-ilta on jo ke-
                                                                       säkuun alussa. Suomenlinnaan päästään vasta myöhemmin
                                                                       keväällä, joten harjoituskausi paikan päällä jää lyhyeksi.
                                                                         ”Jos kohtauksia pitää kirjoittaa uusiksi tai muuten esitys
                                                                       vaatii isompaa muutosta, täytyy olla ihan yötä myöten Suo-
                                                                       menlinnassa niitä miettimässä”, Kukkonen sanoo.
                                                                         Oman haasteensa tekijöille heittää myös itse näyttä-
                                                                       mötila.
                                                                         ”Massiivisten kivimuurien ympäröimä näyttämö on hel-
                                                                       posti kuin jääkaappi. Pitää tyyliin olla pilkkihaalarit päällä
                                                                       keskellä kesää, kun siellä treenaa. Helteellä muurit varastoi-
                                         Ohjaaja Kimmo Virtanen        vat lämpöä”, Kukkonen kuvailee.
                                         haluaa jättää tilaa
                                         katsojan tulkinnalle.
                                                                                                            © KATRI DAHLSTRÖM










































          24     RONDO   5|2025                                                              Heikki Syrjän ja Riku Suokkaan käsikirjoittama
                                                                                             komedia Karavaanari – kaikkien kaveri hauskutti
                                                                                             Pyynikin kesäteatterissa viime kesänä.
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29