Page 25 - RONDO_05
P. 25
© KATRI DAHLSTRÖM
Kesäteatterille on
tyypillistä, että
ihmiset ja asiat
ovat liikkeessä.
Suomalainen kesä
on sekä aika että
tila yllättäville
kohtaamisille.
”Suomenlinnassa kaiken pitää tapah-
tua katsojien silmien alla, joten suunnit-
telijoilla on ollut ratkottavaa esityksessä
esiintyviin merihirviöihin. Katetulle teat-
terialueelle saa kuitenkin luotua valoil-
la ja savulla hyvin erilaisia maailmoja ja
tunnelmia. Tekniikan kehittyminen, esi-
merkiksi liikkuvat valot, ovat helpottaneet
paljon.”
Sääolosuhteet vaikuttavat kuitenkin ai-
na enemmän tai vähemmän. Katokseen
lentävä lintu nappaa helposti huomion.
Toisaalta luonnosta voi olla Kukkosen
mielestä myös hyötyä.
”Elokuun pimenevät illat muuttavat Pyynikin kesäteatterissa esitettiin vuonna 2023 Täällä Pohjantähden alla.
kesäesitystä selkeästi. Kun esitys alkaa va- Tänä kesänä ohjelmistossa on Tuntematon sotilas.
loisaan aikaan ja päättyy pimeällä, tarinan kaari tiivistyy
loppua kohden hienosti. Luonnonvalo kulkee näin upealla
tavalla yhdessä draaman kanssa.” Tuntemattoman sotilaan kohdalla vertailulta aiempiin tul-
kintoihin on varmasti mahdoton välttyä. Teosvalinta sai
Rakkaudesta lajiin ja perinteeseen osakseen myös kritiikkiä muun muassa siksi, että esitykses-
Pyynikin Kesäteatterille Linnan Tuntemattomalla sotilaalla on sä on vain miesrooleja.
tärkeä merkitys. Edvin Laineen ja Kalle Holmbergin ”Täytyykö Tuntematon roolittaa juuri näin? Voiko tällai-
ohjaukset Pyynikille 1960- ja 1990-luvuilla olivat teatteri- sella esityksellä juhlia juhlavuotta? Ymmärrän kysymykset
tapauksia. hyvin, mutta samalla seison tehtyjen valintojemme takana.
”Tuntematon sotilas asettuu luontevasti Pyynikin esitystra- Menneet tulkinnat ja kuvastot väikkyvät taustalla, mutta en
ditioon ja tekee osaltaan sille kunniaa”, sanoo Mikkola, jol- ole kokenut paineita”, Mikkola sanoo.
la on itselläänkin pitkä historia perinteikkään kesäteatterin ”Teatterintekijänä yritän päästä irti poliittisesta osoitte-
kanssa. lusta tai siitä, mikä on muotia, koska koen ne tavattoman
”Aloitin urani sieltä, kun olin 17-vuotiaana avustajana latistaviksi. Teatterissa haluan nähdä taiteen mahdolli-
Holmbergin ohjaamassa Pohjantähden alla -esityksessä (1995). simman puhtaana kaikesta tästä. Tuntemattomassa minua
Minulla on aina ollut suuri rakkaus Pyynikkiä kohtaan”, kiinnostavat nämä nuoret miehet ja se, miten he laittavat
Mikkola kertoo. kehonsa historian lihamyllyyn.”
Mikkola ohjasi myös itse Täällä pohjantähden alla -esityksen ”Olen ilokseni huomannut, että nykyisissä 30-vuotiais-
Pyynikille vuonna 2023. Mikkola kokee Linnan ohjaustyön- sa miesnäyttelijöissä on paljon ihanaa sensitiivisyyttä, ja
sä sisarteoksina. Minkälaista kesäteatterin tekeminen Pyy- he pystyvät välttämään tietyt vanhat maskuliiniset suden-
nikillä on? kuopat.”
”Ajattelen samalla tavalla kuin aikanaan lavastaja Ensio Mikkola kertoo uudesta tulkinnasta tulevan riisutumpi
Suominen sanoessaan, ettei Pyynikki ole kesäteatteri vaan ja henkilövetoisempi. Pyynikin pyörivän katsomon koko-
kansallinen ulkoilmanäyttämö. Näkemystä tukee se, että naisuuteen tuoma ”liikkuva kuva” luo teatterin ja eloku-
siellä on aina tartuttu kansallisiin suuriin teoksiin”, Mikko- van synteesiä.
la sanoo. ”Tässä ajassa sodan maisema on vahvasti katsojan pääs-
”Pyynikin näyttämö on tosin todella armoton ohjaajalle. sä jo valmiiksi, joten emme yritä kuvittaa alkuperäisteosta,
Pitää luoda paljon kuvia ja niille vielä välitilanteet, kun kat- vaan haemme modernia lavastusta ja pyrimme pääsemään
somo pyörii. Rakastan kuitenkin sitä haastetta, jonka se te- lähelle henkilöiden mielentilaa. Tässä mielessä olemme us-
kijälleen antaa”, Mikkola jatkaa. kollisia Linnan tekstille.” |
RONDO 5|2025 25

