Page 20 - RONDO_05
P. 20
Olin vähän outo lintu
sekä teatteri- että
KUVAT © MARKKU PIHLAJA
oopperapiireissä ja aloin jo
tuntea, että paikkani voisi
olla niiden puolivälissä.
UKK on Sirpa Kähkösen
käsikirjoittama ja Taru
Mäkelän ohjaama Seuraavasta uutuudesta hän puhuu erityisen innois-
karnevalistinen musiikki- saan. Se on 5.11. Kapsäkissä ensi-iltansa saava mu-
näytelmä Suomesta ja siikkirevyy Sörkka svengaa. Se on kuvaus 1920-luvun
vahvan johtajan kaipuusta. Helsingistä, kieltolain ajasta, Sörnäisten salakapakasta,
Greta Tuotannon ja
Kapsäkin uutuus sai jazzin tulosta Suomeen ja ikkunoiden avaamisesta Eu-
ensi-iltansa 3.10.2024, rooppaan. Käsikirjoitus on Anneli Kannon ja musiikki
ja esitykset jatkuvat myös Marko Puron.
syksyllä 2025.
Tyylillisesti Ristimäki ei halua sulkea musiikkiteatte-
ria karsinoihin. ”Schlagerit, kabareet ja muut olivat ai-
kansa teatterimusiikkia – ei niissä voi erotella genrejä.
Rytmi- ja taidemusiikki sekoittuvat. Popin puolelle me-
neminen ei kuitenkaan hirveästi kiinnosta.”
Tasoa riittää, resursseja ei
Tämänhetkistä tilannetta musiikkiteatterin kentällä Ris-
timäki pitää kahtalaisena. Hänestä tekemisen taso on
noussut paljon, ja monet säveltäjät haluavat kirjoittaa
uusia oopperoita.
”Muualla maailmassa on lottovoitto, jos säveltäjä saa
oopperansa esiin. Meillä vastaavaa lokerointia ja koo-
dien tiukkuutta ei ole, vaan rajojen yli loikkiminen on
luontevampaa. Teatterikentällä uusi sukupolvi on tuo-
nut musikaalien tekemiseen aivan uuden vaihteen.
Oopperassakin voi nähdä jo laadukasta näyttelijäntyö-
tä, mikäli henkilöohjaukseen on ollut aikaa.”
”Olen silti huolissani suomalaisen musiikkiteatterin
tilasta Broadway-ohjelmiston puristuksessa. Vapaiden
ryhmien ongelmana taas ovat hajanaisuus ja riittämät-
tömät resurssit markkinointiin. Se johtaa negatiiviseen
kierteeseen. Julkisuus on kiven alla, ja esitysjaksot ovat
niin lyhyitä, ettei sana ehdi kulkea.”
”Hyviä freelancereita on paljon, mikä on ryhmien
kannalta hyvä, mutta työtilanteen tukaluus ei sitä tieten-
kään ole. Erityisesti tämä koskee valmistuvia laulajia.
Vapailla ryhmillä olisi iso tehtävä tarjota heille rooleja
ja auttaa uralla eteenpäin.”
Ristimäellä riittää ehdotuksia uuden musiikkiteatte-
rin elinvoiman takaamiseksi.
”Kansallisoopperan pitäisi antaa Alminsalia ante-
liaammin nykyoopperan käyttöön ja tulla myös tuo-
tannoissa ja kustannuksissa vastaan. Laitosteattereilta
puuttuu joskus kykyä ja halua vierailujen vastaanotta-
miseen. Siihen toivoisi muutosta, sillä vierailut mah-
dollistaisivat niillekin monipuolisemman ohjelmiston.
Valtio voisi tulla vastaan takaamalla edes lahjoitusten
verovähennysoikeuden, mikä helpottaisi paljon yritys-
yhteistyötä.” ■
20 RONDO 5|2025

