Page 14 - Rondo_07
P. 14
”Aina on yksityiskohtia, sävyjä ja värejä,
joita voi hioa, ja jokaiseen luukutukseenkin
olisi löydyttävä vielä säätömahdollisuus.”
Jontte ei ole ottanut yhtään paineita siitä, että kutsu onko se sellaista, joka olisi mahdollista saada elämään?”
Berliiniin tuli vasta nyt. ”Tärkeä kriteeri on myös se, että mikä on teoksen iso
”Muusikothan täällä itse päättävät, kenen kanssa ha- idea. Se ei voi olla kasa detaljeja. Kyllä musiikki voi olla
luavat tehdä työtä, ja kyllä minä erinäisistä merkeistä vaikeaakin, kunhan haasteet ovat osa musiikillista kiel-
päätellen olen jo pidempään ollut listalla. Kahdesta Fil- tä eikä mitään päälle liimattua tai paperin makuista.”
harmonikkojen paikkauskeikasta jouduin jo kieltäyty- Jontte on huomannut, että jatkuva uuden tekeminen
määnkin muiden sitoumusten vuoksi. Mutta hienoa, on inspiroivaa myös muusikoille. ”Se korostaa soiton
että varsinainen kausikorttikutsu tuli nyt, kun koin ole- valppautta ja hereillä oloa ja kykyä lukea uutta. Monet
vani siihen valmis ja vieläpä sellaisella ohjelmalla, joka muusikot ovat sanoneet, että tällainen on kehittänyt hei-
on minun näköiseni.” dän ammattitaitoaan kokonaisuutena.”
Uuden etsiminen inspiroi Yksi jalka Lapissa, toinen maailmalla
John Storgårdsin kesä sujuu pääosin eri festivaaleja kier- John Storgårds on urallaan siinä vaiheessa, että balans-
täessä. Vanhan yhteistyökumppaninsa Bambergin sinfo- si erilaisten asioiden kanssa on löytynyt. Elämän kiinto-
niaorkesterin kanssa hän konsertoi Rheingaun ja Passaun pisteet ovat Rovaniemellä ja maailmalla, ja ne tukevat
festivaaleilla. Aspenissa ja Santa Fessä hän sekä soittaa toisiaan. Pitkäjänteiseen työhön Lapin kamariorkesterin
viulistina kamarimusiikkia että johtaa festivaaliorkeste- kanssa liittyy se, että hänen perheensä asuu Rovaniemellä.
ria – kuten myös Korsholmassa, jossa festivaali on kutsu- ”Se on perheen arjen sujumisen kannalta hyvä kau-
nut mukaan kaikki entiset taiteelliset johtajansa, Jontten punki, eikä matkustelu maailmalle ole yhtään sen han-
yhtenä heistä. kalampaa kuin Helsingistäkään. Bonuksena tulevat
BBC Proms -festivaaleilla hän on johtanut joka vuosi Lapin kahdeksan vuodenaikaa, joiden mukana luonto
viimeisen vuosikymmenen aikana, sillä hän toimii BBC elää, ja talvetkin ovat kunnollisia. Rauhaa riittää, mutta
Philharmonic -orkesterin ensimmäisenä päävieraili- turismi on tuonut myös paljon kansainvälisyyttä ja vaik-
jana. Tänä elokuussa heidän ohjelmassaan on Kaija kapa hyvää ravintolatarjontaa.”
Saariahon, Kalevi Ahon ja Dmitri Shostakovit- ”Näen minun ja Lapin kamariorkesterin välisen suh-
shin musiikkia. teen elämän projektina, jonka jatkoa ei kyseenalaiste-
”BBC Promsissa kiteytyvät brittiläisen tradition hy- ta. Samalla ulkomaiset työt ovat kiteytyneet muutaman
vät puolet kuten omanlainen huumori. Late night saa tie- pitkäjänteisen suhteen varaan – BBC Philharmonicin
tenkin mediassa eniten huomiota, muttei sovi unohtaa, lisäksi Ottawan National Arts Centerin orkesteri se-
että ennen sitä on toista kuukautta yhtälaista juhlaa. Ta- kä muutama tittelitön mutta kiinteä yhteistyökumppa-
pahtumassa kulminoituu yleisön innostus ja omistautu- ni kuten Baselin sinfonikot, Skotlannin kamariorkesteri,
neisuus: monet haluavat kokea esitykset läheltä, vaikka Münchenin kamariorkesteri sekä Detroitin ja St. Loui-
se edellyttää seisomista, ja monilla on jopa partituurit sin orkesterit.”
mukana. Ei sellaista usein normaalikonserteissa näe.” Unohtaa ei sovi myöskään Helsingin kaupunginor-
”Olemme BBC Philharmonicin kanssa levyttämäs- kesteria, jonka kanssa yhteistyö on jatkunut ylikapelli-
sä Chandosille Shostakovitshin viisi viimeistä sinfoniaa. mestarikauden jälkeenkin. Isoista orkestereista hän on
Yksi sellainen säveltäjä, jota haluaisin levyttää, on geor- jo debytoinut Bostonin ja Chicagon sinfonikkojen paris-
gialainen Sulkhan Nasidze, jonka sinfonian ensiesi- sa, ja kummassakin on luvassa myös jatkoa.
tyksen teimme juuri Lapin kamariorkesterin kanssa.” Tämä paketti on tuonut Jontten elämään balanssia,
Tuntemattomien säveltäjien kuten Nasidzen esiin joka tyydyttää taiteelliset ambitiot ja muut elämänarvot
nostaminen onkin ollut johtolankoja Jontten 25 vuotta sen verran hyvin, että varsinaista ylikapellimestarin pes-
kestäneellä kaudella Lapin kamariorkesterin taiteellise- tiä maailmalta hän ei kaipaile. ”Se edellyttäisi sitä, että
na johtajana. Mistä kapellimestari näitä teoksia löytää? jotkut nykyisistä suhteista pitäisi päättää, ja rima siihen
”Uudet löydöt ovat tapahtuneet yksinkertaises- on korkealla. Tarjouksen olisi oltava sellainen, että sii-
ti nuottikaupassa tai nykyisin netissä. Pidän tällaisesta tä ei voi kieltäytyä. Hilkulla olleita tilanteita on vuosien
seikkailusta, eikä ensin oleellisinta ole ajatella edes sitä, varrella ollut, mutta ne eivät ole jääneet harmittamaan.”
onko kyseessä mestariteos. Esittäjistä on paljolti kiinni, Tärkeä osa Jontten elämää on myös soittokunnon
mitä musiikista saa irti.” ylläpito viulistina. Hänen onnekseen aika moneen ka-
Jotain kriteerejä kuitenkin täytynee teosten valintaan pellimestarityöhön on voinut yhdistää myös viulistin
olla? ”Totta kai, ja nykyisin osaankin jo arvioida aika tehtäviä liidaamalla, solistina, kamarimuusikkona tai
nopeasti sen, kannattaako teos ottaa työn alle. Nuorem- muuten. ”Viulun kulkeminen mukana on estänyt myös
pana kokeilin enemmän mitä vain. Kun näen tunte- hotellikuolemia, sillä vaikka olisi miten yksinäinen ilta
mattoman teoksen nuotit, katson niitä muusikon silmin: hotellihuoneessa, viulusta löytyy aina seuraa.” ■ |
14 RONDO CLASSIC 7|2022