Page 30 - RONDO_05
P. 30

RONDO   tanssin kasvot



       Teksti: HENNA RAATIKAINEN  |  Kuvat: PETRI KUHA





























       Koreografi, opettaja ja Kinetic Orchestran taiteellinen
       johtaja JARKKO MANDELIN uskoo, että nykytanssia
       voi luoda ja kokea kuten musiikkia.



      orkesteri,                                                     Jarkko Mandelinin Silence on tanssiesitys, joka on inspiroitunut klassisen musiikin



                                                                     esittämisestä. Tanssiryhmä muodostaa klassista musiikkitraditiota mukailevan orkesterin
      joka soittaa                                                   ja herättää konserton osat eloon.


                                                                     MANDELININ VIIME VUODEN suursatsaus oli Helsingin kau-
      liikettä                                                       punginteatterissa esitetty Silence, yhteistuotanto Tanssiteat-
                                                                     teri Minimin ja Helsinki Dance Companyn kanssa. Kiitetty teos
                                                                     kiteytti sen, mistä Mandelin koreografina innostuu: vauhdista,
                                                                     virtuoottisesta liikkeestä ja omintakeisesta tekniikasta.
                                                                       Loppuunmyydyissä Silencen esityksissä kaksitoista tanssijaa
               j       kalenteri on täynnä.                          toimivat frakkipukuiset kehot.
                                                                     muodostivat näyttämölle klassisen orkesterin, jonka soittimina
                       ARKKO MANDELIN VAIKUTTAA levolliselta – vaikka
                                                                       Mandelinin laajempi missio koreografina on, että liikettä voi-
                                                                     si ajatella, kokea ja luoda kuten musiikkia; että tanssi voisi olla
                         Seuraavana päivänä Stoassa alkaa Kinetic
                       Orchestran järjestämä Spring Break Festival. Toimis-
                                                                     soitettavaa liikettä, omalakista ja välitöntä.
                       tossa valmistellaan jo syksyn kantaesitystä Working
                                                                       ”Me emme ole mykkä teatteriryhmä, joka kertoo tarinoita
                       Class Heroes. Ja sitten on vielä Bolero, jota esitetään   Siihen viittaa Kinetic Orchestran nimikin.
                       elokuussa maailman suurimmassa esitystaiteen ta-  ilman puhetta. Tarkoitus on todistaa, että tanssi itsessään on
                pahtumassa Edinburgh Fringessä.                      relevanttia, eikä sen tarvitse kertoa tarinaa.”
                  Bolero on teos, jossa kaksi tanssijaa joutuu taiteilijaneron hii-  Mandelinia kiinnostaa kinesteettinen empatia – se, mitä kat-
                puvan inspiraation vietäväksi.                       soja kokee nähdessään toisen lentävän, tippuvan tai kurottavan.
                  ”Siinä on itseironinen sävy”, sanoo Mandelin, joka esiintyy   ”Liikettä voi myötäelää, ja sitä voi orkestroida ja manipuloi-
                teoksen ääniraidalla.                                da samaan tapaan kuin musiikkia. Sillä voi saada aikaan katart-
                  Mandelin toimii vuonna 2009 perustamansa, vuosittain noin   tisia kokemuksia.”
                15 henkilöä työllistävän Kinetic Orchestran taiteellisena johta-  Juuri nykytanssissa tämä on Mandelinin mielestä otollista,
                jana. Hän painottaa, että kyseessä on ryhmä, jossa asiat teh-  sillä nykytanssissa tulkinnat ovat vapaampia ja historialliset
                dään yhdessä. Ryhmän kehittämää nykytanssin paritekniik-  konnotaatiot vähäisempiä kuin vaikkapa baletissa.
                kaa ei edes voi harjoitella yksin. Kaikki ryhmän esiintyjät myös
                opettavat.                                           MANDELIN OPISKELI Kansallisoopperan balettioppilaitok-
                  ”Haluaisin ajatella, etteivät porukan jäsenet kokisi ole-  sessa ja otti sen jälkeen balettiin etäisyyttä Teatterikorkea-
                vansa Jarkon alaisia, vaan että me yhdessä olemme Kinetic   koulussa 2000-luvun alussa. Uran edetessä hän ryhtyi hahmot-
                Orchestra.”                                          telemaan lattia- ja paritekniikkaa toisin.

          30     RONDO   5|2025
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35