Page 14 - RONDO_05
P. 14
Opettajikseen Phila- kuuden-kahdeksan tun-
delphiassa Anton sai Ga- nin paahtaminen ei joh-
ry Graffmanin ja Ignat da mihinkään. Kyse on
Solzhenitsynin, joka on aina siitä, mitä saa itsestään
venäläiskirjailija Aleksandr irti. Jos pidän pidemmän paus-
Solzhenitsynin poika. Molem- sin harjoittelussa, moni asia voi
pien pohjattomasta viisaudesta Anton palatessa avautua ihmeellisesti.”
ahmi paljon. Curtis-instituutti ei silti ollut Hiljattain Anton vietti kokonaisen päi-
vain yksinäistä taitojen huippuunsa hiomista, vän Lontoossa itsensä Alfred Brendelin,
vaan elämä kampuksella oli sosiaalista. legendaarisen wieniläisklassikkojen ja saksalaisen roman-
”Kehityin viidessä vuodessa valtavasti sekä soittajana tiikan tulkin seurassa.
että ihmisenä. Yhtä tärkeää kuin pianotunnit olivat muut ”Se ei ollut mikä tahansa soittotunti, vaan vietimme ai-
opiskelijat pianoseminaareissa, kamarimusiikissa ja oppi- kaa keskustellen musiikista, kirjallisuudesta ja muista tai-
tuntien ulkopuolella. Kamarimusiikkia oli paljon jo järjes- teista. Välissä soitimme Schubertin B-duuri-sonaattia. Hän
tetysti, mutta sen lisäksi ahmimme sitä vielä iltaisin omina on yhä 94-vuotiaana täynnä palavaa taiteen halua, uteliai-
aktiviteetteina – duoja, trioja, kvartettoja, liedejä.” suutta ja skarppia mieltä. Hänestä välittyi asenne taiteeseen
”Heti alussa tuli selväksi, että meininki on kunnianhi- elämäntapana, joka oli todella inspiroivaa.”
moisempaa kuin Suomessa. Alussa ilmassa oli tietenkin
kilpailuhenkisyyttä, mutta ehkä se on nuorelle soittajalle
kelpo, joskin tietysti naiivi buustaaja. Filosofiset kysymykset
tulivat mukaan myöhemmin.” Tyyliseikkoja tärkeämmäksi
Musiikinteon mentaalinen puoli kiinnostaakin nyt Anto-
nia erityisesti. Hän on sitä mieltä, ettei oman tien löytämi- Antonille nousee Bachin
nen muusikkona voi olla vain sitä, että kuulostaa erilaiselta.
Se voi johtaa pinnalliseen itsensä korostamiseen ja temp- musiikin tunteisiin käyvyys,
puiluun. henkisyys sekä iso tapa ajatella.
”Itse asiassa ego on muusikon pahin vihollinen. Se häi-
ritsee musiikin luonnollista flow-tilaa, jossa soittimesta tulee
mielen jatke. Ego tekee temppuja, joiden vuoksi hermostu-
taan. Tämä buddhalainen ajattelu sopii laajemminkin mu-
siikkiin”, Anton sanoo ja jatkaa: Anton ei ole ollut virallisesti Suomessa Nuorten pianoa-
”Olemus kasvaa omasta itsestä. Huonojakaan suorituk- katemian jäsen, mutta hän on osallistunut sen kursseille ja
sia ei kannata pelätä, sillä niilläkin voi olla opettava merki- tapahtumiin. Hänestä soitinakatemiat ovat ”supertärkeitä”.
tys. Menestymistä ja rahaa korostava ajattelu on riesa. Siitä ”En varmaan ollut ainut klassiseen musiikkiin panosta-
voi päästä eroon, kun antaa musiikin rakkauden vallata kai- va nuori, jolle yksinäisyyden tunne on tuttua. On antoisaa
ken ja meditaation rauhoittaa mielen.” olla samanmielisten kanssa ja oppia yhtä aikaa. Keskuste-
lut vertaisten kaverien kanssa antavat yhtä paljon kuin soit-
Harjoittelu voi myös huonontaa totunnitkin.”
Usein korostetaan sitä, miten paljon työtä ja harjoittelua Uraansa Anton aikoo jatkossakin rakentaa omien stan-
huipulle pääseminen vaatii. Anton haluaa kyseenalaistaa dardien perusteella.
harjoittelun määrän autuaaksi tekevänä asiana ja koros- ”Tietenkin asettuminen osaksi Deutsche Grammopho-
taa sen laatua. nen katalogia tuntuu vastuulliselta, mutta toisaalta olisin
”Harjoittelu on merkityksellistä silloin, kun tuntuu, et- soittanut samalla tavalla mille tahansa muullekin levymer-
tä on oikeassa tilassa ja löytää asioita. Jos harjoittelee lii- kille. Minulle soitossa on tärkeintä vakuuttavuus ja luonte-
kaa, se voi tehdä soiton myös huonommaksi. Voi olla, että vuus, ei mikään musiikin ulkopuolinen.” ■
14 RONDO 5|2025

