Page 16 - Rondo_07
P. 16

John Storgårds nautti Berliinin
       filharmonikkojen ylellisestä
       soinnista ja puhaltajien
       yksilöllisistä taidoista.































                Suomalaiset








                mukana huippumenossa






                 Teksti: HARRI KUUSISAARI, Berliini  |  Kuvat: STEPHAN RABOLD


                 BERLIININ FILHARMONIKOT PANOSTAVAT seuraavan     bergin sinfonikoista. Hänellä oli selvästi hyvä kontakti
                 vuoden aikana suomalaisiin kapellimestareihin ja musiik-  sekä kapellimestariin että kollegoihinsa.
                 kiin. Kesäkuussa heti John Storgårdsin jälkeen orkeste-  Berliner Morgenpost -lehti kuitenkin arvioi otsikkoa
                 ria johti Sakari Oramo. Esa-Pekka Salonen on kauden   myöten, että Storgårds olisi ollut hermostunut ja että hän
                 2022/23 teemasäveltäjä, ja hän vierailee pitkästä aikaa   korosti Brucknerin kuudennessa sinfoniassa arkkitehtuu-
                 myös kapellimestarina. Salosen lisäksi filharmonikko-  ria sisällön sijaan. Itse olin toisessa esityksessä, jossa ei ol-
                 ja johtavat joulukuusta kesäkuuhun ulottuvalla jaksolla   lut hermostuneisuuden merkkejä. Sinfonian ensimmäises-
                 Santtu-Matias Rouvali, Klaus Mäkelä ja Mikko Franck.   sä osassa kapellimestarin pyrkimys liikkuvuuteen aiheutti
                 Lisäksi Sakari Oramo ja Susanna Mälkki johtavat Kara-  vähän epävarmuutta tempoihin ja kulmikkuutta muotoi-
                 jan-akatemian orkesteria osana kausisarjaa.      luun – musiikki ei päässyt hengittämään ja virtailemaan.
                   Salosen teoksia kuullaan useita, mm. urkukonserton   Toisesta osasta alkaen ote kuitenkin tasoittui, ja orkes-
                 Saksan-ensiesitys. Franckin johtamassa konsertissa tou-  terin syväsointinen Bruckner-perinne pääsi oikeuksiinsa.
                 kokuussa on pelkkää suomalaista musiikkia: Salosen Ka-  Vapautuneessa scherzossa kommunikaatio muusikoi-
                 rawane kuorolle ja orkesterille, Rautavaaran Requiem in   den kanssa alkoi toimia yhä paremmin, ja finaalissa oli jo
                 our time ja Sibeliuksen viides sinfonia. Suomalainen mu-  kosolti yhteistä rutistusta, joka kirvoitti bravo-huudot.
                 siikki on harvoin saanut vastaavaa kunnianosoitusta tällä   Storgårds nautti puhaltajien taidoista niin, että balanssi
                 areenalla.                                       oli joskus niihin päin kallellaan.
                   Berliinin filharmonikot ei ole vierailijalle helppo orkeste-  Kantaesityksenä kuultu Gerald Barryn kontrabassokon-
                 ri, ja sitä ei ole tehnyt helpommaksi se, että ykköskonsert-  sertto ottaa aineksia säveltäjän oopperasta, joka perustuu
                 timestarin paikka on ollut täyttämättä jo vuodesta 2020,   Rainer Werner Fassbinderin elokuvaan Petra von Kan-
                 kun Daniel Stabrawa jäi eläkkeelle. Orkesteri on testaillut   tin katkerat kyyneleet. Tarinan parisuhdekäänteet saivat
                 lukuisia kandinaatteja konserteissaan, ja se tilanne ei tie-  rytmisesti vauhdikasta ja surrealistisesti vinksahtanutta
                 tenkään ole vierailevalle kapellimestarille kovin suotuisa.   ilmettä. Säveltäjä tekee kontrabassosta dramaattisesti
                 John Storgårdsilla oli onnea, sillä hänen debyytissään ko-  elehtivän hahmon, ja stemma on täynnä sellaisia esitys-
                 kelaana oli hänen vanha tuttavansa Ilian Garnetz Bam-  merkkejä kuin ferocious, blazing, excited tai angry.

          16     RONDO CLASSIC   7|2022
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21