Page 31 - RONDO_05
P. 31

Mandelinia kiinnostaa kinesteettinen empatia – se, mitä katsoja kokee
              nähdessään toisen lentävän, tippuvan tai kurottavan.

               ”Kyllästyin siihen, että baletissa kontakti partnerien välillä tun-
             tui usein hengettömältä. On outoa, että toinen osapuoli katsoo
             suoraan yleisöön ja toinen katsoo toisen selkää”, hän toteaa.
                Kinetic Orchestrassa tanssijoiden tasavertainen työskentely
             nostajana ja nostettavana on kaiken ydin. Kinetic Orchestrassa
             yksikään tanssija ei erikoistu tiettyyn osa-alueeseen, vaan pyr-
             kimys on, että kaikki osaisivat tehdä kaikkea.
               ”Meille on tärkeää, ettemme sisällöissämme vahvista sellais-
             ta maailmaa, jossa pieniä naisia riepotetaan pitkin ja poikin. Ha-
             luamme, että kaikilla olisi taitojen ja voiman kautta toimijuus.”
               Kinetic Orchestran työssä kontakti-improvisaatio ja nyky-
             tanssipartneeraus yhdistyvät sirkuksen, katutanssin ja kamp-
             pailulajien vaikutteisiin.
               Jotakin on kuitenkin baletistakin jäänyt käyttöön. Mandelin
             on kiitollinen omaksumastaan liikelähtöisyydestä ja ammatti-
             maisesta otteesta harjoitteluun.
               ”Olen pyrkinyt pitämään baletin määrätietoisen asenteen
             mukana työssäni mutta yhdistänyt siihen katutanssipuolen luo-
             vuuden ja improvisoinnin. Olen ottanut parhaat puolet useista
             maailmoista.”

              YHDISTELY ON KANNATTANUT. Taiteen kentällä Kinetic                   12.6.2025–4.1.2026
             Orchestran rennon lennokas estetiikka ja esitykset ovat harvi-
             naisen tunnistettavia.
               Ryhmän työ kiinnostaa myös kansainvälisesti. Mandelin viet-  OOPPERAMAA
             tää vuodesta useita kuukausia ulkomailla kiertueilla, opetta-
             massa ja koreografina. Tällä hetkellä hän valmistelee projektia
             tšekkiläiselle sirkusryhmälle.
               Kinetic Orchestran viime vuosien esitykset ovat olleet huip-            SUOMI
             pusuosittuja Suomessakin. Myös Silencea edeltävä Gravity myi
             kaikki Kaupunginteatterin esityksensä loppuun.
               Mandelinin mielestä Kinetic Orchestran paikka kotimaan ny-
             kytanssikentällä on silti jossain määrin epämuodikas.
               ”En sanoisi, että olemme marginaalissa, mutta olemme yksi               Liput 7 € / 5 €
             harvoista kotimaisista ryhmistä, jotka keskittyvät kehon liikut-
             tamiseen ja vaativiin tekniikoihin. Esitystaiteellinen lähestymis-
             tapa on juuri nyt enemmän pinnalla.”
               Kotimaisista nykytanssin tekijöistä Mandelin vinkkaa tämän     12.–19.6. 11–16 (ke, pe-su), 11–18 (to)
             juttusarjan haastateltavaksi Elina Pirisen. Hän on Mandelinin           25.6.–31.8. 11–18 (ke-su)
             opiskelutoveri Teatterikorkeakoulusta, ajoilta, jolloin professuu-
             ria hoiti koreografi ja Tanssiteatteri Raatikon perustaja Marjo   3.9.25–4.1.26 11–16 (ke, pe-su), 11–18 (to)
             Kuusela.
               ”Pirisen omalakisuutta arvostan. Minulla on kova kunnioitus
             hänen visioitaan kohtaan. On aika hauskaa, että olemme sa-      sibeliusmuseum.fi | Piispankatu 17, Turku
             malta vuosikurssilta päätyneet tekemään näin erilaisia asioita.
             Ehdottomasti hän.” ■

             Juttusarja esittelee suomalaisia nykytanssin tekijöitä
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36