Page 16 - Rondo_07
P. 16
John Storgårds nautti Berliinin
filharmonikkojen ylellisestä
soinnista ja puhaltajien
yksilöllisistä taidoista.
Suomalaiset
mukana huippumenossa
Teksti: HARRI KUUSISAARI, Berliini | Kuvat: STEPHAN RABOLD
BERLIININ FILHARMONIKOT PANOSTAVAT seuraavan bergin sinfonikoista. Hänellä oli selvästi hyvä kontakti
vuoden aikana suomalaisiin kapellimestareihin ja musiik- sekä kapellimestariin että kollegoihinsa.
kiin. Kesäkuussa heti John Storgårdsin jälkeen orkeste- Berliner Morgenpost -lehti kuitenkin arvioi otsikkoa
ria johti Sakari Oramo. Esa-Pekka Salonen on kauden myöten, että Storgårds olisi ollut hermostunut ja että hän
2022/23 teemasäveltäjä, ja hän vierailee pitkästä aikaa korosti Brucknerin kuudennessa sinfoniassa arkkitehtuu-
myös kapellimestarina. Salosen lisäksi filharmonikko- ria sisällön sijaan. Itse olin toisessa esityksessä, jossa ei ol-
ja johtavat joulukuusta kesäkuuhun ulottuvalla jaksolla lut hermostuneisuuden merkkejä. Sinfonian ensimmäises-
Santtu-Matias Rouvali, Klaus Mäkelä ja Mikko Franck. sä osassa kapellimestarin pyrkimys liikkuvuuteen aiheutti
Lisäksi Sakari Oramo ja Susanna Mälkki johtavat Kara- vähän epävarmuutta tempoihin ja kulmikkuutta muotoi-
jan-akatemian orkesteria osana kausisarjaa. luun – musiikki ei päässyt hengittämään ja virtailemaan.
Salosen teoksia kuullaan useita, mm. urkukonserton Toisesta osasta alkaen ote kuitenkin tasoittui, ja orkes-
Saksan-ensiesitys. Franckin johtamassa konsertissa tou- terin syväsointinen Bruckner-perinne pääsi oikeuksiinsa.
kokuussa on pelkkää suomalaista musiikkia: Salosen Ka- Vapautuneessa scherzossa kommunikaatio muusikoi-
rawane kuorolle ja orkesterille, Rautavaaran Requiem in den kanssa alkoi toimia yhä paremmin, ja finaalissa oli jo
our time ja Sibeliuksen viides sinfonia. Suomalainen mu- kosolti yhteistä rutistusta, joka kirvoitti bravo-huudot.
siikki on harvoin saanut vastaavaa kunnianosoitusta tällä Storgårds nautti puhaltajien taidoista niin, että balanssi
areenalla. oli joskus niihin päin kallellaan.
Berliinin filharmonikot ei ole vierailijalle helppo orkeste- Kantaesityksenä kuultu Gerald Barryn kontrabassokon-
ri, ja sitä ei ole tehnyt helpommaksi se, että ykköskonsert- sertto ottaa aineksia säveltäjän oopperasta, joka perustuu
timestarin paikka on ollut täyttämättä jo vuodesta 2020, Rainer Werner Fassbinderin elokuvaan Petra von Kan-
kun Daniel Stabrawa jäi eläkkeelle. Orkesteri on testaillut tin katkerat kyyneleet. Tarinan parisuhdekäänteet saivat
lukuisia kandinaatteja konserteissaan, ja se tilanne ei tie- rytmisesti vauhdikasta ja surrealistisesti vinksahtanutta
tenkään ole vierailevalle kapellimestarille kovin suotuisa. ilmettä. Säveltäjä tekee kontrabassosta dramaattisesti
John Storgårdsilla oli onnea, sillä hänen debyytissään ko- elehtivän hahmon, ja stemma on täynnä sellaisia esitys-
kelaana oli hänen vanha tuttavansa Ilian Garnetz Bam- merkkejä kuin ferocious, blazing, excited tai angry.
16 RONDO CLASSIC 7|2022