Page 23 - RONDO_05
P. 23
© MITRO HÄRKÖNEN
Ryhmäteatterin johtaja Juha Kukkonen
vastaa tämän vuoden kesäesityksen
Pinokkion sovituksesta ja ohjauksesta.
Ryhmäteatterin Suomenlinnan kesäteatterissa on komeat puitteet. Kuva kesän 2024
vuorella Kokkolan kaupunginteatterin taiteellisen johtajan produktiosta Don Quijote ja tragikoominen transformaatio. Kuvan Robin Svartström
Kimmo Virtasen ohjaamana. Virtaselle kesäteatterissa nähdään näyttämöllä myös tänä kesänä.
usein lyhyeksi jäävä harjoituskausi on mieleinen tapa teh-
dä teatteria. Kukaan ei tule tekemään
”Se on kiehtova lähtökohta ja haaste. Ulkona tapahtu-
vissa harjoituksissa on kesäteatterin todellista henkeä.” teatteria kesällä
vastentahtoisesti,
Tilaa katsojan kokemukselle
Turun Vartiovuorelle ohjaaminen ja Lewis Carrollin kuu- mikä tuo heti positiivisen
lun fantasian näyttämöllistäminen on ollut Virtasen haavee- vireen tekemiseen.
na jo pitkään.
”Teatterintekijänä minua kiinnosti selättää Carrollin
nonsense-tyyppinen kieli, jota ei pysty dramatisoimaan ”Esityksessä on myös useita kappaleita, jotka Kari Mäki-
suoraan näyttämölle. Miten kehittää kielen rinnalle juonel- ranta on säveltänyt. Kirjoittamissani sanoituksissa olen ha-
lisia elementtejä siten, että se säilyy koko perheen esitykse- lunnut pelata nonsensella”, Virtanen kuvaa. Hän hahmottaa
nä?” Virtanen kertoo. kesäteatterin eri tavalla kuin sisälle tehtävän esityksen.
”Tykkään todella paljon koko perheen teatterista. Mi- ”Kesäteatteriesityksen tekeminen intiimiksi on haasta-
nulle on tekijänä tärkeää, että varsinkin tämän tyyppisissä vampaa. Kun ollaan ulkotilassa, jossa saattaa kuulua luon-
esityksissä viihtyvät kaikki ikään katsomatta. Carrollin teos non ääniä tai alkaa sataa ilmaisun volyymi on erilainen.
sopii tarkoitukseen hyvin.” Mielikuvienkin tasolla kesäteatterin ja ’normiteatterin’ vä-
Virtanen sanoo esityksen olevan alkuperäisen päällekir- lillä on varmasti eroa.”
joitus. ”Kesäteatteri on myös katsojalle omanlaisensa, kun syö-
”Halusin säilyttää esityksessä alkuperäisteoksen luon- dään makkarat väliajalla ja täytyy pukeutua Suomen epä-
teen, tutut hahmot ja elementit sekä heijastuksen siitä kie- vakaisen kesäsään mukaan.”
lellisestä leikistä.” Virtanen kertoo, että kesäesitysten työryhmien jäsenet
Esitystä työstäessään Virtanen ei mieti erikseen teoksen ovat usein valinneet viettää suvensa juuri kesäteatterin pa-
teemoja, vaan keskittyy kertomaan tarinan mahdollisim- rissa. Kukaan ei tule tekemään teatteria kesällä vastentah-
man mielenkiintoisesti ja eheästi. toisesti, mikä tuo heti positiivisen vireen tekemiseen.
”Kirjastahan löytyy tietenkin vaikka mitä, esimerkiksi ai- ”Useampana vuonna olen miettinyt, että tämä taisi olla
kuiseksi kasvamisen vaikeus. En kuitenkaan tietoisesti nosta viimeinen kesä, mutta sitten sitä on aina halunnut palata.”
teemoja esille. Haluan jättää tilaa katsojalle ja katsojan ko- ”Olen tehnyt kesäteatteria paljon. Tein ensimmäiset ke-
kemusmaailmalle.” säteatterini jo 1990-luvulla näyttelijänä. Kesäteatterin teke-
Turun Kesäteatterin näyttämö Vartiovuorella sijaitsee minen tuntuu yhä ytimeltään samalta kuin aloittaessani.”
luonnon ympäröimällä kukkulalla. Kyseessä on melko pe-
rinteinen kesäteatteritila, katettuine katsomoineen. Virta- Nuoralla tanssia ja rajojen rikkomista
nen kirjoitti esityksen juuri Vartiovuorta ajatellen. Teatteriretki Suomenlinnaan on monelle jokakesäinen pe-
”Kesäteatteriesityksen työstäminen vaatii erityistä suun- rinne. Kesäteatterin tekeminen on prosessina Ryhmäteatte-
nittelua, kun ei ole tavalliseen tapaan valoja tai muitakaan rissa samanlainen kuin muissakin esityksissä.
erikoisefektejä käytössä. Fantasiaelementtejä olemme rat- ”Suomenlinna on kuulunut repertuaariimme niin pit-
kaisseet pelaamalla perspektiivillä ja fyysisellä komiikalla. kään, etten osaa ajatella sitä erikseen kesäteatterina”,
Hatuntekijänä nähtävä, mimiikan taituri Marc Gassot on Kukkonen toteaa. Ryhmäteatteri pyrkii siihen, ettei raja ke-
tässä hieno voimavara.” säteatterin ja ”normiteatterin” välillä olisi suuri. |
RONDO 5|2025 23

