Page 14 - RONDO_05
P. 14

Opettajikseen  Phila-                                                               kuuden-kahdeksan tun-
              delphiassa Anton sai Ga-                                                             nin  paahtaminen  ei  joh-
              ry  Graffmanin  ja  Ignat                                                          da mihinkään. Kyse on
              Solzhenitsynin,  joka  on                                                         aina siitä, mitä saa itsestään
              venäläiskirjailija   Aleksandr                                                  irti. Jos pidän pidemmän paus-
              Solzhenitsynin poika. Molem-                                                 sin  harjoittelussa,  moni  asia  voi
              pien pohjattomasta viisaudesta Anton                                       palatessa avautua ihmeellisesti.”
              ahmi paljon. Curtis-instituutti ei silti ollut                           Hiljattain Anton vietti kokonaisen päi-
              vain  yksinäistä  taitojen  huippuunsa  hiomista,                  vän Lontoossa itsensä  Alfred Brendelin,
              vaan elämä kampuksella oli sosiaalista.                   legendaarisen wieniläisklassikkojen ja saksalaisen roman-
                ”Kehityin  viidessä  vuodessa  valtavasti  sekä  soittajana   tiikan tulkin seurassa.
              että ihmisenä. Yhtä tärkeää kuin pianotunnit olivat muut    ”Se ei ollut mikä tahansa soittotunti, vaan vietimme ai-
              opiskelijat  pianoseminaareissa,  kamarimusiikissa  ja  oppi-  kaa  keskustellen  musiikista,  kirjallisuudesta  ja  muista  tai-
              tuntien ulkopuolella. Kamarimusiikkia oli paljon jo järjes-  teista. Välissä soitimme Schubertin B-duuri-sonaattia. Hän
              tetysti, mutta sen lisäksi ahmimme sitä vielä iltaisin omina   on yhä 94-vuotiaana täynnä palavaa taiteen halua, uteliai-
              aktiviteetteina – duoja, trioja, kvartettoja, liedejä.”  suutta ja skarppia mieltä. Hänestä välittyi asenne taiteeseen
                ”Heti alussa tuli selväksi, että meininki on kunnianhi-  elämäntapana, joka oli todella inspiroivaa.”
              moisempaa  kuin Suomessa. Alussa  ilmassa  oli tietenkin
              kilpailuhenkisyyttä,  mutta  ehkä  se  on  nuorelle  soittajalle
              kelpo, joskin tietysti naiivi buustaaja. Filosofiset kysymykset
              tulivat mukaan myöhemmin.”                              Tyyliseikkoja tärkeämmäksi
                Musiikinteon mentaalinen puoli kiinnostaakin nyt Anto-
              nia erityisesti. Hän on sitä mieltä, ettei oman tien löytämi-  Antonille nousee Bachin
              nen muusikkona voi olla vain sitä, että kuulostaa erilaiselta.
              Se voi johtaa pinnalliseen itsensä korostamiseen ja temp-  musiikin tunteisiin käyvyys,
              puiluun.                                                henkisyys sekä iso tapa ajatella.
                ”Itse asiassa ego on muusikon pahin vihollinen. Se häi-
              ritsee musiikin luonnollista flow-tilaa, jossa soittimesta tulee
              mielen jatke. Ego tekee temppuja, joiden vuoksi hermostu-
              taan. Tämä buddhalainen ajattelu sopii laajemminkin mu-
              siikkiin”, Anton sanoo ja jatkaa:                           Anton ei ole ollut virallisesti Suomessa Nuorten pianoa-
                ”Olemus kasvaa omasta itsestä. Huonojakaan suorituk-   katemian jäsen, mutta hän on osallistunut sen kursseille ja
              sia ei kannata pelätä, sillä niilläkin voi olla opettava merki-  tapahtumiin. Hänestä soitinakatemiat ovat ”supertärkeitä”.
              tys. Menestymistä ja rahaa korostava ajattelu on riesa. Siitä   ”En varmaan ollut ainut klassiseen musiikkiin panosta-
              voi päästä eroon, kun antaa musiikin rakkauden vallata kai-  va nuori, jolle yksinäisyyden tunne on tuttua. On antoisaa
              ken ja meditaation rauhoittaa mielen.”                   olla samanmielisten kanssa ja oppia yhtä aikaa. Keskuste-
                                                                       lut vertaisten kaverien kanssa antavat yhtä paljon kuin soit-
                      Harjoittelu voi myös huonontaa                   totunnitkin.”
              Usein korostetaan sitä, miten paljon työtä ja harjoittelua   Uraansa Anton aikoo jatkossakin rakentaa omien stan-
              huipulle pääseminen vaatii. Anton haluaa kyseenalaistaa   dardien perusteella.
              harjoittelun määrän autuaaksi tekevänä asiana ja koros-     ”Tietenkin asettuminen osaksi Deutsche Grammopho-
              taa sen laatua.                                          nen katalogia tuntuu vastuulliselta, mutta toisaalta olisin
                ”Harjoittelu on merkityksellistä silloin, kun tuntuu, et-  soittanut samalla tavalla mille tahansa muullekin levymer-
              tä on oikeassa tilassa ja löytää asioita. Jos harjoittelee lii-  kille. Minulle soitossa on tärkeintä vakuuttavuus ja luonte-
              kaa, se voi tehdä soiton myös huonommaksi. Voi olla, että   vuus, ei mikään musiikin ulkopuolinen.” ■



          14     RONDO   5|2025
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19