Page 33 - RONDO_05
P. 33

s         EBASTIAN HILLIN MUSIIKISSA on aina

                    ollut oopperallisen kerronnallisuuden juonne,
                    mutta Cupido-konsertossa klarinetille, sirkustaiteilijal-
                    le, valoille ja kamariorkesterille se korostuu. Idea ko-
                    koonpanosta tuli tilaajilta, Hiljaisuus Ry:ltä ja
                    Lapin kamariorkesterilta. Teos tilattiin Reidar
            Särestöniemen syntymän 100-vuotisjuhlan kunniaksi,
            mutta tilaajat antoivat säveltäjälle vapauden päättää, kuin-
            ka vahvasti teos liittyy lappilaiseen taiteilijaan.
              Rovaniemen Korundissa olleessa kantaesityksessä Cu-
            pido sai solisteikseen klarinetisti Lauri Sallisen, sirkus-
            taiteilija Karita Tikan ja valotaiteilija Jukka Huitilan.
              ”Tutustuttuani Reidariin ja vierailtuani Särestöniemes-
            sä tunsin vahvaa yhteyttä häneen. Samaistuin erityisesti
            siihen, miten hän kuvasi taidettaan: ’Minun maalauksissani   Säveltäjä Sebastian Hilli ja kapellimestari John Storgårds valmistamassa
            on vain minä itse. Niissä on onneni ja tuskani, täyttymätön kaipuu-  Cupidon esitystä Rovaniemen Korundissa.
            ni, koko elämäni.’ Tämä ajatus ohjasi myös omaa luomis-
            prosessiani”, Hilli kertoo.
              ”Musiikki kumpusi Reidarin inspiroimana, mutta kui-   Rakkauden kaksijakoisuus
            tenkin jostain hyvin henkilökohtaisesta. Nämä tunteet ka-
            navoituivat musiikkiin vahvasti, ja siksi koko sävellyksen   värittää koko teosta. Riipivyys
            syntyprosessi oli intensiivinen, jopa raivokas. 45-minuut-
            tinen teos syntyi puolessa vuodessa, sisältäen editointivai-  ja raadollisuus ilmenevät
            heen, mikä on tämän kokoluokan teokselle lyhyt aika.”
              Sitä mukaa kun musiikkia syntyi, Hilli jakoi materiaa-  mikrointervallien sävyttämissä
            lia, ideoita ja toiveita solisteille, ja kokonaisuus muotoutui   karuissa harmonioissa.
            vuorovaikutteisesti. Musiikki, sirkus ja valot ovat orgaani-
            sesti sidoksissa toisiinsa ja rakentavat yhdessä teoksen ker-
            rontaa.
              ”Halusin  kuitenkin  antaa  Karitalle  ja  Jukalle  luovan   ”Sirkus- ja valotaide mahdollistavat sen, että musiikilli-
            vapauden  ammentaa  ideoistani enkä lähteä  määrittele-  set hetket saavat lisää painoa ja merkitystä, monitasoisuut-
            mään tarkasti heidän osuuksiaan. Työstimme teosta yh-  ta  ja rikkovat  musiikille luonteenomaista  abstraktiutta.
            dessä muun muassa workshopeissa sekä etäkokouksissa,   Teoksessa on myös huomioitu  tilalliset  ratkaisut,  jotka
            ja toisaalta erillämme toisistamme.”                 kutsuvat yleisön teoksen sisälle ja tekevät kokemuksesta
              ”Teoksen laajuus antoi otolliset  lähtökohdat useiden   kokonaisvaltaisen elämyksen.”
            solistien käytölle. Annoin tietoisesti musiikissa tilaa sille,   ”Olen säveltänyt teoksen niin, että Cupido toimii myös
            että muut elementit voivat olla aktiivisia ja nousta esiin   itsenäisenä musiikillisena teoksena. Tällöin teos muuttuu
            vuoroillaan. Jokaisella solistilla on myös oma kadenssinsa   monitaiteellisesta näyttämöllisestä teoksesta klarinettikon-
            teoksen osien välissä.”                              sertoksi, jossa on yksi solisti. Koska sirkus- tai valo-osuuk-
              Valot ja sirkus olivat vahvasti läsnä säveltäjän ajatus-  sia ei ole partituurissa määritelty, niiden toteutus on avoin
            prosessissa ja vaikuttivat myös musiikilliseen ilmaisuun.  ja sallii monenlaisia taiteellisia ratkaisuja.”
              ”Mietin muun muassa, minkälainen musiikki voisi so-  ”Rovaniemellä  toteutettu Cupido on kuitenkin yhteis-
            pia akrobaattiseen  ilmaisuun ja tukea  liikettä.  Välillä   työssä syntynyt ja monitaiteinen kokonaisuus, ja toivon,
            säveltäessäni  mielessäni oli jokin  konkreettinen  lavata-  että teos saa tilaisuuksia tulla toteutetuksi juuri tässä muo-
            pahtuma tietylle jaksolle. Näyttämöllisyys toi musiikkiin   dossaan. Muiden elementtien poissaolo muuttaa väistä-
            myös tietynlaista  dramaattisuutta,  kerronnallisuutta  ja   mättä teoksen luonnetta ja kokemista.”
            oopperallisuutta, joka on toisaalta tärkeä osa säveltäjyyt-
            täni luonnostaankin.”                                         Herkkyyttä ja raadollisuutta
                                                                 Cupidon musiikki on Hillin mukaan luonteeltaan dramaat-
                      Rakkauden onnea ja tuskaa                  tista ja emotionaalisesti latautunutta. Rakkauden kaksija-
            Teoksen tematiikat – rakkaus, intohimo ja rakkauden kak-  koisuus värittää koko teosta, ja tästä syntyy jännitteinen
            sijakoisuus, sen onni ja tuska – muodostavat Cupidon selkä-  tunnelma, joka heijastuu myös klarinettisolistin ja orkes-
            rangan. Sirkus- ja valotaideosuudet asettuivat lopulliseen   terin vuoropuhelussa.
            muotoonsa vasta musiikin valmistuttua, kiinnittyen teok-  ”Omakohtainen tunneside  teoksen teemoihin  sai ai-
            sen tematiikkaan ja ammentaen sävellyksen dramaturgi-  kaan jonkinnäköisen hurmostilan, jossa sävelet virtasivat
            sista kaarroksista ja musiikillisista jännitteistä.  jostain raa’an ja brutaalin sekä herkän ja hellän välillä
              ”Valot  ja  sirkustaide  reagoivat  musiikillisiin  tapahtu-  seilaavasta tilasta. Mielestäni se kuuluu teoksen materiaa-
            miin, eleisiin ja tunnelmiin – esimerkiksi musiikin villiin-  lissa. Riipivyys ja raadollisuus ilmenevät teoksen harmo-
            tyminen heijastuu  yhtä lailla  akrobatian villiintymiseen   nisessa  kielessä, mikrointervallien  sävyttämissä  karuissa
            tai värien rikastumiseen valotaiteessa”, Hilli kuvaa.  harmonioissa.”                                        |



                                                                                                        RONDO    5|2025  33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38